توسط انتشارات جهاد دانشگاهی؛

کتاب «فقه، سیاست، حکومت» به چاپ دوم رسید

۱۳۹۹/۰۵/۳۱ - ۰۶:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۲۴۷
کتاب «فقه، سیاست، حکومت» به چاپ دوم رسید
کتاب «فقه، سیاست، حکومت» نوشته علی دارابی و مسعود مطلبی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ دوم رسید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، کتاب «فقه، سیاست، حکومت» نوشته علی دارابی و مسعود مطلبی به‌تازگی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ دوم رسیده است.

در روزگار فعلی بیش از هر زمان دیگر، ضرورت پرداختن به وجوه سیاسی فقه اسلامی و تبیین جنبه‌های مختلف آن بخصوص برای نسل جوان و اهل مطالعه احساس می‌شود و کتاب «فقه، سیاست و حکومت» پاسخی به این‌ضرورت است که با رویکردی پژوهش محور و استدلالی نوشته شده است.

با اینکه دین اسلام، قریب یک دهه پس از آغاز دعوت توسط پیامبر اکرم (ص) در جزیره‌العرب، با تشکیل حکومتی دینی به تحکیم پایه‌های اجتماعی و سیاسی خود پرداخت و اساسا از همان ابتدا سیمای دینی برخوردار از جنبه‌های سیاسی و اجتماعی را آشکار کرد اما عجیب است که در این‌روزگار که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت دینی در ایران، وجوه تازه‌ای از برکات برخورداری از حکومتی اسلامی در ایران نمایان شده، هنوز هستند کسانی که می‌کوشند با شبهه‌افکنی و محو وجوه سیاسی دین اسلام و ارائه چهره‌ای شخصی‌شده از آن، اسلام ناب محمدی را مسخ و سیمای امروزی (در واقع آمریکایی ) شده و مورد پسند قدرت‌های استکباری آن را ارائه کنند.

نویسندگان کتاب «فقه، سیاست، حکومت» معتقدند باید پذیرفت فقه سیاسی در اسلام  و به‌ویژه در تشیّع، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تجربه‌ای روبه‌رو شده که پیش از این سابقه نداشته است. تشکیل حکومت اسلامی در ایران و ورود عملی فقها به حوزه سیاسی و اجتماعی، بستری را فراهم کرده که بیش از دیگر جریان‌های فکری اسلامی با پرسش و چالش روبه‌رو شده است. بنابراین سیاست‌ورزی فقهای شیعه همان‌گونه که به‌طور عملی نیازمند نتایجی در جهت مقبولیت و سربلندی از چنین آزمونی است، از منظر نظری نیز چنین مقبولیتی را طلب می‌کند.

کتاب «فقه، سیاست، حکومت» با مقدمه‌ای از محسن اسماعیلی از اعضای شورای نگهبان قانون اساسی شروع می‌شود. این‌کتاب با وجود رویکرد پژوهش محور نویسندگان آن و ارجاعات فراوان آن به منابع مهم در فقه اسلامی، به زبانی روشن نوشته شده است. بنابراین نه‌فقط به عنوان کتاب درس دانشگاهی و متناسب با زبان دانشجویان و نسل جوان نوشته شده؛ بلکه دیگر مخاطبان علاقمند به چنین مباحثی نیز، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. ویژگی دیگر این‌کتاب این است که پاسخ به شبهات و پرسش‌ها در زمینه ولایت فقیه، به‌عنوان یکی از مهمترین ضرورت‌های این‌روزگار برای نسل جوان را هم در بر می‌گیرد. در نتیجه دو نویسنده این‌کتاب به سوالات مهمی، چون «انتخاب یا انتصاب، ولی فقیه، زمان دار و مدت دار بودن دوره رهبری، حق و نحوه اعتراض و انتقاد به رهبری، …»  به شیوه‌ای مستدل پرداخته و به آن‌ها پاسخ داده‌اند.

درباره ولایت فقیه، ۳ نظریه وجود دارد؛ برخی آن را انتصابی و از ناحیه امام معصوم می‌دانند. این‌دسته همه اختیاراتی را که امام معصوم‌(ع) داشته، برای ولی فقیه قائل هستند. دسته دوم ولایت فقیه را امری انتخابی و از ناحیه رأی مردم می‌دانند. به‌این‌ترتیب، حدود و اختیارات، زمان و مدت و نحوه انتخاب و عزل را قانون بر پایه آرا مردم تعیین می‌کند. دسته سوم هم اختیارات بسیار محدودی برای، ولی فقیه قائل هستند و بیشتر آن را در امور حسبیه‌ می‌دانند. آرا و  گفتمان این سه‌نظریه و فقها و صاحب نظران هر یک از آن‌ها نیز از جمله مطالبی هستند که در کتاب به‌ آن‌ها پرداخته شده است.

این‌کتاب که به سردار آرامش و امنیت؛ سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده، در ۷ فصل نوشته شده است. در این‌فصول کلیات و مفاهیم فقه، تاریخچه فقه و اجتهاد شیعی، مکتب‌ها و مدرسه‌های فقهی، چیستی و چرایی فقه سیاسی و فقه حکومتی، نظریه ولایت فقیه و... به تفضیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

ضمیمه‌های پایان کتاب هم به این‌ترتیب اند: «شبهه شناسی ولایت فقیه»،«واژگان و اصطلاحات فقهی» «فرق، مکاتب و سلسله‌های مذهبی- سیاسی»، «مفاخر و نام آوران حوزه مطالعات فقهی» و «گاه شمار فقه، سیاست و حکومت».

چاپ دوم این‌کتاب با ۵۱۴ صفحه و قیت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز