فرهنگسرای سرو برگزار می کند؛

ویژه برنامه‌های عاشورایی فرهنگسرای سرو؛ پرچم‌دوزان قدیمی تهران از امام حسین(ع) می‌گویند/ لزوم فعالیت‌های رسانه‌ای تاثیرگذار

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ - ۰۶:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۱۰۶
ویژه برنامه‌های عاشورایی فرهنگسرای سرو؛ پرچم‌دوزان قدیمی تهران از امام حسین(ع) می‌گویند/ لزوم فعالیت‌های رسانه‌ای تاثیرگذار
مستند گزارشی «حسین سیدالشهداء» گفت‌وگویی متفاوت با پرچم‌دوزان قدیمی تهران است که به همت فرهنگسرای سرو تولید خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا،  رویا فتحی مدیر فرهنگی هنری منطقه 6 و رئیس فرهنگسرای سرو به تشریح ویژه برنامه‌های این مرکز به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) پرداخت. 

او با اشاره به ویژه برنامه روایت شیدایی گفت: سوگواره مجازی «روایت شیدایی» مهمترین برنامه این مرکز به مناسبت ماه محرم است. این سوگواره در دو بخش عکس و فیلم کوتاه برگزار شده و به تعمیق عزاداری اباعبدالله‌الحسین در فضای مجازی می‌پردازد. بخش عکس این سوگواره، با دو آیتم حرفه‌ای و تلفن همراه و در بخش فیلم کوتاه صرفاً با تلفن همراه اجرا خواهد شد و مدت برگزاری آن ماه محرم و صفر است.

فتحی ضمن اشاره به دیگر برنامه این فرهنگسرا گفت: مستند گزارشی «حسین سیدالشهداء» دیگر برنامه فرهنگسرای سرو به مناسبت ماه محرم است که به مفهوم بسیار مهمی به نام پرچم در عزاداری سید و سالار شهیدان می‌پردازد. پرچم، نماد هر کشور، تفکر و جنبش است؛ حضرت اباعبدالله الحسین نیز برای حرکت و قیام مقدس خود دارای پرچمی بود و پرچمدار لشکر او حضرت ابالفضل العباس (ع) بودند. این موضوع نشانگر اهمیت و جایگاه پرچم برای نشان دادن تفکر می‌باشد. 

وی افزود: از همین روی، یکی از ابزارهای هنری برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره حماسه‌سازان کربلا، طراحی و تهیه پرچم است. مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 اقدام به تهیه و تدوین مستندی گزارشی درباره پرچم حسینی کرده است؛ در این مستند با برخی از پرچم‌دوزان قدیمی در بازار تهران آشنا شده و از کرامت‌ها و سنت‌های کهن که عموما در این ایام انجام می‌شود فیلمی گزارشی تهیه شده است. 

رئیس فرهنگسرای سرو درخصوص برنامه مقتل‌خوانی که به همت این فرهنگسرا اجرا می‌شود توضیح داد و گفت: نمایش با موضوع عاشورا یکی از سنت‌های اصیل و فاخر تاریخ نمایش در ایران بوده و هست. نمایش، بازتاب حالات روحی و احساسات لطیف انسانی برای بیان واقعه کربلا است که ایرانیان از همان قرن اول هجری آن را در دهه اول محرم اجرا می‌کردند. به همین منظور و برای حفظ و ترویج این سنت حسنه مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 اقدام به برگزاری و اجرای تعزیه به مدت 10 شب به صورت میدانی یا مجازی توسط گروه‌های خوب تعزیه در دهه دوم ماه محرم کرده است. 

فتحی با تاکید بر لزوم فعالیت‌های رسانه‌ای برای واقعه عاشورا گفت: رسانه‌ها در بیان واقعه عاشورا کارکردی تاثیرگذار و مهم دارند؛ همه باید برای روشنگری این واقعه و جزئیات آن اقدام کنند تا مبادا به دست فراموشی سپرده شود. فرهنگسرای سرو ضمن بررسی واقعه عاشورا از منظر تاریخی و تحلیل نتایج آن درآینده جهان اسلام، 10 موشن‌گرافی 3 دقیقه‌ای تولید کرده و به بررسی چگونگی شکل‌گیری واقعه عاشورا و تحلیل نتایج آن در تاریخ مسلمانان می‌پردازد. 

وی در تشریح دیگر برنامه‌های این مرکز به مناسبت ماه محرم و عزاداری امام حسین (ع) گفت: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به تولید فوتوکلیپ‌های عاشورایی اشاره کرد. فوتوکلیپ «امام حسین و آثار دکتر شریعتی» مروری بر بخش‌هایی از سخنان دکتر علی شریعتی در حسینیه ارشاد و به مناسبت محرم دارد. این تولیدات در 5 قطعه در ماه محرم در فضای مجازی فرهنگسرای سرو و خانه موزه دکتر علی شریعتی به نمایش درخواهد آمد. این آثار از سخنرانی‌های «حسین وارث آدم»، «شیعه»، «یک حزب تمام» و ... تولید شده است. فوتوکلیپ «لبیک‌گویان حسینی» نیز دیگر تولید این مرکز است. 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز