حسن هدایت:

از زمان مظفرالدین شاه تا امروز سینما جدی گرفته نشده است / می‌توانیم از سیستم حمایتی کشورهای دیگر نسخه‌برداری کنیم

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ - ۰۸:۵۹:۰۸
کد خبر: ۱۰۴۸۳۵۵
از زمان مظفرالدین شاه تا امروز سینما جدی گرفته نشده است / می‌توانیم از سیستم حمایتی کشورهای دیگر نسخه‌برداری کنیم
حسن هدایت با اشاره به اینکه سینما در همه جای دنیا تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا با بحران مواجه شده، تأکید کرد که در همه کشورها بودجه‌ای برای حمایت از هنر در نظر گرفته شده است اما در کشور ما از زمان مظفرالدین شاه تا امروز سینما جدی گرفته نشده است.

حسن هدایت تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اپیدمی ویروس کرونا در تمام دنیا تقریباً همه صنایع را تحت تأثیر قرار داده و باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل شده است اما تفاوت تأثیرگذاری این ویروس در کشور ما نسبت به سایر نقاط دنیا در این است که معمولاً در برخی کشورها مدیریت تواناتر و پول بیشتر آسیب‌های وارد شده به اقشار مختلف را کمتر کرده است.

هدایت تصریح کرد: دولت‌ها در این شرایط باید بیشتر به اقشار آسیب‌پذیر کمک کنند و متأسفانه در کشور ما مشکلات به قدری است که این حمایت را شاهد نیستیم. سینما به عنوان یک هنر ثروتمندتر نسبت به دیگر هنرها باز هم توانایی ایستادن بر روی پای خود را دارد و در این شرایط وضعیت برای هنرمندان دیگر به مراتب از هنرمندان سینما بدتر است.

او افزود: در این شرایط بخش خصوصی بیش از پیش نگران وضعیت اقتصادی خود است و طبیعی است که در برابر پدیده‌های جدیدی مثل اکران آنلاین رفتار محافظه‌کارانه‌ای خواهد داشت. اکران آنلاین فقط برای فیلم‌های دولتی و آثاری که با بودجه کم ساخته شده‌اند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. فیلم‌هایی که با بودجه کمی ساخته شده‌اند و امکان فروش چندانی در سینماها ندارند می‌توانند در اکران آنلاین فروش قابل قبولی داشته باشند ولی فیلم‌هایی که با بودجه‌های بیشتری ساخته شده‌اند این امکان برایشان وجود ندارد و خطر شکست در اکران آنلاین آن‌ها را تهدید می‌کند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: مردم حق دارند که در شرایط حاضر به سینما نروند و از فیلم‌ها استقبال نکنند. قطعاً ترسی در بین مردم وجود دارد که ترجیح می‌دهند خود را در شرایطی ایزوله قرار داده تا کمتر در خطر ابتلا به کرونا قرار بگیرند. مشکل اصلی ما در این شرایط این است که ما هیچ‌گاه برای مقابله با معضلات و مشکلات آمادگی نداریم و فکر می‌کنیم هر گاه مشکلی پیش آمد برای حل بحران فکر می‌کنیم. این اندیشه باطل است و ما بارها از آن ضربه‌ خورده‌ایم و باید حداقل از شرایط فعلی این درس را گرفته باشیم که خود را برای مقابله با بحران‌ها پیش از شکل گرفتنشان آماده کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» در ادامه خاطرنشان کرد: در کشورهایی که سینما به عنوان یک صنعت پا گرفته و فعال است، در شرایط فعلی از پروژه‌های فرهنگی حمایت می‌شود. از زمان مظفرالدین شاه تا امروز که سینما وارد کشور شده است ما ساز و کار اولیه را برای حفظ و شکل‌گیری صنعت سینما نداریم و هیچ‌گاه جدی گرفته نشده است. ما در بحران‌ها معمولاً کنار می‌ایستیم و منتظر معجزه می‌مانیم و این رویکرد در کارهای دیگرمان نیز وجود دارد. به عنوان مثال در صنعت اتومبیل‌سازی که بی برنامه بودن در آن تبعات دوچندانی دارد این وضعیت را می‌بینیم.

او افزود: در سینما که صنعت محدودتر و کوچک‌تری به حساب می‌آید می‌توانیم از سیستم حمایتی کشورهای دیگر نسخه‌برداری کنیم و سیستم حمایتی را انتخاب کنیم که با فرهنگ و شرایط بومی ما سازگاری دارد. متأسفانه تا امروز در کشور ما به قدری بین سینماگران تفرقه بوده و سینماگران به قدری از سوی مسئولان بی‌توجهی دیده‌اند که در بحران‌های مختلف هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است.

هدایت خاطرنشان کرد: تمام سازمان‌ها، نهادهای دولتی و غیر دولیت که به نوعی با سینما در ارتباط هستند باید اجتماعی تشکیل دهند که قدرت مالی‌شان با هم پیوند خورده و بتوانند برای سینما کاری انجام دهند. از طرفی باید از تجربه اهالی سینما در مدیریت نیز استفاده کرد و دولت نیز باید صندوقی برای حمایت از اهالی هنر قرار دهد. قطعاً اگر در صنایع مختلف بخش کوچکی از درآمد را به حمایت از سینما اختصاص دهند سینما می‌تواند به لحاظ مالی متحول شود. اگر دولت به اندازه دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس به هنر رسیدگی کند با توجه به بضاعت مالی اندک سینما و سایر هنرها شاهد تحولی عظیم در اقتصاد آن‌ها شاهد خواهیم بود.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: هر کمک کوچکی از سوی سازمان یا نهادی دولتی می‌تواند اقتصاد سینما را شکوفا کند. مردم در این شرایط حق دارند که به سینما نروند و این وضعیت در همه جای دنیا وجود دارد. ما از آسیبی که کرونا به سینما زد درس گرفتیم که پیش از وقوع بحران به فکر سینما باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز