در «پایان ناباروری» از اندومتریوز بیشتر بدانید / از تشخیص تا درمان اندومتریوز

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ۱۳:۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۰۲۷۵۸۱
در «پایان ناباروری» از اندومتریوز بیشتر بدانید / از تشخیص تا درمان اندومتریوز
مجله ی علمی، پزشکی پایان ناباروی امشب 21 تیرماه از تشخیص تا درمان بیماری «آندومتریوز» می گوید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اندومتریوز یک بیماری زنانه است که طبق آمارهای جهانی، میزان شیوع آن در سنین باروری حدود شش تا ده درصد است و با توجه به مطالعات مختلف، تخمین زده می‌شود که در جمعیت زنان ایرانی‌ که در سنین باروری قرار دارند، حدود دو میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

 اندومتریوز حضور بافت لایه داخلی رحم یا همان اندومتر در نقاط دیگر بدن است. در واقع وقتی سلول‌های اندومتر رحم در نقاط دیگر بدن یافت می‌شوند، تشخیص آندومتریوز مطرح می‌شود. در این بیماری، هم‌زمان با سیکل‌های قاعدگی، این بافت‌ها در دیگر نقاط بدن شروع به خونریزی می‌کنند و باعث ایجاد درد، ضایعات عمقی و چسبندگی می‌شوند. این بیماری می‌تواند اغلب نقاط بدن، به‌ویژه حفره شکم و لگن را (به جز طحال) درگیر کند و ممکن است در هر مقطع زمانی، از زمان بلوغ تا زمان یائسگی، بروز پیدا کند.

برنامه «پایان ناباروری» طی دو هفته به علل، تشخیص و درمان اندومتریوز می‌پردازد.

در برنامه امشب (شنبه 21 تیرماه) مینا هاشمی مجری با دکتر اعظم السادات مهدوی جراح و متخصص زنان و زایمان،فلوشیپ لاپاراسکوپی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا و دکتر علی صادقی تبار مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خصوص موضوع برنامه گفتگو می کند.

در این برنامه گزارشی از دختر جوانی که سالها درگیر این بیماری سخت بوده و صحبت های خانمی که با وجود شرایط سخت این بیماری درمان و صاحب فرزند شده است، پخش می شود.

«مادرانه» با اجرا و صدای الهه رضایی مجری خاطره انگیزدهه ی شصت  و «ارتباط با مخاطب» با اجرای محمد طالبی از دیگر بخش های این برنامه است.

«پایان ناباروری» به تهیه‌کنندگی مرجان بیات و اجرای مینا هاشمی محصول گروه دانش شبکه چهار سیما است که با مشارکت پژوهشگاه علوم و فناوری‌های نوین زیستی ابن‌سینا تولید و شنبه ها ساعت 19 از شبکه چهار پخش می شود.

 

نظر شما