آرش معدنی پور مدیر انتشارات فانوس:

برنامه‌های حمایتی وزارت ارشاد مسکنی برای عبور از بحران کرونا/ افزایش قیمت چندباره کاغذ یک چالش جدید/ اداره پست برای ناشران تسهیلات قائل شود

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۰۰:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۸۳۳
برنامه‌های حمایتی وزارت ارشاد مسکنی برای عبور از بحران کرونا/ افزایش قیمت چندباره کاغذ یک چالش جدید/ اداره پست برای ناشران تسهیلات قائل شود
مدیر انتشارات فانوس با اشاره به رکود وحشتناک بازار چاپ و نشر در روزهای کرونایی گفت:افزایش چند باره قیمت کاغذ در این دوران یک چالش جدید در برابر کتاب فروشی های کوچک ایجاد کرده است و اگر وزارت ارشاد کمک نکند محکوم به تعطیلی هستیم .

آرش معدنی پور در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛با اشاره به لغو برگزاری نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۹ ابراز کرد: صدمه‌ای را که لغو نمایشگاه کتاب تهران به ناشران زد هیچ اقدام دیگری نمیتواند جبران کند. اما همین که وزارت ارشاد و تشکیلات مرتبط با کتاب در این وزراتخانه کمک کنند تا ناشران بتوانند این بحران را راحت‌تر بگذرانند، امیدوارکننده است. اگر تلاش‌های وزارت ارشاد مبتنی بر قول و قرارهایی که اعلام کرده است پیش برود بسیار امیدوارکننده است.

وی بیان کرد: در همین چند وقت اخیر ما با افزایش قیمت چندباره کاغذ روبه رو بودیم و این معضل برای ناشران آزاردهنده است. حل مشکل کاغذ به تنهایی میتواند خیلی از کمبودها را جبران کند. حل این مشکل خیلی به منابع مالی هم نیاز ندارد و به سیاست گذاری ها و تغییر در ریل‌گذاریها مربوط میشود. درعین حال میتواند به پایین آمدن دغدغه‌های ناشران، انتشار بیشتر و کاهش قیمت کتاب منجر  شود و در این ایام به اوضاع کتاب کمک کند.

مدیر انتشارات و کتاب فروشی فانوس؛ با تأکید بر اینکه همه این اقدامات نمی تواند جای خالی نمایشگاه کتاب را بگیرد، خاطرنشان کرد: امیدواریم طرح‌های فصلی و باقی برنامه‌های حمایتی وزارت ارشاد به خوبی پیش برود؛ چاره‌ای نیست و باید با همین مسکن‌ها این دوران را بگذرانیم و تلاش کنیم تبعات منفی کرونا بر بازار کتاب کمتر شود.

مدیر انتشارات فانوس با بیان اینکه اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب زمینه‌ای ایجاد میکند تا مردم به کتابفروشیها بیایند، عنوان کرد: اگرچه امروز با توجه به شرایط کرونا این تصور وجود داشت که ممکن است استقبال زیادی از طرح تابستانه نشود اما طبق آخرین اطلاعات ما تاکنون استقبال خوب و مناسبی از این طرح شده است و کتابفروشان نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت میکنند تا هم خودشان و هم مخاطبانشان بیمار نشوند.

معدنی پور گفت :بحث کتاب و خرید های آنلاین و پستی می تواند از حضور مردم در کتابفروشی ها جلوگیری کند و در کنارش نقدینگی را به سیستم نشر تزریق کند . قبلا همچین طرح هایی اجرا میشد که متاسفانه چند وقتی است که انجام نمیشود و دلیلش هم بالا رفتن هزینه پست است .

وی پیشنهاد داد اداره پست برای ناشران و فروشندگان اقلام فرهنگی تخفیف های ویژه در نظر بگیرد تا صنعت چاپ و نشر جان تازه بگیرد. 

وی با اشاره به اینکه اوزارت ارشاد می تواند قدم های استوار تری را در زمینه خریذ کتاب انجام بدهد گفت :این خیلی دردناک است که هر کمتر از یک ماه چند تا کتابفروشی کوچک تعطیل می شوند . کتاب فروشی واقعا  یک کار دلی است خیلی کم پیش می آید که کسی یا کسانی به خاطر نفع مالی اقدام به تاسیس کتابخانه کنند . ولی ببینید چقدر عرصه برای یک کتاب فروشی محلی تنگ شده است که چشم بر روی همه عشق و علاقه اش گذاشته و کتاب فروشی را تعطیل می کند. 

معدنی پور گفت :خیلی از پاتوق کتاب ها و همان کتاب فروشی های کوچک در محدوده کریمخان بسته شدند که خب با توجه به اینکه  وزارت ارشاد متولی کار نشر و چاپ در کشور است هیچ قدم مثبتی برای آغاز به کار مجدد این کتاب فروشی ها برداشته نشده است. 

مدیر انتشارات فانوش ادامه داد :از جمله کارهای مثبتی که وزارت ارشاد می توانست انجام بدهد این بود که از ناشران کتاب بخرد که این می تواند  خیلی حمایت کند ولی متاسفانه در این زمینه هم ما مشکل داریم در واقع یکسری ناشران خاص که  به وزارت ارشاد نزدیک هستند خیلی راحت می توانند کتاب هایشان را بفروشند.و ما نمی توانیم که این ساز و کار عادلانه نیست و براساس ارتباطات شکل گرفته. است  در نتیجه ما این وسط صدمه می بینیم ولی آنهایی که ارتباطاتشان خوب است کمتر صدمه می بینند چون هم کاغذ دولتی می گیرند و هم کتاب هایشان را دوباره به ارشاد می فروشند.  در نتیجه ما هیچ گونه حمایتی در این چند وقت واقعا ندیدیم که کمکی باشد فقط اسیب دیده ایم . 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز