تهیه‌کننده با سابقه سینما:

با اکران فیلم‌‌های خارجی به مخاطبان ایرانی حق انتخاب می‌دهیم / باید از سال‌ها قبل این اتفاق می‌افتاد / برای حمایت از کالای داخلی نباید جلوی ورود کالای خارجی را گرفت

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۰۴:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۶۰۱
با اکران فیلم‌‌های خارجی به مخاطبان ایرانی حق انتخاب می‌دهیم / باید از سال‌ها قبل این اتفاق می‌افتاد / برای حمایت از کالای داخلی نباید جلوی ورود کالای خارجی را گرفت
عبدالله علیخانی با حمایت از اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران تأکید کرد که این اتفاق باید سال‌ها پیش در سینماهای ما رخ می‌داد اما متأسفانه همواره مخالفان اکران فیلم‌های خارجی قدرت بیشتری داشته و جلوی این اتفاق را می‌گرفتند.

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اکران فیلم خارجی شرایط خاص خود را دارد و اگر در واردات این فیلم‌ها مشکلات پیش رو رفع شود و بتوانیم بدون کمترین مشکلی این فیلم‌ها را وارد کنیم قطعاً با توجه به شرایط امروز سینمای ایران که تعداد سالن‌هایش خوشبختانه روز به روز بیشتر می‌شود اکران فیلم خارجی می‌تواند اتفاقی مثبت باشد.

علیخانی تأکید کرد: اکران فیلم خارجی در کشور ما امری گریزناپذیر است و ما در هر صورت باید این فیلم‌ها را بر پرده سینماهایمان داشته باشیم اما این اتفاق نباید بدون حساب و کتاب و مخاطب‌سنجی رخ دهد. اگر ما بدون بررسی همه جوانب فیلم‌های خارجی را اکران کنیم قطعاً به سینمای ما لطمه وارد می‌شود اما اکران حساب شده این فیلم‌ها قطعاً کارساز و ضروری است.

او افزود: به نظر من مخالفان اکران فیلم خارجی سخت در اشتباه هستند. ما اگر می‌خواهیم مردم با سلایق مختلف به سینما بیایند باید فیلم‌های مختلف را اکران کنیم. توجیه بسیاری از دوستان این است که مردم به راحتی به فیلم‌های روز دنیا دسترسی دارند اما قطعاً بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند همان فیلم‌ها را بر پرده سینما ببینند و نباید این را از مردم دریغ کنیم. قطعاً فیلم دیدن روی پرده سینما لذتی دو چندان دارد که با دیدن فیلم در صفحه کوچک تلویزیون بسیار متفاوت است.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: فیلم ایرانی هم به راحتی پس از چند ماه که از اکران می‌گذرد در دسترس است، اگر مردم ترجیح می‌دادند که فیلم‌ها را فقط در خانه ببینند قطعاً همین قشر اندکی که به سینما می‌آید نیز وجود نداشت و همه فیلم‌های ایرانی به صورت دیسک ارائه می‌شد اما می‌بینیم که با وجود پخش فیلم‌ها پس از حدود سه ماه از اکران بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند فیلم را پیش‌تر بر پرده سینما ببینند. 

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شارلاتان» اظهار داشت: اکران فیلم خارجی در سینماهای ایران باید از چند سال پیش اتفاق می‌افتاد ولی متأسفانه همواره قدرت مخالفان این موضوع بیشتر بوده و اجازه این اتفاق را نداده‌اند. دیدن فیلم ایرانی بر پرده سینما خواست همه مردم نیست و باید به خواست اقشار دیگر هم احترام گذاشت. این موضوع درباره کالای مصرفی نیز صدق می‌کند، هیچ‌گاه به بهانه فروش بهتر لوازم خانگی ایرانی یا ماشین‌های ایرانی جلوی واردات لوازم خارجی گرفته نمی‌شود و مردم نیاز دارند که در بین کالاهای مختلف حق انتخاب داشته باشند. دیدن فیلم‌های روز دنیا با بهترین کیفیت حق مردم ایران است و نباید این حق را از آن‌ها دریغ کرد؛ ممکن است در روزهای اول اکران فیلم‌های خارجی موفقیت‌آمیز نباشد اما به طور قطع کم‌کم مخاطبان خود را پیدا می‌کند و قطعاً در این شرایط به سینمای ایران نیز کمک خواهد کرد.

او افزود: اکران فیلم‌های خوب که در دنیا مورد پسند مخاطبان قرار گرفته‌اند باعث می‌شود سینماگر ایرانی خود را در یک رقابت احساس کند و برای بالا بردن کیفیت اثرش تلاش کند. این رقابت به نفع سینمای ایران است اما فیلمساز ایرانی می‌داند که مخاطب هیچ حق انتخاب دیگری جز فیلم‌هایی که او می‌سازد ندارد و خیالش راحت است. از طرفی قشری که به فیلم‌های ایرانی علاقه ندارند نیز به سینما می‌آیند و علاوه بر بیشتر شدن مخاطبان سینما ممکن است رغبت به دیدن فیلم‌های ایرانی نیز پیدا کنند.

علیخانی تصریح کرد: هر سال آماری ارائه می‌شود که میزان فروش سینما نسبت به سال گذشته چند درصد بیشتر شده، این پیشرفت واقعی نیست چرا که قیمت بلیت سینما هم افزایش پیدا کرده و اگر بلیت سینما دو برابر شده و میزان فروش 30 درصد بیشتر شده به این معنی است که ما تعداد تماشاگرانمان بسیار کمتر از سال گذشته شده. این اتفاق هر سال رخ می‌دهد و باید تمهیداتی برای بیشتر شدن مخاطبان سینما داشت که قطعاً یکی از راه‌های پیش رو اکران انواع فیلم‌های روز دنیا است. اگر ما تصور کنیم که وضعیت سینما با دست روی دست گذاشتن و ادامه این روند بهتر می‌شود، درگیر تصوری باطل شده‌ایم که باید آن را کنار بگذاریم. در حال حاضر هر سال 60 تا 70 درصد فیلم‌ها ضرر می‌کنند و ما سالانه تعدادی تهیه‌کننده جدید می‌بینیم که به دلیل ضرر مالی سینما را پس از همان یک فیلم کنار می‌گذارند و معمولاً فیلم‌های دولتی یا فیلم‌هایی که با پول‌های سرگردان ساخته شده‌اند مدام ساخته می‌شوند و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

این تهیه‌کننده در پایان اظهار داشت: دادن حق انتخاب به مخاطبان ایرانی احترام به سلیقه آن‌هاست و این احترام منجر به بیشتر شدن مخاطبان سینما خواهد شد. زمانی در کشور ما اکثر سینماها یک یا دو سالن داشتند ولی کم‌کم تک سالن بودن کنار رفت و مخاطبان ترجیح دادند به سینماهایی بروند که حق انتخاب بیشتری در دیدن فیلم دارند. امروز می‌توان گفت که دوران سینماهای تک سالن به سر آمده و باید بدانیم که دوران جلوگیری از اکران فیلم‌های خارجی هم به سر آمده و باید این راه باز شود اما معتقدم باید با در نظر گرفتن همه جوانب فیلم‌های خارجی را اکران کنیم و یکی از این جوانب کیفیت بالای فیلم‌ها، خریدن حق پخش و دوبله با کیفیت است که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز