روایتی از اربعین حسینی در قاب دوربین مستند؛

ناگفته های اردوگاه «بین القفسین» در شبکه پنج

۱۳۹۹/۰۵/۲۶ - ۱۱:۴۵:۵۰
کد خبر: ۱۰۴۴۶۴۳
ناگفته های اردوگاه «بین القفسین» در شبکه پنج
مستند روایی و عبرت آموز "بین القفسین" برگرفته از داستانی واقعی از اردوگاه اسرای ایرانی و ارتباط عاطفی یکی از سربازان شیعه عراقی این اردوگاه با اسرای ایرانی است. این مستند تماشایی یکشنبه ( 26مردادماه ) ساعت 11:20روی آنتن می رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، داستان این فیلم روایت وقایع اردوگاه الرمادی عراق است  که رزمندگان زیر ۱۷ سال ایرانی که  به اسارت برده شده بودند و در آن مکان نگهداری می شدند، را به تصویر می کشد. 

رژیم بعث با تصور اینکه بتواند از نوجوانان حاضر در این اردوگاه برای بهره برداری رسانه ای و تبلیغاتی استفاده کند،  همه آنها را در این مکان جمع می کند اما نوجوانان ایرانی که همه آنها انقلابی، پرشور و در مقابل رژیم بعث شجاعانه و بی پروا بودند، مکر آنها را بر ملا می سازند.

سعید سلطانی مدیر گروه معارف شبکه پنج سیما نیز درباره مستند بین القفسین گفت: 

ایده اولیه مستند "بین القفسین" سال 94 شروع شد زمانی که یک تولید مستند از مراسم اربعین وامواج خروشان انسانهایی که از سراسر جهان به سمت  میعادگاه،کربلای معلی در حرکت هستند، راهی کشور عراق شدند. 

سلطانی افزود: وقتی این طرح از طرف طراح و تهیه کننده به شبکه ارائه شد، به دلیل برخورداری از درونمایه های عاطفی، انسانی و در راستای پیوند عمیق بین دو ملت ایران و عراق و همچنین استفاده از تصاویر روتوسکوپی که دوران اسارت را تداعی می کند، در شورای طرح و برنامه تصویب شد و به دلیل تجربه تولید آثار فاخر مستند های برون‌مرزی با درونمایه مذهبی، به دستور مدیر وقت شبکه، تولید آن در دستور کار گروه معارف شبکه پنج سیما قرار گرفت.

وی اضافه کرد: تهیه کننده این مستند ( علی شهاب الدین) به واسطه دوستی با تعدادی از آزادگان با شخصیت کهنه سرباز عراقی به نام "سعد" آشنا می شود. "سعد "یکی از سربازان شیعه عراقی است که در دوره هشت سال جنگ حزب بعث، علیه ملت مسلمان ایران ،دژبان یکی از اردوگاه های خاص نگهداری اسرای نوجوان که به "اردوگاه اطفال" مشهور بود، می شود . 

وی درباره شخصیت سعد گفت: سعد مقلد امام خمینی بود و به دلیل برخورداری از شخصیت فرهنگی و انسانی، رفتاری معقول و به دور از خشونت و آزار با اسرا داشت. هرچند در برخی مواقع برای جلوگیری از هرگونه شک در بین بعثی ها مجبور به تظاهر به رفتار خشن با اسرا می شد.

علی شهاب الدین تهیه کننده و کارگردان این مستند گفت: ایده ابتدایی این مستند زمانی به ذهن ما رسید که با تعدادی از اسرا و آزادگان سرافراز ایران اسلامی، برای اربعین به عراق سفر کردیم و در خصوص شخصیت آقای سعد (سرباز شیعه عراقی) از اسرا چیزهایی شنیدم که بسیار جذاب بود. 

وی تاکید کرد: از این رو به ناصریه و شهر الرفاعی در جنوب کشور عراق رفتیم تا با سعد و شخصیت او بیشتر آشنا شویم و با او گفتگو کنیم.  

تهیه کننده و کارگردان مستند " بین القفسین " افزود : "سعد" بعد از دوره سربازی به شغل معلمی مشغول بود و شخصیت محکم، خویشتن دار، محافظه کار و وطن پرستی در او موج می زد. بنابراین  او در ابتدای گفتگو بسیار محتاط عمل می کرد و تیم تولید برنامه با در نظر گرفتن همه ملاحظات سیاسی و اجتماعی این کار را تولید کردند. 

شهاب الدین افزود: تحقیق این مستند از سال 1394 آغاز و بسیاری از گفتگو ها و مصاحبه ها طی سال های 94 تا 97 همزمان با اربعین حسینی (ع) درکشور عراق ضبط شده است.

مستند " بین القفسین" کاری از گروه معارف شبکه پنج سیماست که روز یکشنبه به مدت 40 دقیقه روی آنتن می رود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز