محمد حسین فرحبخش:

با اکران فیلم‌های خارجی مخالفم / اکران بدون خرید رایت فیلم‌ها خلاف شرع است!

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۰۵:۵۶:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۸۴۰
با اکران فیلم‌های خارجی مخالفم / اکران بدون خرید رایت فیلم‌ها خلاف شرع است!
محمد حسین فرحبخش با اشاره به اینکه فیلم‌های خارجی همزمان با اکران برای عموم مردم در دسترس هستند تأکید کرد که مردم فیلم‌ها را بدون سانسور می‌توانند در خانه ببینند و لزومی ندارد که برای دیدن نسخه سانسور شده همان فیلم‌ها بلیت بخرند و به سینما بیایند.

محمد حسین فرحبخش تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درباره اکران فیلم‌های خارجی در ایران گفت: مخالف اکران فیلم‌های خارجی هستم و به نظرم بسیار بعید است که اکران این فیلم‌ها بتواند اتفاقی خوب در سینمای ایران رقم بزند و با استقبال خوبی مواجه شود.

فرحبخش تصریح کرد: دلایل بسیاری دارد که فیلم‌های خارجی در ایران چندان موفق نخواهند بود. یکی از این دلایل مربوط به قوانین کشور ما می‌شود. فیلم‌های آمریکایی یا در واقع هالیوودی که جذابیت بیشتری نسبت به دیگر آثار دارند در کشور ما امکان اکران ندارند چرا که نمایش این فیلم‌ها در کشور ما غیر قانونی است. در این شرایط تنها فیلم‌های اروپایی می‌مانند که آن‌ها هم جذابیت چندانی ندارند و طبیعی است که مردم برای دیدن این فیلم‌ها به سینما نیایند.

او افزود: از طرفی همه این فیلم‌ها با بهترین کیفیت، با زیرنویس فارسی در همان روزهای اکران جهانی در دسترس همه قرار دارند و مردم می‌توانند این فیلم‌ها را دانلود یا به صورت دی‌وی‌دی خریداری کنند. از همه مهم‌تر نسخه‌های خریداری شده بدون سانسور هستند و ما قرار است در سینمای‌مان این فیلم‌ها را سانسور کنیم پس کمتر کسی حاضر می‌شود که بلیت خریداری کرده و به دیدن این فیلم‌ها بیاید.

این تهیه‌کننده سینما در ادامه درباره خرید فیلم‌های خارجی برای اکران در سینماهای ایران گفت: اگر یک کشور فیلمی از سینمای ایران را بدون اینکه خریداری کند، در سینماهایش نمایش دهد محکوم به دزدی است و طبق قانون باید پاسخگوی عملکرد خود باشد. ما هم نباید فیلم‌ها را بدون خرید رایت نمایش دهیم. این فیلم‌ها باید خریداری شده و از شورای پروانه نمایش، مجوز بگیرند و اکران شوند. بعید می‌دانم با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور برای کسی خرید فیلم‌های خارجی صرفه اقتصادی داشته باشد و اگر قرار باشد برای توجیه صرفه اقتصادی این فیلم‌ها بدون اینکه خریده شوند همان نسخه موجود در اینترنت اکران شود دزدی و خلاف شرع است و باید جلوی چنین اتفاقی را گرفت.

فرحبخش در پایان تأکید کرد: امروز بسیاری از سالن‌های سینماهای ما امکانات لازم را برای اکران فیلم‌های خارجی با بهترین کیفیت دارند و با این حال فکر می‌کنم اگر در این شرایط که فیلم‌های ایرانی حاضر به اکران در سینماها نیستند ما فیلم‌های خارجی را با بهترین کیفیت اکران کنیم شاید کمی به سینماها کمک شود اما نباید این مسأله ادامه‌دار شده و در دوران پساکرونا هم شاهد اکران فیلم‌های خارجی باشیم. می‌تواند چند روزی اکران فیلم‌های خارجی را هم امتحان کرد و دید که آیا در این شرایط نمایش آن‌ها به صرفه‌تر از فیلم‌های ایرانی است یا خیر.

نظر شما
پرونده ویژه