علیرضا تابش مطرح کرد:

برپایی جشنواره‌های سینمایی با دو سناریو پیش‌ می‌رود

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۳:۳۵:۵۸
کد خبر: ۱۰۲۹۲۵۶
برپایی جشنواره‌های سینمایی با دو سناریو پیش‌ می‌رود
گفتگوی لایو دوشنبه‌های سینما با موضوع سرنوشت رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و سینمایی در سال ۹۹ عصر دوشنبه ۲۳ تیر به همت کیوان کثیریان در صفحه مجازی خانه هنرمندان ایران انجام شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ابتدای این گفتگو که با حضور «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به انجام رسید، کثیریان با اشاره به توقف فعالیت‌های فرهنگی هنری با شیوع ویروس کووید۱۹، گفت: بخش فرهنگ از اولین بخش‌هایی بود که با شیوع کرونا ضربه شدیدی خورد. این اتفاق به سالن‌های سینما و تولیدات سینمایی بیشترین لطمه را زد و برپایی رویدادها، برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف تعطیل شد. پیش‌بینی‌هایی هم که درباره مهار کرونا می‌شد، به وقوع نپیوست و ظاهرا امسال قرار است کاملا با آن درگیر باشیم. حال باید دید با این شعار که «باید در کنار ویروس کرونا زندگی کنیم» در عرصه فرهنگ باید چه کنیم و چگونه باید زندگی کنیم؟

** جامعه هنری خود را با شرایط خاص این روزگار تطبیق داد

«علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این پرسش گفت: کرونا یک بیماری مرموز است و همچنان ابعاد کووید ۱۹ برای جامعه پزشکی ناشناخته مانده و به همین میزان بحث فاصله‌گذاری اجتماعی را در محیط‌هایی مثل دانشگاه، سینماها و مراکز آموزشی و مذهبی که جمعیت انبوهی را دربرمی‌گیرد، تحت‌تاثیر خودش قرار داده و ابعاد این ماجرا، در همه دنیا خود را نشان داده است. بخش آموزش، فرهنگ و هنر تحت‌تأثیر کرونا به نوعی تغییر ماهیت داده است و دیدید که سینمای ایران هم در آغاز سال ۱۳۹۹ به نوعی فعالیت ویژه‌ای را شروع کرد و بر تعداد آثار سینمایی در پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم، نسبت به سال‌های گذشته، افزوده شد.

ما برای اولین بار تجربه اکران‌آنلاین را داشتیم که در نوع خودش، تجربه متفاوتی در عرصه فرهنگ و هنر در ایران بود و فعالیت‌هایی هم که سایر فعالان جامعه هنری در عرصه موسیقی و تئاتر و فعالیت‌های دیگر هنری داشتند، قابل توجه بود.

او افزود: درست است که فعالیت‌های میدانی تعطیل شد اما جامعه هنری خودش را با شرایط خاص این روزگار تطبیق داد.

تابش با اشاره به عنوان این گفتگو یعنی سرنوشت رویدادهای هنری گفت: همان طور که طبق گفته‌های دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، نمی‌توان سرنوشت کرونا را مشخص کرد، به گمانم مردم دنیا باید یکی دو سال با این پدیده زندگی کنند و با این شرایط کنار بیایند. شرایطی که تحملش برای جوامع دشوار است، چون عادات، نوع مصارف فرهنگی و برنامه‌ریزی‌ها را کاملا تغییر داده است. از سویی، متغیرهای دیگری مثل مباحث مربوط به اقتصاد، برنامه‌ریزی‌های اجتماعی بر پروتکل‌های بخش بهداشت و سلامت اثرگذار است و دولت‌ها باید متناسب با آن متغیرها در حوزه سلامت برنامه‌ریزی کنند.

او اظهار داشت: کرونا همان قدر که برای رویدادهای فرهنگی، هنری محدودیت‌های جدی به وجود آورد، فرصتی ایجاد کرد که به نوعی «عرضه آثار فرهنگی هنری در بستر اینترنت» دچار تحول شود و به عبارتی دیگر، کووید-۱۹ در کشور ما به شتاب‌دهنده تحول دیجیتال بدل شد، چنان که اگر ما قرار بود در شرایط عادی به عرضه آثار فرهنگی و بازاریابی دیجیتال ورود کنیم، به این حد از تحول نمی‌رسیدیم و حال ما باید از این فرصت به‌درستی استفاده کنیم. البته  در مدیریت صنفی و دولتی، باید به یک تصمیم قطعی رسید که آیا می‌خواهیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم یا نه؟ همین گفتگوی زنده، می‌تواند باب گفتگو را تا حدودی باز کند و فعالان و مدیران راجع به بایدها و نبایدهای پیرامون این موضوع، تبادل نظر و گفتگو کنند.

در بخشی دیگر از این برنامه کثیریان با اشاره به موفق بودن تجربه اکران آنلاین، گفت: دیگر امروز شاید نتوان تصور کرد مخاطبان سینما، گوشه‌ گوشه‌ سالن‌های سینما را برای دیدن یک فیلم روی پرده پر کرده‌اند... باید روی پرسش شما تأکید کرد که آیا مدیریت دولتی می‌خواهد وارد این عرضه شود و باور کند شرایط تغییر یافته و باید بازار متفاوتی مثل بازار آنلاین را تجربه کند؟

** پلتفرم‌ها، رقیب و دشمن سینما نیستند

تابش در این زمینه اظهار داشت: تا اندازه‌ای که من مطلع و در جریان هستم، یکی از برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه‌اندازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شماره ۲ یا «بخش دیجیتال» این وزارتخانه بود که این برنامه وزیر در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود. یعنی متناظر هر معاونت وزارتخانه ، مثلا فرهنگی، معاونت هنری، معاونت قرآنی یا سازمان سینمایی و حوزه‌های دیگر، وزارتخانه یک برنامه اقدام عملیاتی برای گسترش ضریب نفوذ در عرصه دیجیتال دارد و قرار است به نوعی در مقایسه با کم‌کاری‌های ناخواسته سال‌های گذشته، اقدامات عملیاتی انجام شود. برشی از این برنامه در حوزه سینما، در اختیار ما قرار گرفته و مدتی است که در جلسات درباره‌ آن گفتگو می‌کنیم. اطلاع دارم که در تعامل بین سازمان سینمایی، موسسات تابعه و مرکز رسانه‌های دیجیتال، این اقدام در حال شکل‌گیری است اما آنچه باید درکش کنیم، دستیابی به مفاهمه‌ بین ضلع‌های مختلف در بخش دولتی و خصوصی و سایر ارکان است که ضرورت دارد.

این مدیر فرهنگی اظهار داشت: به یاد داریم در روزگاری که تلویزیون به عنوان یک کالا در دسترس مردم قرار گرفت، خیلی‌ها آن را رقیب سینما می‌دانستند. وقتی MP3 آمد، می‌گفتند دوره موسیقی تمام شد... و حالا وقتی وی‌.او.دی‌ها آمدند، می‌بینیم که گروهی در صنوف سینمایی می‌گویند با این تحول، بازار سینما کساد شده است.

او متذکر شد: ما باید از پیش فرضی که ساخته‌ایم، عبور کنیم و متوجه باشیم که امکانات جدید یا پلتفرم‌هایی که به‌نوعی در خدمت سینما هستند، رقیب و دشمن سینما نیستند و می‌توانند در کنار سینما، به مخاطبان خدمت‌رسانی کنند و بازار سینما را رشد دهند. باید همین رویکرد را در مورد رویدادها، محافل فرهنگی و جشنواره‌‌ها داشته باشیم.

تابش گفت: با گسترش کرونا در سال 2020، جشنواره‌های مختلف سینمایی در جهان اعلام کردند که به صورت مجازی برگزار خواهند شد. در عمل جشنواره‌های مجازی یا آنلاین، بخش‌های جدیدی هستند که با شیوع کرونا، به صورت یک فرصت، می‌توانند بخش‌های انضمامی جشنواره‌های سنتی یا فیزیکی در سال‌های آتی باشند. فرض کنیم شش ماه یا یکسال دیگر واکسن کرونا کشف و شیوع و ابتلای مرگبار به آن تمام و این بیماری محو می‌شود ولی به نظر من دستاوردی که این بیماری در بخش فرهنگ و هنر در همه دنیا داشته، این است که ما حالا گزینه جدیدی به نام بخش مجازی یا بخش آنلاین داریم که به جشنواره‌های سنتی، توریستی یا فیزیکی موجود اضافه شده است.

** تجربه برپایی مجازی بازار فیلم کن، ارزشمند بود

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بنیاد سینمایی فارابی امسال اولین تجربه مشارکت در بازار مجازی کن را با موفقیت پشت سر گذاشته است، گفت: تجربه ما در ابتدای ماه جاری و در بازار مجازی کن، ارزشمند بود. از همه تشکل‌هایی که زیر چتر سینمای ایران به فعالیت در این بازار نو پرداختند، خواستیم تا ضعف‌ها و قوت‌های این تجربه جدید را گزارش دهند. این برای ما تجربه‌ای گران‌بها بود و البته بهترین فرصت را در اختیار کشورهایی قرار داد که هر ساله در بازار فیلم کن، نادیده گرفته می‌شدند. همچنین در این رویداد مجازی صرفه‌جویی مالی صورت گرفت و قرارها به شکلی دقیق تنظیم شد.

او با اشاره به روش متفاوت ارتباط و مذاکره در این بازار مجازی گفت: پلتفرم بازار مجازی کن 2020 به نوعی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، شما را با همفکران‌تان یا کسانی که ذائقه شبیه به شما داشتند، مرتبط می‌کرد. بر این اساس کسانی که دنبال تکنولوژی‌های نو بودند یا در جستجوی مباحث مربوط به تولید مشترک بودند، بر اساس هوش مصنوعی، با یکدیگر ارتباط می‌گرفتند. و البته برپایی مجازی بازار فیلم کن معایبی هم داشت. افرادی که به «اصالت محیط» در چنین مذاکراتی قائل هستند، همچنان عقیده داشتند افراد باید در محیط فیزیکی واحد قرار بگیرند و چهره به چهره مذاکره کنند. به عنوان مثال حتما به اصفهان سفر کنند، در حال و هوای فرهنگی و تاریخی آن شهر قرار بگیرند  و مهمان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم باشند. یا به تهران بیایند و در جشنواره جهانی فیلم فجر از نزدیک با دیگر مهمانان داخلی و خارجی جشنواره گفتگو کنند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: در مقوله ارتباطات، نظریه‌های جدید، به نوعی به کمک کووید-۱۹ آمد و اثبات کرد فضای آنلاین می‌تواند ارتباطات را تسهیل کند و سازنده برخی از هویت‌های جدید باشد. همه جشنواره‌ها فلسفه خاص خودشان را دارند. جشنواره فیلم کوتاه، جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و جشنواره جهانی فیلم فجر، هر کدام با هویت خاص خود، اهدافی دارند، اما به گمانم فرصتی که بخش آنلاین و مجازی می‌تواند به ما بدهد، گستره وسیع‌تری از مخاطبان را تحت‌پوشش قرار می‌دهد و مخاطبین بیشتری را جذب می‌کند به‌شرطی که همه در انجام آن مشارکت کنند. به عنوان مثال برای برپایی آنلاین رویدادی همچون جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، لازم است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، رسانه ملی، بخش خصوصی و پلتفرم‌های آنلاین پخش فیلم، در کنار هم همت کنند و بپذیرند که ناگزیریم از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنیم وگرنه از یک قطار پرشتاب و در حال حرکت عقب می‌مانیم و بیش از اینها به سینما و عرصه فرهنگ و هنر، خسران وارد خواهد شد.

** اگر یکدیگر را نفی کنیم، دستاورد مثبتی نخواهیم داشت

کیوان کثیریان در این بخش به درباره فراهم نبودن ایده‌آل زیرساخت‌ها  برای ارتباطات آنلاین در کشور اشاره کرد و گفت: برای برپایی یک جشنواره به شکل مجازی، باید بتوانید امکانات مختلفی را فراهم کنید تا بتوان روی آن عنوان جشنواره گذاشت. سرعت اینترنت و جزئیات فنی دیگر باید به گونه‌ای باشد که افراد از کشورهای مختلف در آن حضور داشته باشند و تماشاگران در یک سالن یا خانه، بتوانند یک برنامه را دنبال کنند. تا به حال، این زیرساخت‌ها - مثل همین گفتگوی لایو- به شکل تفریحی وجود داشته اما امروز باید برای برپایی یک رویداد، به شکلی گسترده‌تر به آن فکر کرد و این مقتضیاتی دارد که به تأمین زیرساخت‌ها برمی‌گردد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه با تأیید حرف‌های این کارشناس و منتقد گفت: امروز من با معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات صحبت می‌کردم و یکی از نگرانی‌های من همین بود. ایشان در این زمینه این نوید را داد که اگر اراده دستگاه‌های فرهنگی بر این باشد که جشنواره‌ها را به صورت مجازی برپا کنند، خوشبختانه زیرساخت‌ها برای این کار فراهم است و این امکان وجود دارد که کمک‌های لازم به بخش دولتی و خصوصی در تهران و همه استان‌هایی که باید در این زمینه به فعالیت و پشتیبانی بپردازند، صورت بگیرد.

تابش گفت: نکته جالب دیگری که معاون وزیر ارتباطات نقل کرد و من از قول ایشان می‌گویم، این است که گردش مالی وی‌.او‌.دی‌ها طی چندین ماه، به‌حدی بوده که اگر با همین منوال پیش برود، هم‌اندازه دو برابر فروش سال گذشته سالن‌های سینما خواهد بود. این نشان می‌دهد همین پلتفرم‌هایی که شاید در جاهایی مردم از خدمات‌شان رضایت کامل نداشته باشند، آنها را به سوی خود جذب کرده‌اند. مخاطبان بسیار زیادی از نوروز۹۹ به این سو، فیلم‌ها و سریال‌ها را از طریق پلتفرم‌های ایرانی دنبال کرده‌اند و رقم خوردن این شرایط، این را نوید می‌دهد که اگر گفتگوی درست، سودمند و سازنده‌ای بین صنوف سینمایی، تشکل‌ها، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت بگیرد، برای آینده‌ صنعت تصویر، می‌تواند تعیین‌کننده باشد و امکانات جدیدی را به وجود بیاورد. اگر ما در همه بخش‌ها روحیه مشارکت‌جویانه داشته باشیم، مطمئنا به هدف می‌رسیم اما اگر یکدیگر را نفی کنیم، آینده نگاه را در نظر نگیریم و شرایط موجود را درک نکنیم، دستاورد مثبتی نخواهیم داشت.

** نسخه نهایی «سند تحول بنیاد سینمایی فارابی» آماده می‌شود

کثیریان در ادامه با اشاره به این که همیشه گفته شده که حمایت بخش دولتی باید در بخش اکران و پخش پررنگ باشد، درباره نقش بنیاد سینمایی فارابی در این زمینه با گذر از روش‌های حمایتی‌ از تولیدات فیلم صحبت کرد و از لزوم تمرکز بر اکران، توجه به پلتفرم‌ها در شرایط جدید و حمایت از ایده‌های جدید در اکران آنلاین توسط بنیاد فارابی جهت گسترش این ایده‌ها سخن گفت.

تابش در پاسخ گفت: اواخر سال گذشته سیدمحمدبهشتی بنیانگذار بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگویی اظهار کرده بود که ما در دهه ۶۰ و ۷۰ نوعی از تسهیل‌گری برای سینما را در بنیاد سینمایی فارابی رقم زدیم که امروزی‌ها به آن شتاب‌دهی می‌گویند. باید بگویم از دو سال پیش، بیش از ۴۵ ساعت گفتگوی مفصل با فعالان صاحب تجربه داخلی و جهانی در سینمای ایران و مدیران سینمایی انجام دادیم و به «سند تحول بنیاد سینمایی فارابی» دست یافتیم. زمستان سال پیش در جمع‌بندی‌هایی که در سازمان سینمایی صورت گرفت، موسسه رسانه‌های تصویری در بنیاد سینمایی فارابی ادغام شد. مراحل حقوقی و قانونی این ادغام حدود یک ماه پیش طی شد و عملا ما دیگر موسسه‌ای به نام موسسه رسانه‌های تصویری نداریم، ضمن آن که دارایی‌ها، اعم از دارایی‌های معنوی و مادی و برخی از شرح وظایف آن موسسه، به بنیاد سینمایی فارابی منتقل شد.

او در ادامه گفت: وقتی موسسه رسانه‌های تصویری در بنیاد سینمایی فارابی ادغام می‌شود، پس باید توجه به رسانه‌های نوین در عرصه صنعت تصویر در شمار برنامه‌های جدی این بنیاد قرار گیرد.

تابش افزود: دستیابی به این هدف در عرصه صنعت تصویر، به طور جدی مورد تأکید قرار گرفته است و اوائل تیر امسال، هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی تصویب کردند که به زودی سند تحول بنیاد مورد بررسی مجدد قرار گیرد و به آن برنامه‌ها، رویکردها و جهت‌گیری‌های جدیدی اضافه شود. دکتر حسین انتظامی به عنوان رئیس هیأت امنا به من تکلیف کردند که ما برنامه نهایی سند تحول بنیاد را با توجه ویژه نسبت به رسانه‌های نوین تقدیم اعضای هیات امنا کنیم که به زودی این اتفاق رخ خواهد داد. در واقع می‌توان گفت ما به نوعی در مرحله نوسازی و روزآمد کردن برند بنیاد سینمایی فارابی هستیم.

او گفت: مخاطب سینما در ایران و جهان تغییر یافته است و رسانه‌های جدید به میدان آمده‌اند. اگر یک زمان شما به طور آنالوگ فیلم می‌ساختید و فیلم‌تان بازاریابی می‌شد، همه این زنجیره دچار تحول شده و تحولی که در زیست‌بوم سینما اتفاق‌افتاده به نوعی باید در کارکردها و تعاریف بنیاد سینمایی فارابی هم انجام شود.

تابش در بخش دیگری از این برنامه متذکر شد: نکته دیگری که در دو معاونت فرهنگی و بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی باید به آن توجه شود، تغییراتی است که در توسعه بازار ایجاد شده است. یعنی ما باید آن پوسته استارتاپی یا شتاب‌دهی را که بنیاد سینمایی فارابی در دهه ۶۰ و ۷۰ در شکل‌گیری‌اش نقشی پیش‌رو داشت و بعد از آن به عنوان یک رویه تکرارشونده در بنیاد تداوم یافت، بشکافیم و با برنامه‌ریزی‌هایی که باید صورت گیرد و با جلب مشارکت بخش خصوصی و تسهیل‌گری نهادی مثل بنیاد سینمایی فارابی بتوانیم به‌تدریج به عرصه‌های جدید ورود کنیم و در مهم‌ترین هدف؛سینمای ایران سهم بیشتری از بازار جهانی سینما و صنعت تصویر بگیرد. اشاره‌ای در آغاز کلام داشتم که ویروس کرونا سبب شد تا وی‌.او.دی‌ها مخاطبان بیشتری را جذب کنند. این اتفاق در همه عرصه‌ها می‌تواند رخ دهد و اگر ما به زیست‌بوم سینما در همه ارکان (در بخش تولید، عرضه و بازاریابی) این توجه کلان را داشته باشیم، می‌توانیم در آینده بازار محدود سینمای ایران را به بازار بزرگ‌تری تبدیل کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به کیوان کثیریان درباره تغییر هزینه‌کرد تولید فیلم‌های بیگ‌پروداکشن به سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که فایده بیشتری برای سینمای ایران دارد، گفت: حداقل در دوره مدیریتی من، تلاش شد تا این نوع فیلم‌ها که تولیدشان در بنیاد سینمایی فارابی ردیف بودجه دارد، با مشارکت نهادهای مختلف ساخته شوند. یعنی اگر سابق بر این، بنیاد سینمایی فارابی می‌آمد و تامین کل هزینه تولید یک فیلم را متقبل می‌شد، این رویه جهت تولید فیلم حذف شده و تولید بین سه نهاد یا تشکل یا سرمایه‌گذار تقسیم شده است، چرا که مشارکت‌جویی نهادهای مختلف در تولید و عرضه و پخش خارجی یا داخلی یک فیلم، نتیجه‌بخش و مفیدتر است. اگر قراردادهای پارسال و امسال بنیاد سینمایی فارابی را مرور کنیم، پروژه سنگینی که بخواهد غیرمتعارف باشد، نداشته‌ایم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخشی دیگر از این گفتگو با اشاره به دیگر حمایت‌ها و عمده فعالیت‌های این بنیاد در سال‌جاری آمده است، گفت: امسال سه برنامه جدی را دنبال کردیم که یکی از آنها حمایت از فیلمنامه‌نویسان بود و ۱۱۰ فیلمنامه‌نویس عضو انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در یک طرح حمایتی مورد حمایت قرار گرفتند و تلاش کردیم در دوران شیوع کرونا، فیلمنامه‌نویسان را به عنوان یکی از بخش‌های آسیب‌پذیر سینمای ایران مورد حمایت قرار دهیم. همچنین در طرح حمایت از سینمای اقتباسی، ۲۵ تهیه کننده سینما پیشنهادات خود را ارائه دادند که اسامی آثار منتخب جهت حمایت، پس از ارزیابی اعلام خواهد شد. همچنین طرح حمایت تنوع ژانر  در دستور کار بنیاد فارابی است و امیدوارم امسال به نوعی شاهد شروع تنوع تولید و ساخت فیلم در ژانرهای مهجور باشیم.

تابش در پاسخ به پرسش یکی از کاربران این گفتگوی لایو مجازی درباره زمان اندک باقیمانده از مدیریت وی و تکلیف آینده طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی که او در بنیاد سینمایی فارابی آنها را شروع کرده، گفت: به هر حال این فرصت باقی مانده را غنیمت می‌شماریم تا با همفکری با فعالان سینما، بخشی از طرح‌ها و ایده‌هایمان محقق شود، چرا که همه ما با امید زنده‌ایم.

تابش در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به رکود تولید فیلم در سال جاری، تکلیف برگزاری جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک چه خواهد شد، گفت: بخشی از تولیدات سینمای ایران در زمستان سال ۹٨ آماده شده‌ است. فیلم‌هایی که نه به اکران رسیدند و نه به جشنواره‌ای ارائه شدند که این فیلم‌ها آماده حضور و رقابت در جشنواره‌ها هستند.

** جشنواره‌های سینمایی برای برپایی با دو سناریو پیش می‌روند

 کثیریان در بخش بعدی گفتگوی لایو دوشنبه‌های سینما با موضوع سرنوشت رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی، هنری و سینمایی در سال ۹۹، درباره برنامه و سناریوی برگزاری جشنواره‌ها در سال جدید از تابش پرسید که او گفت: در جلسه‌ای که اوائل اردیبهشت امسال با حضور دکتر انتظامی و دبیران جشنواره‌های سینمایی برگزار شد، از ما خواسته شد تا برپایی جشنواره‌های فیلم را بر اساس دو سناریو برنامه‌ریزی کنیم. متأسفانه زمان جشنواره جهانی فیلم فجر با شیوع موج اول کرونا مصادف شد و ناگزیر برپایی آن تا سال آینده به تعویق افتاد. در این جلسه من و سایر دبیران جشنواره‌ها ملزم شدیم که دو سناریو برای برگزاری جشنواره‌ها تدوین کنیم. در این مدت رایزنی‌های مختلفی صورت گرفت و مطالعات تطبیقی با جشنواره‌‌های مهم بین‌المللی انجام شد.

تابش گفت: جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جشنواره سینماحقیقت، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنواره‌های بین‌المللی هستند و ما امسال ناگزیر باید بخش جهانی‌ این رویدادها را آنلاین و به شکل مجازی برگزار کنیم. اگر  پروتکل‌های بهداشتی اجازه می‌دهد، با نصف ظرفیت و با رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانیم نمایش فیلم هم داشته باشیم. اگر این اجازه را از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نداشته باشیم، بایستی برای بخش ملی هم با اتکا به ظرفیت‌های ملی خودمان، پلتفرم‌ها و زیرساخت‌هایی که در کشور موجود است و بعضا برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌ها در این زمینه کرده‌ایم، بتوانیم جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان را از آن طریق برگزار کنیم.

این مدیر سینمایی اظهار داشت: به هر روی اگر جشنواره‌ها در سال ۹۹ به‌صورت مجازی و آنلاین یا نیمه فیزیکی و نیمه مجازی برگزار شوند، گستره وسیع‌تری از مخاطبان را با جغرافیای گسترده‌‌تر پوشش خواهند داد. حضور در بازار مجازی نیز می‌تواند تجربه متفاوت‌تری باشد ضمن آن که ورک‌شاپ‌ها، پنل‌های آنلاین، این امکان را به ما می‌دهد که مهمانان بیشتری را دعوت کنیم.

او گفت: تا همین جای کار جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با مهمانان شاخص خارجی وارد مذاکره شده و جواب مثبت‌شان را برای ورک شاپ و داوری مجازی گرفته‌ایم. سناریویی که ما در دست داریم، به دوشکل است؛ هم به شکل تلفیقی و هم کاملا آنلاین. البته روز یکشنبه، در جلسه‌ای که برای بار دوم در سالجاری با حضور دکتر انتظامی و دبیران جشنواره‌های سینمایی برگزار شد، بررسی شیوه برگزاری آنلاین جشنواره‌ها مورد تأکید قرار گرفت.

کثیریان در این بخش به نبود امنیت کافی برای نمایش فیلم‌های جشنواره‌های داخلی اشاره کرد که تابش گفت: هم جنبه‌های حقوقی این موضوع در حال بررسی است و هم تجربه‌های کشورهای دیگر در این زمینه را دنبال می‌کنیم. برای مثال دبیر جشنواره می‌تواند اسامی فیلم‌های بخش مسابقه را اعلام کند اما نمایش عمومی فیلم اتفاق نیفتد و لینک فیلم فقط برای داورها ارسال شود تا آنها آثار را ارزیابی کنند. یا شاید بتوان برای نمایش آنلاین برخی فیلم‌ها با پلتفرم‌ها صحبت کرد. نوع دیگر فن‌آوری، نمایش وی‌.آر (ارائه نسخه واقعیت مجازی آثار با خرید عینک‌های مخصوص توسط مخاطبان) است و ظاهرا این تنها شیوه و ابزاری است که تاکنون سرقت فیلم در آن اثبات نشده است.

**آغاز مشارکت نوجوانان در المپیاد فیلمسازی از همان روز نخست / این امیدوارکننده است

تابش در ادامه این برنامه گفت: اوائل هفته، فراخوان چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور منتشر شد.  خوشحالم اعلام کنم در حال وهوای کرونا که رخوت، سستی و ناامیدی جامعه و نوجوانان و جوانان ما را در بر گرفته، طی دو روز ایده‌های جالب و تعدادی فیلم کوتاه از سوی نوجوانان برای دبیرخانه المپیاد ارسال شده است. وقتی فراخوان یک جشنواره (به ویژه در حوزه کودک و نوجوان)  منتشر می‌شود، عده‌ای هستند که با امیدواری به آن می‌نگرند و در آن مشارکت می‌کنند. این برای من و همکارانم در جشنواره فیلم کودک و المپیاد فیلمسازی نوجوانان جای خوشحالی دارد و امیدوارکننده است.

او افزود: ما فراخوان المپیاد را منتشر کردیم و فراخوان سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم به زودی با تغییراتی که اقتضای دوره کرونا است، منتشر خواهد شد. فعلا راه برای دریافت آثار سینمایی باز است.

دبیر جشنواره فیلم کودک درباره زمان برپایی این دوره جشنواره اظهار داشت: ما در گذشته به خاطر تلاقی برپایی جشنواره با ایام ماه محرم و صفر، مجبور شدیم زمان برپایی آن را تغییر دهیم اما این جشنواره در حال بازگشت به زمان پیشین خود است. امسال جشنواره از ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار خواهد شد که این زمان در فراخوان بخش المپیاد جشنواره اعلام شده است. البته ما تغییر زمانی جشنواره را در خلال جشنواره برلین، خطاب به فعالان سینما در بازار برلین اطلاع‌رسانی کرده بودیم و طبق گزارشی که بخش بین‌الملل جشنواره کودک به من داده است، بیش از ۱۰۰ فیلم زنده و انیمیشن خارجی و ۱۵۰ فیلم کوتاه خارجی، برای شرکت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام آمادگی کردند، با آنها مذاکره شد و هیٲت‌انتخاب می‌توانند از بین آنها دست به انتخاب بزنند.

او با اشاره به این که فراخوان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شده و جشنواره سینماحقیقت هم آماده ارائه فراخوان است، گفت: در شورای دبیران جشنواره‌های سینمایی، بررسی‌های لازم درباره نوع برگزاری آنلاین و مجازی این رویدادها صورت می‌گیرد و این شورا، تکلیف برگزاری جشنواره‌های پیش‌رو را به زودی مشخص خواهند کرد.

تابش همچنین درباره چگونگی نمایش فیلم در جشنواره‌های آنلاین و دغدغه‌های موجود پیرامون آن، خطاب به کثیریان اظهار داشت: همین گفتگویی که شما ترتیب‌ داده‌اید، به نظر من اگر تداوم پیدا کند، خیلی‌ها می‌توانند امیدوارانه‌تر برنامه‌ریزی کنند. دبیران جشنواره‌های سینمایی بررسی‌های خود را انجام می‌دهند ولی گفتگوهایی که شما در فضای کرونا راجع به آینده سینما در پساکرونا انجام می‌دهید، تعیین‌کننده و امیدبخش است.

 مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان گفت: جا دارد من از طرف همکاران و مدیران سینمای کشور و جامعه سینمایی، از فعالان حوزه سلامت، پزشکان، پرستاران، کارکنان بیمارستان‌ها، کسانی که مظلومانه جان عزیز خود را دراین ماه‌ها از دست دادند، قدردانی و به آنها ادای دین کنم. همه ما قدردان زحمات و تلاش شبانه‌روزی تلاشگران عرصه سلامت هستیم و امیدوارم مردم هم در شرایط موجود نکات بهداشتی را رعایت کنند و خدای ناکرده کاری نکنیم که جامعه سلامت بیش از این آسیب ببیند.

نظر شما