​معاون صدای رسانه ملی تشریح کرد؛

برنامه ریزی ویژه رادیو در محرم با ۳۲۱۳ برنامه / برنامه‌های ۱۶ شبکه رادیویی در محرم

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۵:۵۹:۵۱
کد خبر: ۱۰۴۷۷۹۷
برنامه ریزی ویژه رادیو در محرم با ۳۲۱۳ برنامه / برنامه‌های ۱۶ شبکه رادیویی در محرم
معاون صدای رسانه ملی با اشاره به برنامه ریزی ویژه رادیو در محرم امسال گفت: شبکه‌های رادیویی امسال با توجه به شرایط خاص کشور و شیوع ویروس کرونا با رویکرد هر خانه یک حسینیه با 3213 برنامه و 239 عنوان برنامه به استقبال «ماه محرم» میروند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، «حمید شاه‌آبادی» اظهار داشت: محرم امسال تفاوت‌هایی را با سال‌های گذشته دارد و طبیعتاً محور فعالیت‌های شانزده گانه رادیو نیز تغییراتی را داشته و دارد.

وی با تاکید براینکه تمام تلاشمان در معاونت صدا، روایتی صحیح از حس و حال مردم در ماه محرم و در این شرایط حساس است عنوان کرد: بنای ما هدایت مردم به سمت برگزاری روضه‌ها و هیأت‌های خانگی است و ملت شریف ایران می توانند در منازل خود شنونده یک بسته کاملاً هیأتی شامل: سخنرانی ، مداحی و عزاداری متناسب با این فضا از رادیو باشند.

معاون صدای رسانه ملی در ادامه به «روز پزشک» و فداکاری‌های کادر درمان کشور درپی شیووع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: حقیقتا در شش ماه گذشته جامعه پزشکی و مدافعان سلامت خوش درخشیده‌اند و همه فعالان این عرصه روز‌های بسیار سختی را گذراندند و شهدای متخصصی را تقدیم به کشور کردند که جا دارد امروز از آن‌ها یاد کنیم لذا در رادیو سلامت به طور ویژه به این موضوع می‌پردازیم.

شاه‌آبادی به انعکاس تعامل مداحان اهل بیت (ع) و مدافعان سلامت در برنامه‌های رادیویی اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه‌های خوبی با تعامل جامعه سلامت و مداحان تولید شده که منعکس خواهند شد تا تقدیری هرچند کوچک از جامعه پزشکی باشد.

وی در ادامه بر اهمیت موضوع مسجد پرداخت و خاطرنشان کرد: مسجد نیز موضوعی است که در یک سال گذشته در کارگروه معاونت صدا به آن پرداختیم و برنامه های مختلفی در شبکه های رادیویی درخصوص اهمیت آن پخش شد. همچنین در پنج ماه گذشته در برنامه‌های مختلف به موضوع مسجد پرداخته‌ایم.

معاون صدای رسانه ملی کاهش سن نمازگزاران را رویکرد برنامه‌های رادیو با موضع مسجد معرفی کرد و گفت: در برنامه‌های یک سال گذشته با کارگروه مسجد رادیو، رویکرد کاهش سن نمازگزاران و افزایش جمعیت را دنبال کردیم و در ادامه ویژه برنامه‌هایی در سال ۹۹ خواهیم داشت.

آیین آغاز به کار رادیو محرم/ پخش رادیو محرم از موج ۹۵.۵ مگاهرتز

معاون صدا با اشاره به آغاز به کار رادیو محرم برای چهارمین سال متوالی با پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی روی موج ۹۵.۵ گفت: رادیو محرم با شعار «حسینیه ای به وسعت دلها» به بازخوانی پیام ها، درس ها و عبرت های عاشورایی، مهندسی الگوی صحیح عزاداری با رویکرد شور، شعور، حماسه و معرفت، ترویج مقتل خوانی و روضه خوانی مستند از منابع متقن و معتبر شیعی، تقویت و ترویج اشعار، مداحی ها، مراثی و روضه خوانی های فاخر و متقن می پردازد.

وی تاکید کرد: نگاه ما در رادیو محرم این است که در حوزه مقتل‌خوانی داده‌های معرفت‌بخش درباره زندگی امام حسین (ع) را دنبال کنیم تا به‌عنوان یک رادیو مرجع در این زمینه شناخته شویم. همچنین برنامه حسینیه، شور شیدایی، بخش اخبار کوتاه محرم در ساعت‌های ۱۲ و ۱۸، طراحی بسته‌های سه دقیقه‌ای سوگواره، بصیرت و دیگر برنامه‌هایی تدارک دیده شده تا با آرامش از این مقطع عبور کنیم.

معاون صدای رسانه ملی تحریف وقایع عاشورا را تلاش جریانات ضد دینی دانست و گفت: همواره تلاش شده تحریف در وقایع عاشورا صورت گیرد و گاهی این قرائت‌های ناثواب در مداحی‌ها نیز وارد شده، اما ما در رادیو محرم به‌دنبال مرجع شدن هستیم تا نقشمان را به‌درستی انجام دهیم.

حمید شاه آبادی بیان داشت:شبکه های رادیویی در منظومه ای هماهنگ با تمامی ظرفیت های شنیداری اعم از نمایش، پخش سخنرانی های موجز و مؤثر، گفتگوهای معارفی، پخش مرثیه سرایی های مستند و مقتل خوانی به سمع مردم عزادار خواهند رساند.

شا8ه آبادی ادامه داد: تعدد مراسمات حسینی با جمعیت کمتر، اولویت کشور و ستاد کرونا است؛ ستاد کرونا به‌دنبال تعطیلی مراسمات محرم نیست. جذابیت برنامه‌های رادیویی دو سویه است که بخشی از آن مربوط به کسانی است که امکان حضور در برنامه‌ها را ندارند و بخش دیگر پوشش برنامه‌های هیئت است.

معاون صدای رسانه ملی اظهار داشت: ما از فرصت این ماه برای گسترش و تبلیغ پویش «همدلی»، مواسات وکمک مومنانه استفاده می کنیم و تلاش می‌کنیم از ساختار‌های گوناگون برای انتقال پیام عاشورا بهره بگیریم. در کنار برنامه‌های گفت‌وگو و گفتار محور از ظرفیت بسته‌های نمایشی و سریالی بهره می‌بریم. برنامه‌های تعزیه محور، برنامه چهارده مجلس، خیمه‌گاه خورشید در رادیو ایران اجرا خواهند شد. برنامه پرده عشاق در رادیوفرهنگ در ۱۲ مجلس توسط مرشد‌های مطرح اجرا خواهد شد.

وی افزود: شبکه‌های رادیویی امسال با توجه به شرایط خاص کشور و شیوع ویروس کرونا با رویکرد هر خانه یک حسینیه با 239 عنوان  و ۳۲۱۳ قسمت برنامه به مدت 5886 ساعت و 50 دقیقه به استقبال «ماه محرم» میروند و مردم شریف ایران می توانند در منازل خود شنونده یک بسته کاملاً هیأتی شامل: سخنرانی ، مداحی و عزاداری متناسب با این فضا از رادیو باشند.

وی گفت: 12 عنوان برنامه نمایشی در 25 قسمت از تولیدات اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در شبکه های مختلف پخش می شود، مانند نمایش «قصه واقعه» به سفارش رادیو معارف در 28 قسمت 30 دقیقه ای داستان واقعه کربلا را از زبان یکی از اشخاص حاضر در صحرای کربلا بیان می کند و سریال «سریر» در  28 قسمت 15 دقیقه ای به سفارش رادیو جوان تولید شده است که به انتخاب اشعار برای گروه های مداح جوان می پردازد. 

همچنین در شبکه های مختلف، 37 برنامه در 243 قسمت با ساختار گفتار محور مانند باغ ارغوان از رادیو ایران، حقیقت جاودان از رادیو معارف، ماه به روایت آه از رادیو گفتگو که در این بین سخنرانی ها، مجالس وعظ خطبای معروف و به نام پخش خواهد شد.

50 برنامه با ساختار مجله رادیویی در 350 قسمت مانند قرآن کربلا از رادیو قرآن، باران عطش از رادیو ورزش و هیأت از رادیو تهران و 17 عنوان برنامه با ساختار مستند مانند مقتل‌خوانی از رادیو نمایش به روی آنتن رادیو خواهد رفت. همچنین رادیو جوان برنامه مهنا را برای نوجوان پخش خواهد کرد چراکه همواره برنامه‌سازی ما برای مخاطب نوجوان با مشکلات و چالش روبرو بوده است.

وی گفت: مشاعره عاشورایی را در این ایام خواهیم داشت؛ استفاده از مستند‌های رادیویی در همه شبکه‌ها، پخش زندگی کوتاه پیرغلامان برای پخش از رادیو، از جمله این برنامه‌های رادویی است. ۱۲ مقتل خوانی را در رادیو نمایش در قالب ۱۲ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای را پخش می‌کنیم. رادیو فرهنگ یک مستند ۳۰ دقیقه‌ای را با عنوان محتشم‌نامه با حضور چهره‌های معروف شعر عاشورایی خواهد داشت.

معاون صدای رسانه ملی افزود: برنامه حسینیه ایران از رادیو فرهنگ، قرارگاه با موضوع کمک مومنانه در ماه محرم در رادیو فرهنگ، نقد جامعه مداحان و بحث درخصوص پروژه نفوذ، برنامه ماه به روایت آه، بخشی از برنامه‌های گفتگو محور ما در این ایام خواهند بود.

ویژه برنامه های محرم در رادیو 

شاه آبادی درباره ویژه برنامه های رادیویی که در این ایام با ساختار مجله رادیویی بر روی آنتن رادیو خواهد رفت، بیان داشت: ویژه برنامه های عشق است و آتش و خون، ساده مثل صبح، بر پرده عشاق، در حوالی عطش ،اینجا کربلاست ،عقیق،پرده پرده اشک ، راه شام ،دور عاشقان، دعوت، ویژه شیرخوارگان و رازهای سر به مهر از رادیو ایران؛ شمع روشن، قرآن کربلا، نمایش ویژه محرم از رادیو قرآن؛ باران عطش از رادیو ورزش؛ حسینیه . بوی بهشت از رادیو معارف؛ هیات و ویژه تاسوعا و عاشورا از رادیو تهران؛ ویژه محرم(مجله عصرگاهی) از رادیو سلامت؛ نینوا از رادیو گفتگو؛ حال من بی تو، (تکیه جوونا)، پناه عالم، زیردستان بارانیت، شیرخوارگان حسینی ، آه از رادیو جوان؛  هفت کوچه در سوگ ، آب فرات از رادیو فرهنگ؛ چهار ویژه برنامه از رادیو اقتصاد و تکیه پیام، بخشهای پیام و پیام کربلا از رادیو پیام در ساختار مجله رادیویی، پخش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رادیو در گذشته ارتباطی یک طرفه با مردم داشت گفت: از اهالی رسانه می خواهم تا ایرانصدا و امکان تعامل در لحظه و ارتباط دوسویه میان شنوندگان و رادیو را به آگاهی مردم برسانند تا شنوندگان رادیو مطلع شوند که می توانند با ارسال فایل صوتی، تصویری و ارسال نظرات خود در لحظه با برنامه های مورد علاقه خود در ارتباط باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز