چهره‌ها و اخبار هنری در هفته‌ای که گذشت؛

از دست دادن‌ها این روزها تمام نمی‌شود حتی با شایعه سازی/ خاطرات قیصر دوباره زنده شد/ یادبود خالق کیف انگلیسی در روز سالگرد آقای بازیگر/ نویسنده پایتخت شاکی هفته!

۱۳۹۹/۰۵/۳۰ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۹۹۴
از دست دادن‌ها این روزها تمام نمی‌شود حتی با شایعه سازی/ خاطرات قیصر دوباره زنده شد/ یادبود خالق کیف انگلیسی در روز سالگرد آقای بازیگر/ نویسنده پایتخت شاکی هفته!
هفته گذشته هم جامعه فرهنگ و هنر با خبرها و اتفاقات تلخ و شیرینی مواجه شدند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در هفته‌ای که گذشت با اخبار خوب و بد بسیاری همراه بودیم که در رأس آنها درگذشت بازیگر فیلم ماندگار قیصر بود که بسیاری را در اندوه فرو برد و البته شایعات اطراف زندگی بزرگان هنر کماکان دست‌وپاگیرترین اتفاق هفته گذشته نیز بود.

از دست رفته هفته: بهمن مفید

بهمن مفید را به واقع از دست دادیم. سینمای ایران هنرمندی را از دست داد که شاید سالها باید بگذرد تا قدر هنر او را بدانیم. مفید سالها کار نکرد و حسرت جلوی دوربین نرفتن او نه تنها بر دل خودش که بر دل بسیاری از طرفداران سینما که او و توانمندی‌اش را می‌شناختند بماند. بهمن مفید رفت تا به یکباره تمام فضای مجازی پر شود از تک سکانس جذاب بازی در کنار بهروز وثوقی در اتفاق ماندگار سینمای مسعود کیمیایی (قیصر) و این بدهکاری بر گُرده تمام کسانی که نخواستند او دوباره به سینما برگردد بماند و هر روز سنگین‌تر شود.

تلاقی غمبار هفته

هفته گذشته و در روز بیست و ششم مرداد ماه یادبود درگذشت دو مرد بزرگ از سینما و تلویزیون کشور را در یک روز تلخ تجربه کردیم.

در روز 26 مرداد 97 سینمای ایران هم آقای بازیگرش را از دست داد و هم صاحب کلاه پهلوی را که قطعا این فقدان جبران‌ناپذیر خواهد بود.

عزت‌الله انتظامی به حق آقای بازیگر سینمای ایران است چراکه کارنامه او و جایگاه هنری‌اش در تنوع و تخصص حالا حالاها تکرار شدنی نیست. به هر حال عزت‌الله انتظامی در تمام تجربه‌های بازیگری‌اش لحظاتی را برای کسب تجربه و یادگیری علاقه‌مندان به بازیگری چه در حس و چه در تکنیک به جا گذاشته است تا هرگز فقدان او را باور نکنیم.

سیدضیاالدین دری کارگردان سریال‌های ماندگار کیف انگلیسی و کلاه پهلوی که هر کدام در کارنامه تلویزیون هم در بیست و ششمین روز مرداد 97 به دلیل عارضه کبد از دنیا رفت تا بسیاری از دوستان و نزدیکان او با خاطرات همکاری و همراهی‌اش روزگار تلخ را سپری کنند. 

شاکی هفته: حسین فرح‌بخش

 حسین فرح‌بخش در نامه‌ای بلندبالا به رئیس تلویزیون به سبک و سیاق هزینه‌های تبلیغات فیلم‌ها در رسانه ملی اعتراض کرد و این اعتراض بیش از یک اعتراض معمولی بود. 

شایعه هفته: اخبار نادرست درباره استاد محمد رضا شجریان

به هر حال گویا علاقه‌مند هستیم که برای چهره‌های محبوب و معروف دنیای هنر شایعه‌سازی کنیم و گاهی حتی روی موج این شایعات به فالور و بازدید و مطرح شدن و... دست پیدا کنیم. به هر حال برخی از شخصیت‌های محبوب دنیای هنر و حتی سیاست و ورزش و... در زندگی افراد مختلف نقشی تأثیرگذار دارند و برای هیچ رسانه و منبع خبری رسمی و غیررسمی این حق که با شایعه سازی جلب توجه کنند وجود ندارد. 

در روزهای پایانی هفته گذشته و در زمان‌هایی که بسیاری از مردم نگران وضعیت استاد شجریان بودند و البته اخباری که از سوی پزشکان بیمارستان جم به گوش می‌رسید خیلی جذاب نبود برخی متأسفانه از این آب گل‌آلود ماهی گرفتند. خبرگزاری برنا برای خسرو آواز ایران سلامتی و بهبودی آرزو می‌کند. 

خالی‌بندان هفته

باید جایزه بهترین خالی‌بندیان هفته را به افرادی بدهیم که علاقه‌مند هستند شخصیت‌های معروف و محبوب دنیای هنر را درگیر بیماری کرونا بدانند و دردسر تکذیب این خبر را به گردن افراد مختلف بیاندازند. در یکی از موارد کار به جایی رسید که وحید جلیلوند از طریق روابط عمومی فیلم جدیدش اعلام کرد من کرونا ندارم. 

دلخور هفته: نویسنده سریال پایتخت

آرش عباسی نویسنده سریال پایتخت از اینکه نامش در لیست نامزدهای جشن حافظ نبود معترض شد و البته این اعتراض کارش به جاهای باریک نیز کشید طوریکه دیالوگ‌های او و فرزند علی معلم کمی از احترام فاصله گرفت. 

همگناهان هفته

بالاخره سریال همگناه به پایان رسید و البته این مجموعه تلویزیونی از شبکه نمایش خانگی بدون هدیه تهرانی به ایستگاه پایانی رسید و البته بازخوردها نشان از این داشت که این مجموعه شبکه نمایش خانگی بیش از دیگر سریال‌های تولید شده در این رسانه با اقبال عموم مواجه شده است.

نوستالژی هفته: سریال مختارنامه

سریال مختارنامه تنها مجموعه تکراری تلویزیون در سال‌های اخیر بوده است که بی تعارف کماکان طرفداران خودش را دارد با توجه به نزدیک شدن به روزهای غمبار ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان مجددا ساخته قوی و غنی سید داود میرباقری روی آنتن خواهد رفت تا این مجموعه جذاب زوایای دیگری را از ماجرای کربلا برای مخاطبانش آشکار کند.

حافظ به دستان هفته

در میان کاندیدهای بیستمین جشن حافظ که اتفاقا با دست و دلبازی محسوسی انتخاب شده بودند تعدادی هم تندیس به دست به خانه رفتند؛ که البته کم و بیش از روز اعلام کاندیدها قابل حدس بود که چه کسانی در شب پایانی لبخند ممتد خواهند داشت.

فهرست کامل برندگان جشن حافظ به شرح زیر است:

 بهترین ترانه: از یادها رفته (رضا یزدانی)

بهترین فیلم: سرخپوست ،ساخته:نیما جاویدی؛ تهیه کننده:مجید مطلبی

بهترین کارگردان:نیما جاویدی(سرخپوست)

بهترین فیلمنامه:نرگس آبیار(شبی که ماه کامل شد)

 بهترین بازیگر زن: الناز شاکر دوست(شبی که ماه کامل شد)، ژاله صامتی (درخونگاه)

بهترین بازیگر مرد:هوتن شکیبا(شبی که ماه کامل شد)، نوید محمدزاده(سرخپوست)

بهترین موسیقی متن:. کریستف رضاعی(آخرین داستان)

بهترین فیلمبرداری:علی قاضی( مسخره باز)

بهترین تدوین:حمید  نجفی راد(شبی که ماه کامل شد)

نشان عباس کیارستمی:کتاب آشپزی(سیاوش افشار)

بهترین دستاورد فنی و هنری: اجرای انیمیشن، «آخرین داستان» (به کارگردانی اشکان رهگذر)

بخش تلویزیون:

بهترین چهره تلویزیونی:احسان علیخانی

بهترین سریال:هیولا(مهران مدیری)

بهترین کارگردان تلویزیونی:مهران مدیری

بهترین فیلمنامه تلویزیونی:هیولا(طراح داستان:پیمان قاسمخانی،نویسنده:امیر برادران)

بهترین بازیگر مرد کمدی:محسن تنابنده(پایتخت)

بهترین بازیگر زن کمدی:شبنم مقدمی (هیولا)

بهترین بازیگر مرد درام:مصطفی زمانی(نهنگ آبی)

بهترین بازیگر زن درام: مریلا زارعی( مانکن)

بهترین مستند: تمام چیزهایی که جایشان خالیست (زینب تبریزی)

جایزه ویژه هیات داوران:سیاوش اسعدی(درخونگاه)

از فرامرز قریبیان برای یک عمر فعالیت هنری تجلیل شد.

فیلم کامل این مراسم به زودی در سامانه های VOD عرضه خواهد شد.

سیمین بهبهانی از موثر ترین و مبتکرترین شاعران عرصه غزل معاصر است .وی شاعری را از آغاز جوانی با سرودن غزلها و چهارپاره هایی کلاسیک و رمانتیک اغاز کرد که دارای مضامین عاشقانه و عواطف عریان زنانه ، احساسات انسان دوستانه بودند . از دهه سی به بعد تحت تاثیر اشعار نو پردازان رگه هایی از زبان و تخیل تازه ی رمانتیک در غزل های او پدیدار شد که مجموعه مرمر نشانگر این تحول بود . بعد ها مجموعه ی غزل رستاخیز ، تلاش موفق او را در تلفیق روح تغزلی با نگرش و محتوای اجتماعی به نمایش گذاشت .

ادیب هفته: سیمین بهبهانی

سیمین بهبهانی بانوی غزل ایران در 15 مرداد ماه به کما رفت و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد و در نهایت بامداد سه شنبه 28 مرداد ماه 1393 به علت ایست قلبی و تنفسی درگذشت.

آثار سیمین بهبهانی:

- سه تار شکسته (۱۳۳۰/۱۹۵۱)

- جای پا (۱۳۳۵/۱۹۵۴)

- چلچراغ (۱۳۳۶/۱۹۵۵)

- مرمر (۱۳۴۱/۱۹۶۱)

- رستاخیز (۱۳۵۲/۱۹۷۱)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز