فلورا سام در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا مطرح کرد:

باید سعی کنیم در تمام طول زندگی امام حسینی زندگی کنیم و نه فقط ۱۰ روز محرم/ ماه چهره خلیلی در سریال مرضیه متوجه بیماری‌اش شد اما روحیه‌اش را حفظ کرد

۱۳۹۹/۰۶/۰۹ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۴۴۳
باید سعی کنیم در تمام طول زندگی امام حسینی زندگی کنیم و نه فقط ۱۰ روز محرم/ ماه چهره خلیلی در سریال مرضیه متوجه بیماری‌اش شد اما روحیه‌اش را حفظ کرد
کارگردان تلویزیون که این روزها سریال مرضیه با بازی ماه چهره خلیلی مجدد از او بازپخش می‌شود در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا از شرایط کار در تلویزیون و خاطرات ساخت سریال مرضیه سخن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فلورا سام، کارگردان تلویزیون، که این شب‌ها سریال مرضیه با حال و هوای ماه محرم روی آنتن شبکه دو سیما بازپخش می‌شود، درباره این سریال گفت: درباره کلیه سریال‌هایی که من نوشتم هیچ کدام طرحی نبوده که از طرف سازمان سفارش داده شده باشد. سریال مرضیه هم یکی از دغدغه‌های من بود نسبت به مسئله باورمندی به اعتقادات نهضت عاشورا و اینکه آیا باید تنها ده روز محرم را نسبت به امام حسین و نهضت شان آگاه باشیم و یا باید در طول زندگی حسینی زندگی کنیم و با اطرافیان رفتار کنیم. آیا فقط باید عزاداری کنیم اما نسبت به شیوه زندگی ایشان و کار بزرگی که با نهضت شان در طول تاریخ انجام دادند بی تفاوت باشیم؟

او در ادامه گفت: در دیالوگی که در قسمت اول کاراکتر علی به زبان می‌آورد درباره آزادگی امام حسین (ع) نسبت به عدم پذیرش ظلم نشان می‌دهد که حرف سریال مرضیه هم همین است که در طول زندگی نسبت به رفتارهایمان و کارهایمان رفتار درستی داشته باشیم. 

سام در ادامه گفت: این موضوعات همواره دغدغه ذهنی من بوده است و دوست داشتم درباره آن صحبت کنم و برای همین فرصتی که در سریال مرضیه پیش آمد به طرح این موضوعات کمک کرد. اگر در زمان امام حسین یزیدیان زندگی می کردند امروز هم می توانیم افرادی را که با ظلم خودشان جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند ببینیم و باید نسبت به آن واکنش داشته باشیم. 

او درباره بازخوردهایی که از سریال مرضیه در جامعه دریافت کرده است گفت: من همواره سعی می‌کنم شخصیت هایی که در سریال‌ها خلق می کنم به جامعه نزدیک باشد و هر کدام نماینده بخشی از جامعه ایرانی باشند که می توانیم در کوچه و بازار شبیه به آن را پیدا کنیم. برای همین در بازخوردهایی که می شنوم از مخاطبان، مردم می گویند که توانستند مشابه شخصیت خودشان را در کارهای من پیدا کنند. با توجه به بازخوردهایی که سال گذشته نسبت به سریال داشتم بسیار نگاه مثبتی از سوی جامعه دریافت کردم و امسال هم که به یاد دو عزیز از دست رفته مان یعنی خانم ماه چهره خلیلی و آقای مجید اوجی مجدد این سریال روی آنتن شبکه دو رفته باز هم بازخوردهای خوبی از جامعه دریافت کردم که موجب دلگرمی من است. کار فرهنگی نباید مقطعی باشد و اگر قرار است به چیزی بپردازیم باید بودجه و زمان کافی در اختیارش بگذاریم تا به نتیجه مطلوب برسد. 

این کارگردان و نویسنده تلویزیونی در ادامه با بیان اینکه کار در تلویزیون این روزها سخت‌تر از گذشته شده است گفت: حقیقت این است که انگار از سوی تلویزیون دیگر نمی خواهند ما باشیم. خدا رحمت کند آقای سینایی را می گفتند برای یک عده هست و برای ما نیست. متاسفانه این موضوع در تلویزیون هم وجود دارد. شاهد هستیم عده ای چندین برابر بودجه ای که ما نیاز داریم تا یک سریال بسازیم بهش تعلق می گیرد و وقتی قرار است ما کاری را بسازیم با هزار سختی می‌توانیم مدیران را مجاب کنیم که بودجه در اختیار ساخت سریال بگذارند. 

سام در ادامه با اشاره به اینکه نیروی انسانی برای صدا وسیما جایگاه بالایی ندارد گفت: گمان می‌کنم سازمان برای از دست دادن نیروهایش و رفتن آنها به فضاهای کاری دیگر نگران نیست و به چشم یک خطر به آن نگاه نمی کند. حتی فکر می کنم شاید جزو خواسته های سازمان باشد که یک عده‌ای کار نکنند. عقل سلیم می‌گوید وقتی برای تولید یک اثر هزار و یک سنگ جلوی پای هنرمند می گذارند این معنایی جز این ندارد که گویی تمایلی برای همکاری ندارند. 

او در ادامه گفت: خیلی برایم جای سئوال است که من یک طرحی را به تلویزیون ارائه دادم و حتی برای نگارش آن پول هم پرداخت کردند اما برای ساخت اقدامی نمی کنند. من نمی دانم چه اتفاقی می افتد که طرحی که سازمان آن را پذیرفته و باید ساخته شود و برایش خرج کرده هنوز امکان ساختش فراهم نیست در حالی که سازمان نیازمند این است که آنتن شبکه‌هایش را پر کند ولی در تولید کار کوتاهی می کند و جواب درستی به ما نمی‌دهند. من الان در حال حاضر به این فکر می کنم که بعد از ماجرای کرونا به فضاهای جدید فکر کنم و شاید خارج از فضای تلویزیون کارکنم و باید ببینم فضا چطور پیش می آید. 

فلورا سام در پایان با یادی از مجید اوجی و ماه چهره خلیلی که در سریال مرضیه حضور داشتند و امروز در میان ما نیستند، گفت: مجید اوجی در سریال مرضیه بسیار فداکاری کرد و با یک نیروی خاصی پای کار ایستاد و با اینکه بیماری‌اش شدت گرفته بود اما می گفت به عشق امام حسین (ع) باید این سریال را تمام کنم و امروز که به موضوع نگاه می‌کنم می بینم که او با عشق و ارادت ویژه پای این سریال ایستاد و از این بابت همواره خدا را شکر می کرد که توانست این سریال را به سرانجام برساند. برای تیتراژ پایانی سریال آنقدر با عشق و علاقه سعی کرد که تیتراژ متفاوتی برای سریال تهیه و خوانده شود که این تلاشش مثال زدنی بود. ماه‌چهره خلیلی یک انسان ویژه بود که پر از روحیه خوب و انرژی مثبت بود و همواره لبخندهای دلنشین و مهربانی‌اش در خاطرم می‌ماند. او سر سریال مرضیه متوجه بیماری‌اش شد ولی هیچ‌گاه لبخند از روی لبش محو نشد و هیچ‌وقت روحیه‌اش را از دست نداد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز