مدیر سازمان مردم نهاد یادآوران فرهنگ کهن مطرح کرد:

ثبت میراث ناملموس و آئین‌های کهن بومی در قالب فیلم کوتاه

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۰۷:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۰۱۷
ثبت میراث ناملموس و آئین‌های کهن بومی در قالب فیلم کوتاه
فاطمه محرم‌خانی با اشاره به اینکه سمن یادآوران فرهنگ کهن در حوزه ثبت میراث ناملموس و حفظ آئین‌های کهن بومی فعالیت می‌کند، تأکید کرد که به دلیل شیوع کرونا و محدود شدن فعالیت‌ها این آئین‌های کهن بومی با ساخت فیلم‌های کوتاه معرفی می‌شوند.

فاطمه محرم‌خانی مدیر سازمان مردم نهاد یادآوران فرهنگ کهن در استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سازمان مردم نهاد یادآوران فرهنگ کهن در راستای حفظ و احیای آئین‌های بومی در سال 1394 شروع به فعالیت کرد و در سال 1397 مجوز رسمی این سازمان صادر شد.

محرم‌خانی خاطرنشان کرد: تأکید ما به احیای آیین‌های بومی و حفظ میراث‌ ناملموس است. ما یک تیم پژوهشی داریم که این تیم در روستاهای منطقه پژوهش و تحقیق خود را در راستای پیدا کردن آیین‌های مختلف و معرفی آن‌ها انجام می‌دهد. گاه پیشکسوتان فرهنگ نیز به ما در جمع‌آوری اطلاعات لازم کمک می‌کنند و در نهایت ما این آئین‌ها را در قالب یک اثر نمایشی، موسیقی و... به آثار هنری تبدیل کرده و به نمایش می‌گذاریم.

او افزود: متأسفانه در حال حاضر امکان برگزاری نمایشگاه و جشنواره وجود ندارد و به همین دلیل فعالیت‌ها را به سمت فیلم‌های کوتاه برده‌ایم و آیین‌ها را در قالب فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند معرفی می‌کنیم. در این مدت که شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را متوقف کرده، سه فیلم آماده نمایش داریم که با موضوعات آئین‌های چهارشنبه‌سوری، کوسا گلین و تکم گردانی ساخته شده‌اند. این هفته هم فیلمبرداری فیلم کوتاه آئین‌های ازدواج در آذربایجان را خواهیم داشت.

مدیر سازمان مردم نهاد یادآوران فرهنگ کهن در ادامه اظهار داشت: در یک فیلم هم تمام آئین‌های شناسایی شده را به عنوان یک اثر جدا که معرف آئین‌های استان زنجان است جمع‌آوری کرده‌ایم که به زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرد. این فیلم می‌تواند به گردشگری در این استان کمک کند. همان طور که اشاره کردم ما در حوزه ثبت میراث ناملموس نیز فعالیت داریم و تا امروز 11 غذای محلی را به ثبت رسانده‌ایم و در حال حاضر برای ثبت بازی‌های بومی محلی در تلاش هستیم که اگر شرایطش فراهم شود قطعاً پس از اتمام شیوع ویروس کرونا جشنواره‌ای با این وضوع برگزار خواهیم کرد اما اگر این شرایط فراهم نشود قطعاً در قالب فیلم کوتاه این بازی‌های بومی معرفی خواهند شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز