یادداشت هفته؛

از سیروس گرجستانی بیشتر بدانید !

۱۳۹۹/۰۴/۱۹ - ۰۶:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۳۷۳
از سیروس گرجستانی بیشتر بدانید !
مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

کمدی از ژانرهای ویژه، خاص و پرمخاطب در عرصه هنرهای نمایشی است که اصولا با سبک و سیاق‌های متفاوتی از سوی نویسندگان، فیلم‌سازان و صاحبان سبک به خصوص بازیگران در دنیا به نمایش درمی‌آید و معمولا بازیگران کمدی در اقصی نقاط دنیا ستاره‌های بی چون و چرای گیشه و اقتصاد در عرصه سینما و محبوبیت در تلویزیون محسوب می‌شود.

نوع و جنس بازی بازیگران در گونه کمدی معمولا از دو بخش تکنیک و استعداد(  حس و توانمندی معروف در بازیگری) تشکیل شده است و بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دنیای بازیگری معتقد هستند که تکنیک در این سبک و سیاق خاص در درجه دوم اهمیت است چراکه توانایی ، خلاقیت‌، آن و شناخت کامل بازیگر از مخاطبش بر اساس میل وسلیقه روز  به مراتب بیش از تکنیک در  کار یک کمدین موثر است.

سینمای ایران هم در ادوار مختلف با توجه به ذوق و  سلیقه مخاطب ایرانی که اصولا کمدی را بخشی از زندگی خود می‌داند کمدین‌های سرشناسی را معرفی و بارها شاهد این بوده‌ایم که بسیاری از چهره‌های سینمایی با گذشت زمان آن بُعد خلاق و بااستعداد کمدی‌شان را رو کرده‌اند.

خلق و خو و فرهنگ ما ایرانی‌ها با توجه به تبحر در بذله‌گویی و هجو و استعدادی که در  شوخی با جدی‌ترین اتفاقات روز جامعه داریم، می‌گوید کار کمدین در کشور ما به هیچ وجه ساده نیست و نویسندگان و کمدی‌کارها برای خنداندن تماشاگر چه در سینما و چه در مدیوم‌های دیگر اصلا کار راحتی پیش رو ندارد و معمولا شاهد این بوده‌ایم که افرادی در این عرصه موفق و دیده شده‌اند که با رعایت ریزه‌کاری و جزئیات چه در نگارش و  چه در اجرا مخاطب را به جایی رسانده‌اند که لبخندی ناخودآگاه ایجاد شده است.

با این مقدمه باید گفت از دست دادن سیروس گرجستانی فقدانی است که به این راحتی‌ها جبران نخواهد شد.

او از آن دست بازیگرانی بود که به واسطه سال‌ها بازی در دنیای تئاتر و شناخت صحیح از صحنه، تماشاگر و موقعیت اجرا براساس درام ایفای نقش می‌کرد و در کارنامه پر و پیمانش شاهد این بودیم که از نقش‌هایی کاملا جدی به کمدی‌هایی رسید که هرگز به سمت لودگی کشیده نشد و مصداق بارز  کمدی موقعیت در بازی او تعریف شد و هرگز در ایفای هیچ نقشی برای به زور خنداندن تماشاگرش شلنگ تخته مرسوم برخی از بازیگران مرسوم کمدی را به کار  نبست  و گاهی اوقات با  اجرای نقش‌های تلخ از جانب او  شاهد لبخند بر روی لبان مخاطبانش بودیم.

شاید با نگاهی  تخصصی‌تر به سبک کار مرحوم گرجستانی در اجرای نقش‌های کمدی باید گفت او پارتنری به واقع  مکمل برای  بازیگر مقابلش بود و معمولا بازیگران در سنین مختلف در قاب‌های دونفره با او به اندازه توانایی‌شان و بیشتر دیده می‌شدند در حالیکه این روزها شاهد بازی خوردن بسیاری از بازیگران جوان در ژانر کمدی از یکدیگر هستیم این بازیگر پیشکسوت و مشرف به تکنیک و حس خوب می‌دانست که می‌شود تنها با چند ری‌اکشن معمولی ضمن حفظ  جایگاه کاراکتر جلوی دوربین به بازی بازیگر مقابلش  نیز لطمه وارد نکرد و تنها عاملی برای پیشبرد قصه بود.

معمولا در سینما  بازیگران بسیاری به سمت کپی‌کاری و نزدیک شدن به  جنس بازی یکدیگر به خصوص در دنیای کمدی هستند اما باید گفت سبک کاری سیروس گرجستانی  قابل کپی نیست و مانند بازیگرانی چون عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و ... در درام، او  کمدینی بود که  تکرار نخواهد شد.

 

نظر شما