عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

فرهنگ باید زمینه‌ساز اقتصاد باشد / نگاه منطقه‌ای به جای نگاه ملی دلیل عدم علاقه نمایندگان به حضور در کمیسیون فرهنگی

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۷۶۵
فرهنگ باید زمینه‌ساز اقتصاد باشد / نگاه منطقه‌ای به جای نگاه ملی دلیل عدم علاقه نمایندگان به حضور در کمیسیون فرهنگی
جواد نیک‌بین با اشاره به اینکه اقتصاد و سیاست همواره مسیر پیش‌روی فرهنگ کشور را مشخص کرده، با اشتباه دانستن این رویکرد تأکید کرد که فرهنگ باید زمینه‌ساز اقتصاد باشد.

جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد و عضو کمیسیون فرهنگی یازدهمین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: رویکرد کلی کمیسیون فرهنگی یازدهمین مجلس شورای اسلامی به تغییر ساختارهای فرهنگی مربوط می‌شود. فرهنگ باید زمینه‌ساز اقتصاد باشد نه اینکه اقتصاد، فرهنگ را هدایت کند.

نیک‌بین خاطرنشان کرد: به تعبیر دقیق‌تر ما باید به جای فرهنگ اقتصادی، اقتصاد فرهنگی داشته باشیم. داشتن اقتصاد فرهنگی به این معنی است که اقتصاد بر پایه فرهنگ حرکت کند. در واقع ساختارهای کلی کشور نیاز به یک بازبینی دارد، ما باید به جای انقلاب فرهنگی، فرهنگ انقلابی را در کشور نهادینه کنیم.

نماینده مردم کاشمر در ادامه اظهاراتش گفت: در کشور ما ساختارهای اقتصادی، ساختارهای سیاسی به فرهنگ جهت می‌دهند و این رویکرد اشتباه است. در واقع ساختارهای فرهنگی باید جهت اقتصاد، سیاست و حرکت انقلاب، نظام و حاکمیت را مشخص کند. این یکی از مسائل مهم برای کمیسیون فرهنگی مجلس به حساب می‌آید که قطعاً به آن ورود خواهد کرد.

او افزود: حوزه فرهنگ همیشه مظلوم بوده و هست، اینکه ما در مسیر اعتلای فرهنگ کشور تعدادمان اندک است نباید باعث ترس ما شود. این اتفاق طبیعی است، نماینده‌ها به دنبال حضور در کمیسیونی هستند که حاصل کار را به شکل ملموسی ببینند و این اتفاق برای حوزه‌های دیگر در بازه 3 یا 4 سال رخ می‌دهد، آن‌ها می‌توانند در مدتی کوتاه حاصل تلاش و کار خود را ببینند اما در حوزه فرهنگ نمی‌توان انتظار داشت که در مدتی کوتاه نتیجه‌ای مشخص حاصل شود؛ در این حوزه اگر امروز بذری بکاریم 20 یا 30 سال بعد می‌توانیم ثمره‌اش را ببینیم.

نیک‌بین تصریح کرد: خیلی‌ها شاید صبر نداشته باشند و به همین دلیل حوزه فرهنگ در اولویتشان نباشد یا کار کردن در حوزه انتخابی‌شان ارجحیت داشته باشد. امروز برخی از دوستان که باید در کمیسیون فرهنگی باشند در حوزه‌هایی مثل کشاورزی، عمران و... حضور دارند و نگاهشان بیشتر منطقه‌ای است و نگاه ملی در آن‌ها کم‌رنگ‌تر دیده می‌شود. به اعتقاد من تعداد افراد حاضر در کمیسیون فرهنگی چندان مسأله مهمی نیست و باید به کیفیت عملکرد این حوزه توجه داشته باشیم. اگر تعداد اعضای کمیسیون فرهنگی دو چندان شود ولی هیچ‌کدام هیچ طرح، برنامه و اعتقادی به کار در این حوزه نداشته باشند برای فرهنگ کشور فایده‌ای نخواهد داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در راستای حمایت از هنرمندان اولین قدم این است که مجلس خودش به قانون عمل کند، اهالی رسانه، خبرنگاران و دوستان رسانه‌ای مجلس خودشان امنیت شغلی ندارند و همه دوستانی که در «خانه ملت» (خبرگزاری مجلس شورای اسلامی) کار می‌کنند هیچ‌کدام امنیت شغلی ندارند، وقتی مجلس امنیت شغلی برای کارکنان رسانه‌ای خود ایجاد نمی‌کند برای امنیت شغلی دیگر اهالی فرهنگ، هنر و رسانه هم برنامه‌ای نخواهد داشت. مجلس باید از درون خود بحث امنیت شغلی برای کارکنان فرهنگ و هنر را جدی بگیرد، من تا زمانی که از درون خودم این موضوع را جدی نگیرم برای دیگران هم کاری نمی‌توانم انجام دهم. ما در مجلس این موضوع را رسیدگی خواهیم کرد و برای آن نیز برنامه‌هایی داریم تا به امید خدا در آینده شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز