تهیه‌کننده سینما و تلویزیون:

برای کنترل محتوای سریال‌ها و دستمزدها در شبکه نمایش خانگی می‌توان به تلویزیون امیدوار بود / سریال‌های شبکه نمایش خانگی با واقعیت جامعه فاصله دارند

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۱۷۴
برای کنترل محتوای سریال‌ها و دستمزدها در شبکه نمایش خانگی می‌توان به تلویزیون امیدوار بود / سریال‌های شبکه نمایش خانگی با واقعیت جامعه فاصله دارند
محسن شایانفر با اشاره به اینکه محتوای سریال‌های شبکه نمایش خانگی با واقعیت جامعه فاصله دارند تأکید کرد که تلویزیون می‌تواند بر محتوای سریال‌ها و دستمزدها کنترل بهتری داشته باشد.

محسن شایانفر تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: صدور مجوزهای شبکه نمایش خانگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامدهای بدی داشت و اتفاقاتی به بهانه اقتصاد باز و آزاد در آنجا رخ داد که در شأن سینمای ایران نبود.

شایانفر تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی با پول‌هایی که منابع مشخصی نداشتند به سینما آسیبی جدی زد و باعث شد دستمزدها بسیار زیاد شوند و از طرفی هزینه تولید در سینما و تلویزیون چند برابر شود. وزارت ارشاد هیچ گاه نتوانست به این موضوع ورود کند و این وضعیت در شبکه نمایش خانگی پایدار بود. از طرفی در این رسانه اکثر سریال‌ها به نوعی به تبلیغ زندگی تجملاتی پرداختند و چیزهایی در این آثار دیدیم که با جامعه ما فاصله بسیاری دارد.

او افزود: مطمئناً صدور مجوزهای شبکه نمایش خانگی توسط صداوسیما اتفاق مثبت و خوبی است. تلویزیون روی رقم‌ها به خوبی می‌تواند کنترل داشته باشد و می‌توان امیدوار بود که دستمزدها از حالت نجومی خارج شود ولی در نهایت باید اطمینان داشت که با وجود تمهیدات تلویزیون برای جلوگیری از تبدیل شدن سریال‌های این رسانه به سریال‌های تلویزیون قطعاً در نهایت شبکه نمایش خانگی هم به وضعیت تلویزیون دچار می‌شود و تنها گزینه‌های سینما و شبکه‌های ماهواره‌ای برای مردم باقی می‌ماند.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: شاید در شبکه نمایش خانگی شاهد تمهیداتی برای بازتر بودن فضا و زودتر به نتیجه رسیدن در مراحل اداری باشیم. در حال حاضر وضعیت به شکلی است که برای دریافت مجوز سریالی در شبکه نمایش خانگی صاحبان آثار خیلی زود در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه می‌رسند اما بعید می‌دانم این وضعیت پایدار باشد. از طرفی سریال‌های تلویزیون بسیار ضعیف شده‌اند، هنرمندان باتجربه و کاربلد کم‌تر حاضر به کار در رسانه ملی هستند چرا که تلویزیون دست‌های آن‌ها را سوزانده و رسانه ملی کم‌کم به سمتی می‌رود که فقط مردم شاید برای دیدن اخبار و چند برنامه سراغ آن بروند. من در سریال آخرم خیلی اذیت شدم، تلویزیون برآوردی بابت هر دقیقه از سریال کرده بود که نمی‌شد با آن سریال را ساخت و در نهایت ما ضررهای بسیاری را متحمل شدیم. تلویزیون دست آدم را می‌سوزاند و آن‌هایی که شاخک‌هایشان تیز است سعی می‌کنند به سمت رسانه ملی نیایند و از آنجا که شبکه نمایش خانگی فعلاً یک بوروکراسی خیلی محدود و سازگار دارد ممکن خیلی‌ها میل به کار در این رسانه داشته باشند اما همانطور که گفتم بعید است این وضعیت پایدار باقی بماند.

این تهیه‌کننده در ادامه تأکید کرد: از طرفی در شبکه نمایش خانگی نیز آثار بسیار ضعیفی را شاهد هستیم. من همه سریال‌ها را دنبال کردم و می‌بینم که در سریال‌های اخیر واقعاً اصطلاح آب بستن نمود پیدا کرده و فیلم در ریتمی کند و خسته‌کننده روایت می‌شود. مردم دیگر حوصله دیدن آثار ضعیف را ندارند و نمی‌توان آن‌ها را فریب داد؛ در فضای مجازی واکنش مردم به سریال را می‌بینم و واقعاً از ضعیف بودن آثار به شدت عصبانی و ناراحت هستند. مردم برای دیدن سریال‌های شبکه نمایش خانگی پول می‌دهند و باید سریال‌ها ارزش هزینه کردن داشته باشند، تلویزیون در شبکه نمایش خانگی باید از اعتماد مردم صیانت کند و تهیه‌کننده‌گان نیز تنها به فکر سودآوری نباشند و به سلیقه مخاطب نیز توجه داشته باشند.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «حکایت‌های کمال» در پایان گفت: در بسیاری موارد مثل کنترل دستمزدهای نجومی و کنترل محتوا به تلویزیون امیدوار و خوش‌بین هستم و فکر می‌کنم رسانه ملی می‌تواند نظارت خوبی بر این موضوع داشته باشد چرا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توان این کار را نداشت اما در بحث کیفی ممکن است شبکه نمایش خانگی دچار افت بیشتری شود که این اتفاق در نهایت می‌تواند به نفع سینما باشد چرا که سینما به عنوان تنها گزینه برای مردم باقی می‌ماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز