کارگردان و مدرس تئاتر:

اگر حمایتی وجود داشت اهالی تئاتر راهشان را پیدا می‌کردند / به نسل بعد نمی‌توانیم بگوییم هر چه نابود شد، تقصیر تحریم‌های آمریکا بود

۱۳۹۹/۰۴/۱۷ - ۰۹:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۱۰۳۲
اگر حمایتی وجود داشت اهالی تئاتر راهشان را پیدا می‌کردند / به نسل بعد نمی‌توانیم بگوییم هر چه نابود شد، تقصیر تحریم‌های آمریکا بود
آرش دادگر با اشاره به اینکه در وضعیت تعطیلی تماشاخانه‌ها باید از تئاتر حمایت شود، تأکید کرد که اگر حمایتی وجود داشته باشد اهالی تئاتر خود راه نجات را پیدا می‌کنند.

آرش دادگر کارگردان و مدرس تئاتر و مدیر تماشاخانه جوانمرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: من مدیریت تماشاخانه جوانمرد را بر عهده دارم و هنوز برای بازگشایی این تماشاخانه اقدامی نکرده‌ایم چرا که با بازگشایی این تماشاخانه و پذیرش 50 درصد از ظرفیت سالن هیچ اتفاق مثبتی به لحاظ اقتصادی رخ نمی‌دهد و چون سالن‌های کوچک هستند و تعداد صندلی‌ها اندک نمی‌توان انتظار درآمدزایی داشت.

دادگر تصریح کرد: اجرا در این شرایط به ضرر گروه‌های اجرایی است چرا که بازگشت سرمایه برای گروه‌های اجرایی غیرممکن است و مدیران و صاحبان تماشاخانه‌ها نیز برایشان به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست که بخواهند در این شرایط به بازگشایی فکر کنند. دولت از تماشاخانه‌های دولتی حمایت می‌کند اما نباید تماشاخانه‌های خصوصی را نیز از یاد ببرد چرا که ادامه این وضع به نابودی تئاتر منجر می‌شود و نابودی به این معنی است که دیگر امکان احیا وجود ندارد. مسئولان باید بدانند که امروز باید برای فرهنگ و هنر کشور هزینه کنند ولی متأسفانه به نظر می‌رسد که نمی‌خواهند گوش دهند و گوش شنوایی وجود ندارد.

این کارگردان در ادامه گفت: اجرای آنلاین هم برای گروه‌ها خطرها و هزینه‌هایی دارد که باید از آن‌ها حمایت شود اما متأسفانه همانطور که گفتم هیچ حمایتی وجود ندارد. زمانی که در جنگ جهانی اول سینمای ایتالیا به دلیل وضعیت بد اقتصادی رو به نابودی بود، سینماگران این کشور به جای استفاده از استودیوها، بازیگران مطرح و حرفه‌ای، لوکیشن‌های متعدد و... به لوکیشن‌های طبیعی، نابازیگران، بدون استفاده از دکورهای سنگین فکر کردند و همین محدودیت و این وضعیت باعث شد تا سینمای نئورئالیست به وجود بیاید. هنر و هنرمندان راه خود را در نهایت پیدا می‌کنند اما باید پشتوانه‌ای وجود داشته باشد و وقتی توجهی نیست قطعاً باید منتظر نابودی هنر در کشورمان باشیم.

او افزود: در این وضعیت که کارها تعطیل شده‌اند، دستمزدها پایین نیامده و هزینه‌ها کاهش پیدا نکرده، یک بازیگر از گذشته بیشتر دستمزد می‌گیرد چرا که مخارجش بیشتر شده و در این وضعیت دولت باید از تئاتر حمایت کند. ما باید یک سیستم مکانیزمی برای نجات تئاتر داشته باشیم و باید برنامه‌ریزی دقیقی وجود داشته باشد.

دادگر در ادامه اظهاراتش گفت: نمایش‌ آنلاین بد نیست، اتفاقاً در این وضعیت می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما ما باید بدانیم که این گزینه‌ای موقتی است. متأسفانه همیشه در کشور ما هر چیز که به عنوان یک گزینه موقتی انتخاب شده دائمی شده و کنار گذاشتنش غیر ممکن بوده که امیدوارم درباره تئاتر و نمایش‌های آنلاین اینگونه نباشد. شبکه چهار سیما که به عنوان شبکه فرهنگ معروف است هیچ کاری برای حمایت از تئاتر نمی‌کند و مدت‌هاست هیچ تله‌تئاتری از این رسانه پخش نشده است. من نمی‌دانم چرا به این شبکه می‌گویند شبکه فرهنگ، شاید ما فرهنگ را نمی‌شناسیم و باید به ما توضیح دهند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: ما به یک برنامه‌ریزی دقیق احتیاج داریم و مسئولان نباید خودشان به تنهایی در اتاق‌هایشان برای فرهنگ و هنر تصمیم بگیرند. باید با اهالی فرهنگ و هنر گفت‌وگو کنند و باید در برنامه‌ریزی‌ها از مشورت اهالی هنر از جمله هنرمندان تئاتر استفاده کرد. متأسفانه همیشه در این جلسات مباحث سیاسی قوی‌تر و مطرح‌تر از هنر بوده و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

او در پایان گفت: دولت باید برای اهالی هنر سوبسید در نظر بگیرد و این سوبسید به معنی صدقه نیست. شما وقتی دانه‌ای می‌کارید، در آن لحظه بذر را نمی‌بینید و کار به نظر بیهوده می‌آید اما اگر صبر داشته باشید این بذری که کاشته‌اید پس از 6 ماه یا یک سال مزرعه‌ای سر سبز به شما تحویل می‌دهد. ما فرزندانی داریم که اگر در آینده از ما پرسیدند تئاتر و هنر چرا نابود شد، نمی‌توانیم بگوییم تحریم‌های آمریکا این بلا را سر ما آورد. ما اگر بخواهیم می‌شود در این وضعیت هم تئاتر را نجات دهیم فقط باید به جای فاصله گرفتن از هم، همدل و همراه در کنار هم قرار بگیریم./2

نظر شما
پرونده ویژه