جوان‌ها پیشگامان اجرا در دوران کرونا / روایت محمد میرزاحسینی از نمایش "آزادی از قید تعلق"

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۶۹۵
جوان‌ها پیشگامان اجرا در دوران کرونا / روایت محمد میرزاحسینی از نمایش آزادی از قید تعلق
محمد میرزاحسینی گفت: از وقتی که تماشاخانه‌های بازگشایی شد، شاهد آن بودیم که بزرگان تئاتر از جوان‌ترها حمایت نکردند زیرا با اجرای آثار آن‌ها تئاتر جانی دوباره می‌گرفت و جوان‌ها نیز از آن بهره‌مند می‌شدند.

 به گزارش گروه روی خط رسانه ها خبرگزاری برنا ؛ نمایش "آزادی از قید تعلق" نوشته و کار محمد میرزاحسینی از 18 تیر ماه ساعت 21 در سالن شماره یک عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است و بازیگران این نمایش کسری راحمی، مهدی رفیعی و آریان مجد هستند.

محمد میرزاحسینی که نخستین تجربه کارگردانی خود را با نمایش "آزادی از قید تعلق" پشت سر می‌گذارد،  درباره این نمایش گفت: این نمایشنامه با برداشتی آزاد از نمایشنامه "ژاک و اربابش" نوشته میلان کوندرا نوشته شده و وام‌گرفته از اثر این نویسنده اهل چک است.

او در ادامه اضافه کرد: در نگارش نمایشنامه "آزادی از قید تعلق" بیشتر تفاوت میان ارباب و نوکر را مدنظر قرار دادم و عکس ارتباط این دو را نشان دادم و در این اثر نوکر حرف‌های مهمتری نسبت به ارباب می‌زند. این نمایشنامه داستان اتفاقات، شکست‌ها و ناکامی‌های یک نوکر و ارباب است. اسم نمایش بیشتر حالت دستوری دارد و انگار که قصد داشته باشیم صریحاً چیزی را به مخاطب اعلام کنیم. به عنوان نخستین نمایشی که به صحنه می‌آورم بسیار برایم حائز اهمیت بود تا از درونیات با مخاطب صحبت کنیم.

میرزاحسینی افزود: اسم نمایش بیشتر حالت دستوری دارد و انگار که قصد داشته باشیم، صریحاً چیزی را به مخاطب اعلام کنیم. به عنوان نخستین نمایشی که به صحنه می‌آورم در نگارش متن و اجرای نمایش بسیار برایم حائز اهمیت بود تا بتوانم تماشاگران را همراه با داستان به پیش ببرم و آن‌ها را به همذات‌پنداری و در نهایت به توجه بیشتر نسبت به احوالات درونی خود برسانم.

این بازیگر تئاتر ضمن اشاره به اینکه در روند نگارش این نمایشنامه با چند روانشناس گفت‌وگو داشته‌ام، عنوان کرد: این نمایش با سورپرایزی برای مخاطب به پایان خواهد رسید و همه داستان برگرفته از روانشناسی یونگ است.

میرزاحسینی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 9 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن گفت: نمایش در اجرا فضایی ابزورد دارد و رگه‌های اجتماعی و فلسفی در آن دیده می‌شود.

او در ادامه یادآور شد: این نمایش قرار بود از 17 فروردین‌ماه به صحنه آید اما به دلیل تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری، اجرا در آن زمان میسر نشد، اظهار کرد: از وقتی که تماشاخانه‌های بازگشایی شد، شاهد آن بودیم که بزرگان تئاتر از جوان‌ترها حمایت نکردند. با اجرای آثار آن‌ها تئاتر جانی دوباره می‌گرفت و جوان‌ها نیز از آن بهره‌مند می‌شدند. از این رو به اتفاق گروه نمایش بر آن شدیم نمایش خود را به صحنه آوریم و تئاتر را خالی نکنیم.

محمد میرزاحسینی در ادامه افزود: گروه‌های جوان در هر شرایطی با اجرای نمایش خود قطعاً برداشت مالی نخواهند داشت و هدف آن‌ها از اجرا آن است تا تنها کارشان دیده شود و از این روست که اکنون آن‌ها پیشگامان اجرای آثار خود شدند. هرچند که ما تهیه‌کننده داریم و باید به او پاسخگو باشیم اما نیت ما بیشتر دیده شدن برای آینده کاری‌مان است.

این کارگردان جوان همچنین اضافه کرد: سه- چهار روز نخست اجرا، استقبال مخاطبان خوب بود اما با افزایش و گسترش ویروس کرونا، فکر نکنم اتفاق خوبی برای نمایش‌های روی صحنه رخ دهد. به اعتقاد من از آنجایی که قرار نیست از اهالی تئاتر حمایت شود، سالن‌های تئاتری تعطیل نخواهند شد.

او ضمن بیان اینکه به نظرم باید از تئاتر حمایت شود، اظهار کرد: طبق شنیده‌هایم از مدیران سالن‌ها قرار بر این بوده تا اداره کل هنرهای نمایشی بخشی از ضرر و زیان گروه‌های تئاتری را جبران کند و کمک هزینه‌ای به آن‌ها پرداخت کرده تا بتوانند هزینه سالن اجرای خود را پرداخت کنند. بعید می‌دانم این موضوع عملی شوند با این حال ما حاضر شدیم تا با وجود شرایط نامطلوب در اجرای نمایش خود پیشگام باشیم.

محمد میرزاحسینی با تاکید بر اینکه نگرانی‌های ما در این وضعیت نباید منجر به تعطیل شدن سالن‌های نمایش شود، گفت: پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل از سوی گروه و سالن نمایش رعایت می‌شود و حتی با اینکه اعلام شده که امکان استفاده از پنجاه درصد ظرفیت سالن را داریم اما ما خودخواسته تنها از یک سوم ظرفیت استفاده می‌کنیم؛ ضمن اینکه فضا و محوطه عمارت نوفل لوشاتو گسترده است و این سالن شرایط مناسبی دارد. قصد ندارم بگویم تئاتر بی‌خطر است اما از بسیاری از جاهای دیگری که این روزها مردم در آن رفت‌وآمد می‌کنند، امن‌تر است. از آنجا که سلامت همکاران و مخاطبان‌مان برای‌مان اهیمت دارد؛ افتتاحیه، اختتامیه و و رورانس نمایش را نیز حذف کرده‌ایم.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

هنر آنلاین //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز