سعید چنگیزیان:

«داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» روایتگر داستان‌هایی از رستم در شاهنامه است / ایده اجرای این نمایش دو سال در ذهنم بود

۱۳۹۹/۰۵/۳۱ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۹۱۲
«داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» روایتگر داستان‌هایی از رستم در شاهنامه است / ایده اجرای این نمایش دو سال در ذهنم بود
سعید چنگیزیان با اشاره به موضوع نمایش «داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» که برگرفته از قصه‌هایی از شاهنامه فردوسی است تأکید کرد که این نمایش می‌تواند مخاطبان خود را با شاهنامه‌خوانی آشتی دهد.

سعید چنگیزیان بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» به کارگردانی او در فضای باز فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تا امروز 10 اجرا از نمایش «داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پذیرش حداکثر 50 تماشاگر روی صحنه بردیم که خوشبختانه استقبال خوبی را شاهد بودیم و تقریباً در هر اجرا بیش از 30 تماشاگر به دیدن نمایش نشستند.

چنگیزیان خاطرنشان کرد: ایده اجرای این نمایش که در شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا به این شکل صورت گرفته از چالش تعطیلی تماشاخانه‌ها در دوران شیوع این ویروس آغاز شد. پیش از شیوع بیماری کرونا در کشور، ما به پروژه دیگری مشغول بودیم که قرار بود شهریور روی صحنه برود اما با تعطیلی تماشاخانه‌ها و بهم خوردن برنامه‌های اجرا تصمیم گرفتیم  فعالیت خود را به شکل دیگری ادامه دهیم.

او افزود: در روزهای قرنطینه که اوقات بسیاری را در خانه می‌گذراندم تصمیم به اجرای این نمایش که مدت‌ها در ذهن داشتم گرفتم و با ارائه ایده‌ام به دوستان از آن‌ها خواستم برای این اجرا با من همکاری کنند. ایده اجرای این نمایش را حدود دو سال پیش در ذهن داشتم تا با آن شاید یک آشتی بین مخاطبان نمایش با شاهنامه‌خوانی صورت گیرد؛ به همین منظور از دوستانم در این اثر خواستم متن‌هایی از آثار ادبی کشورمان بخوانند. این آثار تنها محدود به شاهنامه نمی‌شد و حتی گلستان سعدی نیز در بین آن‌ها بود اما پس از خواندن این متن‌ها و ویدئوهایی که در روزهای خانه‌نشینی از کارشان برای من فرستادند متن‌هایی را با موضوع واحدی که پیشنهاد داده بودم انتخاب کردند که امروز در این نمایش اجرا می‌شوند.

این بازیگر در ادامه گفت: همه داستان‌هایی که در نمایش «داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» اجرا می‌شوند پیرامون موضوعی واحد، از سوی بازیگران انتخاب شده و آن‌ها در روزهای خانه‌نشینی ویدئوهای تمرینشان را برای من می‌فرستادند و تا اردیبهشت به حفظ داستان‌ها مشغول بودیم که در نهایت با تمرین در طبیعت به نمایشی که امروز در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود رسیدیم.

چنگیزیان در پایان خاطرنشان کرد: شخصیت اصلی این نمایش رستم است و به نظرم دیدن این اثر که برگرفته از اثری بزرگ و بی‌نظیر در تاریخ ادبیات سرزمین ما است می‌تواند برای هر مخاطب ایرانی جذاب باشد. علاقه‌مندان به تئاتر می‌توانند با خیال راحت «داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» را ببینند و مطمئن باشند که در اجرای این نمایش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جای نگرانی برای خطر ابتلا به ویروس کرونا برای آن‌ها وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز