چهره‌های دنیای فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

کارگردان معترض سینمای ایران کیک تولد فوت کرد/ هنرمندان مردادی از محسن چاووشی تا داریوش ارجمند/ جواد رضویان هم با ۰۲۱ جشن تولد گرفت/ همایون رضا عطاردی هنرمند انقلابی هم قربانی کرونا شد

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۱۷۱
کارگردان معترض سینمای ایران کیک تولد فوت کرد/ هنرمندان مردادی از محسن چاووشی تا داریوش ارجمند/ جواد رضویان هم با ۰۲۱ جشن تولد گرفت/ همایون رضا عطاردی هنرمند انقلابی هم قربانی کرونا شد
مجتبی احمدی؛ دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در هفته‌ای که گذشت تعداد زیادی از هنرمندان متولد مرداد پاسخگوی تبریک همکاران و طرفداران خود بودند اگرچه همه اخبار هم شیرین نبود.

هفته با تولد محسن  چاووشی، آقای خاص دنیای خوانندگی، موسیقی و ترانه کلید خورد و او در این هفته هم مثل چند ماه گذشته پیگیری کمک‌های مردمی و پویش همیشگی‌اش بود که در پی نجات انسان‌ها قدم برمی‌دارد. به هر حال محسن چاووشی یکی از پرطرفدارترین خوانندگان دنیای پاپ در کشورمان است که به واسطه سبک و سیاق ویژه‌اش، طرفداران خاصی دارد او در ماه تولدش چند پست ویژه در صفحه‌اش منتشر کرد که با استقبال فراوانی در حوزه کمک‌های مردمی مواجه شد.

مالک اشتر سینمای ایران  هم در کنار دوستان و طرفدارانش در روزهای محدود و ممنوع کرونایی کیک تولد فوت کرد تا در کنار جواد رضویان طناز ترکیب جالبی از بازیگران و هنرمندان مردادی را در یک قاب ببینیم.

اما این همه ماجرا نیست چرا که در روزهای میانی هفته گذشته، مسعود کیمیایی، خالق قیصر و استاد سینمای ایران هم سالروز تولدش را جشن گرفت و با اوج تبریک و تهنیت‌های خانواده سینما و البته هنر مواجه شد. نمی‌توان کتمان کرد که بسیاری معتقد هستند سینمای ایران به دو دوره قبل از قیصر و بعد از قیصر تقسیم می‌شود  و به نوعی این فیلم رنسانس محتوایی سینمای ایران محسوب می‌شود. این کارگردان مولف و صاحب سبک که تأثیر بسیاری بر روی نسل‌های بعدی کارگردانی و حتی نویسندگی فیلمنامه داشته است به رغم گذشت زمان هنوز صاحب ایده و تفکراتی است که در سینمای ایران طرفداران خود را دارد. بی‌شک او یکی از مهم‌ترین کارگردانان سینمای ایران در خلق شخصیت‌های ماندگار است.

متأسفانه سارا خوئینی‌ها، بازیگر سینما و تلویزیون هم غم‌زده ویروس منحوس شد و متأسفانه پدرش را به همین دلیل از دست داد.

همایون رضا عطاردی هنرمند متعهد و انقلابی سینما و تلویزیون در هفته‌ای که گذشت قربانی ویروس منحوس شد او کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال ۱۳۷۲ در فیلم راننده‌ی سفیر به کارگردانی حبیب‌الله بهمنی و شفیع آقامحمدیان به عنوان آهنگساز فعالیت کرد. البته یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای مرحوم عطاردی فعالیت و حضور همزمان او هم در تلویزیون و هم در سینما بود. به نحوی که وی در سال ۱۳۸۵ دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید ۲ سریال مهم تلویزیون حضور داشت. آثار مهم مرحوم عطاردی در این سال، فعالیت در سریال ۲۳‌ گرم به کارگردانی جواد مزدآبادی و فعالیت در سریال آدمخوار به عنوان آهنگساز محسوب می‌شود. همچنین حضور فعال این هنرمند متعهد در عرصه تهیه کنندگی سینما سبب تولید فیلم سینمایی «زندگی» به کارگردانی «جلیل سامان» شد. اثری که موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران از بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد.

علی ملاقلی‌پور کارگردان فیلم کتونی زرنگی در آخرین اقدام اعتراضی‌اش به عدم پخش سریالش از شبکه سه این بار برای خود رئیس سازمان صدا و سیما دست به قلم شد. 

فرامرز قریبیان در روز تولد مسعود کیمیایی اظهار نظر جالبی کرد؛ او به رغم خداحافظی از دنیای بازیگری گفت: اگر مسعود یک نقش اعتراضی دیگر به من بدهد بازی می‌کنم.

و شاید پر سر و صداترین اتفاق هفته گذشته مجوزی بود که برای یک پرطرفدار اینستاگرامی صادر شد تا محمد امین کریم پور با چهار میلیون هشتصد هزار نفر فالور در اینستاگرام روی صندلی کارگردانی سینما هم بنشیند.

نظر شما