جبار آذین در گفت و گو با برنا:

اسپانسرها تلویزیون را احاطه کردند / با چنین رویکردی هیچ وقت نمیتوان توقع ساخت آثار عاشورایی از تلویزیون داشت

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۴۱۴
اسپانسرها تلویزیون را احاطه کردند / با چنین رویکردی هیچ وقت نمیتوان توقع ساخت آثار عاشورایی از تلویزیون داشت
یک منتقد تلویزیون در گفت و گو با برنا با اشاره به ضعف های مدیریتی در تلویزیون بر ضرورت بازنگری شیوه های مدیریتی در صدا وسیما تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا، جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار برنا گفت: تلویزیون به عنوان یک دستگاه بزرگ و تاثیر گذار در حوزه فرهنگ باید در حفظ فرهنگ جامعه و ارتقا و تعالی فرهنگ نقش اساسی ایفا کند. اما درست از زمانی که تغییرات اساسی در مدیریت و اجرا و تولیدات تلویزیون به وقوع پیوست تلویزیون از مسیر اصلی اهداف فرهنگی و تبلیغاتی جامعه و در واقع از مردم فاصله گرفت. آنچه که در تلویزیون ارائه می شود، به ویژه در دو دهه اخیر، فقط به کمبود و نبود آثار و عاشورایی و محرمی نیست. تلویزیون در همه زمینه های فرهنگی دچار فقر است. مهم ترین علت فقر کنونی تلویزیون به رقم داشتن هزینه فراوان چه در قالب بودجه دولتی و چه از محل آگهی های بازرگانی و همچنین هزینه ها و درآمدهایی که از طریق اسپانسرها به تلویزیون می رسد؛ بر خلاف ادعای بعضی از متولیان صدا و سیما که همواره کم کاری و تولیدات سطحی و ضعیف خود را به گردن فقر و نداشتن بودجه می اندازند، یک دروغی بیش نیست. درآمدهایی که تلویزیون دارد این نهاد را از هر گونه فقری جدا می کند. فقر اصلی در تلویزیون در مدیریت و اندیشه و تفکر و فرهنگ و اداره تلویزیون و جدایی تلویزیون از جامعه و هنرمندان است. 

وی افزود: با تمامی ضعف هایی که در تلویزیون در گذشته شاهد بودیم، باز هم یکی از درهایی بود که به روی هنرمندان حرفه ای و درجه یک باز بود. اما از زمانی که تغییر مدیریت در تلویزیون به شکل های مختلف و زود هنگام صورت گرفت، افراد مختلف با سلیقه های مختلف آمدند و تلویزیون یک جورهایی دست به دست شد و به جای آنکه اشخاص شاخص تلویزیون از میان افراد رسانه ای و فرهنگی و دانشگاهی گزینش بشوند بر اساس رفاقت و گروه و جناح انتخاب شده اند. نتیجه چنین نگاهی مدیریت آشفته سازمان است. به همین دلیل یکباره یک مسئولی می آید و برخی از شبکه های گوناگون تلویزیون را تعطیل می کند و مسئول دیگر می آید و همان شبکه ها را مجدد راه اندازی می کند. این موضوع ها نشان دهنده نداشتن برنامه و هدف درمدیریت تلویزیون است. از سوی دیگر مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند صدا وسیما، صدا و سیمای نظام است. به راستی آنچه در تلویزیون نشان داده می شود سیمای نظام است؟ می توانم با صراحت بگویم که به هیچ وجه اینگونه نیست. تلویزیون در زمینه اطلاع رسانی دچار کاستی های فراوان است. همواره ازفضای مجازی و اخبار سینه به سینه مردم عقب است. خبرهایی را که پیش از آنکه در تلویزیون اعلام بشود در شبکه های اجتماعی دست به دست چرخیده است. این نشان دهنده عقب ماندن تلویزیون در بخش اطلاع رسانی است. 

آذین اضافه کرد: تلویزیون مدت هاست که علی رغم مفید بودن تولید تله فیلم ها از تولید آنها فاصله گرفته است و در زمینه سریال به دلایل مختلف از جمله دور کردن و فراری دادن هنرمندان درجه یک به علت بدهی هایی که تلویزیون به هنرمندان دارد و برخوردهای غیرمحترمانه با هنرمندان باعث شده است هنرمندان از تلویزیون فاصله بگیرند و به جای آنها گروه هایی مشغول کار هستند که به دلیل داشتن رابطه و عبور از کوچه های فامیلی و دوستی خیلی سریع دارند سریال می سازند. اگر به پیشینه برخی از آنها نگاه کنیم می بینیم که به برخی آقازاده ها متصل هستند و با توجه به این روابط راحت می توانند فیلم بسازند. برخی از افرادی که وارد این حوزه می شوند هم افراد متوسطی هستند که توانایی خلق آثار خوب را ندارند و حاصل کارشان سریال های سطحی و بد است. به همین دلیل تلویزیون در زمینه سریال سازی از رسانه ای مثل شبکه نمایش خانگی عقب می افتد و چون توانایی رقابت ندارد به انواع و اقسام شگردها سعی می کند شبکه خانگی را از سر راه بر دارد و نتیجه این کار غیر اخلاقی این می شود که شبکه نمایش خانگی از ارشاد جدا شده و زیر مجموعه تلویزیون قرار بگیرد. با توجه به عملکرد تلویزیون حتی اگر صد تا از این شبکه های نمایش خانگی هم به تلویزیون وصل بشوند باز هم نمی توانند اثر مثبتی  بگذارند درکیفیت و کمیت آثار تلویزیونی چرا که نگاه خاصی که بر سازمان حاکم است و افراد خاصی که گزینش می کنند این اجازه را نمی دهد که رقابت سالم در تلویزیون شکل بگیرد.

این منتقد سینما و تلویزیون در ادامه یادآور شد: در تلویزیون ده ها برنامه ساز هستند که توانایی ساخت آثار موفق را دارند که همگی قربانی نگاه سلیقه ای مدیران تلویزیون شدند. از زمانی که پای اسپانسرها به تلویزیون باز شد سلیقه و سرمایه ونظر اسپانسرها در سرتاسر تلویزیون تزریق شد به همین دلیل است در یک دهه اخیر نگاه های تلویزیونی ها به جای تقویت ارزشها در جامعه باشد و مانع ریزش مخاطبان باشد، بیشتر مخاطبان را به سمت شبکه های ماهواره ای فارسی زبان سوق داده است. برای همین تلویزیون در ساخت برنامه های ترکیبی هم برای آنکه از شبکه های ماهواره ای عقب نیفتد.

وی گفت: تلویزیون در یک حرکت غلط می آید امتحان پس داده ترین مجریان خودش را کنار می گذارد و از بازیگران درجه دو و سه برای اجرای برنامه های ترکیبی استفاده می کند. که موجب افت محتوای برنامه ها می شود. این دلایل سبب می شود که تلویزیون نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. 

وی ادامه داد: طبیعی است که با چنین نگاهی که بر تلویزیون حاکم است سریال های مناسب و خوب در زمینه قیام عاشورا و فرهنگ حسینی اتفاق نمی افتد و سراسر کارهای تلویزیونی به شکلی تکرار است. 

وی در پایان گفت: تلویزیون برای آنکه بتواند باز هم آثار خوبی همچون مختارنامه بسازد باید در نگاه های مدیریتی خود تغییرات جدی ایجاد کند و به هنرمندان اصیل و ارزشمند بهای بیشتری بدهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز