بشنوید اما باور نکنید؛

اتفاقی عجیب و باورنکردنی در صدا و سیما!/ شایعاتی عجیب درباره دو برنامه "دورهمی" و "عصرجدید"!

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۱۵:۴۸:۳۷
کد خبر: ۱۰۳۱۰۵۵
اتفاقی عجیب و باورنکردنی در صدا و سیما!/ شایعاتی عجیب درباره دو برنامه دورهمی و عصرجدید!
شایعاتی که اخیرا در مورد برنامه‌های "عصر جدید" و "دورهمی" در فضای مجازی به گوش می‌رسد آیا واقعیت دارد؟

هفته گذشته پنجشنبه شب برنامه "دورهمی" با حضور امیر آقایی، به رغم تبلیغات وسیع در فضای مجازی و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به نقل از روابط عمومی این برنامه تلویزیونی، روی آنتن نرفت تا یکی از برنامه‌های تکراری مهران مدیری با حضور ژاله صامتی به پخش برسد. از همان لحظه عدم پخش برنامه که بدون اطلاع‌رسانی قبلی اتفاق افتاد، شایعات گسترده‌ای در این باره دست به دست شد و گمانه‌زنی‌هایی سلیقه‌ای گاه نزدیک به واقعیت و گاه با فاصله از واقعیت در مدل‌های مختلف با  نگاهی گاه سختگیرانه و گاه موضع‌گیرانه و... در فضای مجازی دست به دست شد که بدیهی است تا روشن نشدن ماجرا هر کس هر آن طور که دوست دارد اظهار نظر می‌کند در حالیکه این مسئله می‌تواند با یک اطلاع‌رسانی ساده و روشن‌گری  مخاطبان برنامه راحت‌تر از این حرف‌ها ختم به خیر شود.

بدیهی است که مهمانان برنامه‌های مختلف رسانه ملی بعد از استعلام و تأیید نهایی برای حضور در یک برنامه تلویزیونی دعوت می‌شوند و پرواضح است که مهران مدیری نیز براساس قواعد معین شده رسانه ملی با تلویزیون همکاری دارد.

در این شرایط نیاز است تا مخاطب هم در جریان چند و چون پخش، عدم پخش و حتی به تأخیر افتادن پخش یا حتی سانسور حضور هر مهمان که از قبل قول آن به مخاطب داده شده است قرار بگیرد.

بعد از عدم پخش برنامه مجید صالحی یا سانسور در  برنامه‌هایی مثل بنیامین بهادری، پژمان جمشیدی و... که با اعتراص آنها نیز همراه شد و تلویحا مهران مدیری نیز به آن اشاراتی داشت، حالا برنامه امیر آقایی نیز روی آنتن نرفت و حدس و گمان‌ها به سمت و سویی رفت که جای سوالات بسیاری را باقی گذاشت.

انتقاد امیر آقایی از صدا و سیما در اختتامیه جشنواره فیلم فجر یا اظهار نظرهای او در فضای مجازی و... نمی‌تواند منطقی برای عدم پخش برنامه "دورهمی" با حضور او باشد.

بدیهی است اگر موارد فوق نیز در این مسئله دخیل باشد با یک اطلاع رسانی ساده می‌توان ذهن مخاطب  را از پذیرفتن سلایق درست و غلط دیگران مبرا کرد.

عدم تولید برنامه "عصر جدید" به دلیل شرایط خاص و شیوع کرونا هم با اخبار و شایعات بسیاری همراه بود که برخی آن را به پست‌های اینستاگرامی داوران "عصر جدید" منتسب کردند.

بدیهی است که هنرمندان با توجه به جایگاه اجتماعی‌شان در مسائل مختلف اجتماعی و هنجارها و ناهنجاری‌هایی که در شرایط مختلف بر وضعیت اقتصادی و... حاکم می‌شود گاه با شیطنت و گاه دلسوزانه اظهار نظرهایی داشته باشند قطعا رعایت اصول عرفی، اخلاقی، ملی و اعتقادی برای هنرمندان به خصوص آنهایی که با رسانه ملی همکاری دارند واجب است اما دلیلی بر آن نیست که اظهار نظر یک هنرمند در شبکه‌های اجتماعی روی فعالیتش در عرصه‌های مختلف هنری از جمله تئاتر، سینما و تلویزیون تأثیرگذار باشد چراکه قطعا مدیران سیما نیز با رعایت قواعد سازمان متبوعشان این مجوز را برای هنرمندان قائل هستند که چهره‌های اجتماعی گاهی زبان مردمی باشند که نمی‌توانند از تریبون‌های معمولی خود دغدغه‌هایشان را به گوش صاحبان میز و کرسی برسانند. با این اوصاف باید گفت نمی‌شود به شایعات موجود آن طور که باید و شاید اعتماد کرد. در روزهایی که قصه کرونا هم می‌تواند عامل تعطیلی و کنسل شدن و تعویق خیلی از اتفاقات باشد (شایعه ابتلای یکی از داوران عصر جدید به کرونا) می‌توان دلایلی منطقی‌تر را برای روی آنتن نرفتن برخی از  برنامه‌های تلویزیونی و حتی کنسل شدن بسیاری از اتفاقات هنری و غیرهنری پیش بینی کرد.

 

نظر شما