منتقد سینما و تلویزیون مطرح کرد:

برای کشف پول‌های کثیف، صداوسیما قدرتی بیشتر از وزارت ارشاد ندارد/ تلویزیون باید به سریال‌سازی ادامه دهد

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۲۰۲۸
برای کشف پول‌های کثیف، صداوسیما قدرتی بیشتر از وزارت ارشاد ندارد/ تلویزیون باید به سریال‌سازی ادامه دهد
حسین سلطان‌محمدی معتقد است توجیهات مخالفان و موافقان صدور پروانه ساخت سریال‌های شبکه نمایش خانگی از سوی صداوسیما منطقی نیست و تاکید دارد که در هر صورت تلویزیون باید به سریال‌سازی ادامه دهد.

حسین سلطان‌محمدی، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: از آنجا که آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی را از تلویزیون و در واقع قاب کوچک می‌بینیم ممکن است ارائه مجوز ساخت این آثار از سوی رسانه ملی را منطقی دانست. به لحاظ حرفه‌ای و تخصصی شاید این اتفاق مثبت باشد اما بسیاری به این اتفاق انتقاد دارد و برخی هم به دلایلی دیگر موافق ارائه مجوز از سوی صداوسیما هستند.

سلطان‌محمدی خاطرنشان کرد: استدلال موافقان این اتفاق مبنی بر اینکه تلویزیون از این طریق می‌تواند مانع ورود پول‌های کثیف به شبکه نمایش خانگی شود، بسیار عجیب است چراکه تلویزیون هیچ قدرت و امکانی بیشتر از وزارت ارشاد نسبت به مقابله با ورود پول‌های مشکوک ندارد و همین شائبه در برخی برنامه‌ها و تولیدات تلویزیون نیز وجود دارد.

او افزود: به‌طور کل این مسأله که تهیه‌کننده باید بررسی کند اسپانسر برنامه یا سریال پولی که آورده را از کجا فراهم کرده در هیچ کجای دنیا مطرح نیست و معمولاً تهیه‌کننده‌ها تلاش می‌کنند تا بودجه تولید اثرشان را فراهم کنند و مسئول بررسی این مسأله قوه قضائیه است. نگاه تلویزیون به شبکه نمایش خانگی حتی می‌تواند نگاهی برای درآمدزایی باشد، به هر حال این به اثبات رسیده که این رسانه به لحاظ مالی سودآور است و حتی ممکن است تلویزیون نیز چنین نگاهی به شبکه نمایش خانگی داشته باشد اما همین موضوع نیز محل بحث و پرسش است که چطور شبکه نمایش خانگی با این حجم از قاچاق آثار و پخش آن‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌توانند پرفروش و سودآور باشند.

این منتقد تصریح کرد: من منکر وجود پول‌های کثیف در شبکه نمایش خانگی نمی‌شوم و حتی به نظر می‌رسد شائبه‌ها و هیاهوها منطقی باشد اما قطعاً عوامل تولید فیلم و سریال نیستند که باید درباره مبدأ و منشأ پول شفاف‌سازی کنند.

سلطان‌محمدی در ادامه گفت: از طرفی مخالفان صدور مجوزها از سوی سازمان صداوسیما نیز به سخت‌گیری‌های این سازمان در ممیزی اشاره دارند اما این مخالفت نیز چندان منطقی نیست. سریالی مثل «آخر خط» را که این روزها از تلویزیون پخش می‌شود، ببینید، این سریال به لحاظ ممیزی صحنه‌ها و موقعیت‌هایی دارد که می‌تواند با سخت‌گیری سانسور شود اما می‌بینیم که روی آنتن می‌رود. به نظر من اتفاقاً تلویزیون به دلیل نیازی که به پر کردن آنتن دارد نسبت به وزارت ارشاد در بسیاری مواقع سخت‌گیری کمتری دارد.

او افزود: سازمان سینمایی هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده که اختیار صدور مجوز سریال‌های شبکه نمایش خانگی به سازمان صداوسیما سپرده شده و هنوز همه حرف‌ها بر اساس پیش‌فرض‌ها و احتمالات زده می‌شود. متأسفانه اکثر کسانی که به پول‌های مشکوک و کثیف در سینما اعتراض می‌کنند از اینکه پول به خودشان نرسیده ناراحت هستند و به همین دلیل به جای درخواست از ارگان‌های مربوطه مثل قوه قضائیه از همکاران خود انتقاد می‌کنند.

سلطان‌محمدی در پایان گفت: تلویزیون شبکه‌های بسیاری دارد که می‌توانند سریال پخش کنند، از این شبکه‌ها نمی‌توان سریال را حذف کرد چرا که مخاطبان تلویزیون در این شرایط به حداقل می‌رسد. تلویزیون با شرایطی که در حال حاضر فراهم شده می‌تواند میزان تولیدات خود به صورت تأمین برنامه را که در خارج از تلویزیون ساخته می‌شوند بیشتر کند و تلویزیون می‌تواند سریال‌های بیشتری برای ساخت به گروه‌های تولید سفارش دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز