کانون پروروش فکری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی؛

نقالی روایت‌های عاشورایی

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ - ۲۳:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۷۶۶
نقالی روایت‌های عاشورایی
«روایت‌های عاشورایی» با پرده‌خوانی محمدرضا معجونی در قالب طرح «نمایش‌نما» بر روی سایت مجازی کانون پرورش فکری قرار گرفت.

 به گزارش گره فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا،نقالی از روایت‌های عاشورایی ویژه‌ ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) از روز هشتم ماه محرم در پرتال مجازی کانون به نشانی th.kpf.ir و شبکه‌های مجازی کانون پرورش فکری به صورت رایگان در اختیار عاشقان اهل بیت قرار می‌گیرد.

بر اساس این خبر، به سفارش اداره‌ کل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تصویربرداری سه نقل و سه پندنامه از سوی محمدرضا معجونی نقال سرشناس ایرانی در طرح «نمایش‌نما» صورت گرفته است.

بر همین اساس روایت تولد حضرت عباس(ع)، شهادت زهیر و بازگشت کاروان اسرا از جمله این نقل‌ها هستند.

محمدرضا معجونی در نقل اول، روایتی از خبر تولد حضرت عباس(ع) به امیرالمومنین(ع) را نقل می‌کند. او در ادامه چنین روایت می‌کند که؛ حضرت پسرش را به آغوش می‌گیرد. دستانش را می‌بوسد و می‌گرید. وقتی مادر علت گریه را می‌پرسد حضرت می‌فرماید روزی این دست‌ها برای یاری و حمایت از برادر چه کارها می‌کند.

معجونی در نقلی دیگر به داستان زهیر بن قین اشاره می‌کند. زهیر که پیش‌تر دشمن علی‌بن ابی‌طالب بوده و بارها روبری ایشان جنگیده است، در دوران پیری وقتی خبر رفتن امام حسین(ع) به کربلا را می‌شنود، تصمیم می‌گیرد در رکاب امام باشد و...

یکی دیگر از این نقل‌ها در باره بازگشت اسرا از شام به مدینه است. محمدرضا معجونی کارشناسی ارشد رشته نمایش دارد. او پرده‌خوان مطرح و نقال اهل‌بیت است که بارها در جشنواره‌های داخلی و خارجی کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، تونس ترکیه، فرانسه و... این هنر ارزنده و اصیل ایرانی را به نمایش گذاشته است.

*داستان‌های سرزمین مردمان خردمند یک هفته به روی صحنه نمی رود.

نمایش «داستان‌های سرزمین مردمان خردمند» به طراحی و کارگردانی سعید چنگیزیان و مشارکت فرهنگسرای نیاوران ، براساس داستان های شاهنامه از روز پنجشنبه ۶ شهریور به مدت یک هفته به مناسبت ایام  حسینی به روی صحنه نمی رود

«داستان‌های سرزمین مردمان خردمند » به مناسبت فرارسیدن ایام عاشورا و تاسوعای حسینی به مدت یک هفته اجرا نخواهد داشت .

این اثر نمایشی که نخستین تجربه سعید چنگیزیان بازیگر با سابقه سینما و تئاتر در حوزه ی کارگردانی است با نگاهی به داستان های شاهنامه با هنرجویان وی از ۲۰ مرداد در فرهنگسرای نیاوران اجرای خود را آغاز کرده است و با حفظ پروتکل های بهداشتی در فضای باز فرهنگسرای نیاوران با استقبال خود مخاطبین رو به رو شده است .

این اثر با این روایت پیش خواهد رفت: [ از « هوشنگ - علی ایزدی » آغاز می شود، سرگذشت ضحاک از زبان «ارنواز - راهله تعبدی» گفته می‌شود.

به «فریدون - مهدی صناعتی» می رسد، از «سام - داوود ونداده » و «زال - داوود ونداده » و «رودابه - مهسا قریشی » به زادروزرستم می رسیم. دلدادگی « تهمینه - صونا احمدپور ملکی » و رستم را نظاره گــریم، پس از رزم « سهراب - حامد رجائی » و « گُردآفرید - مبینا آقاخانی » به کارزار رستم و سهراب می رسیم.

از روایت وفاداری «سیاوش‌ - سپاس رضایی » به « کاووس - امیر بیرانوند » و نیرنگ «سودابه - طلیعه ایمانی» گذر کرده  به سرگذشت « اسفندیار - سپهر سهرابی » گوش می سپاریم. «اشکبوس - سپاس رضایی » به ضرب یک تیر، مغلوب رستم می شود.

عشق و وفاداری «منیژه - ستاره بذرافشان» بر «بیژن - امیر بیرانوند» به رهایی اش از تیرگی چاه می انجامد.

بازیگران این اثر عبارتند از علی ایزدی، راهله تعبدی، محمد دارآفرین، مهدی صناعتی، داوود ونداده، مهسا قریشی، طلیعه ایمانی، صونا احمدپور ملکی، حامد رجائی، مبینا آقاخانی، سپاس رضایی، سپهر سهرابی، ستاره بذرافشان، امیر بیرانوند، مجید چنگیزیان

از دیگر عوامل می توان به رها جهانشاهی ( مجری طرح )،یاشار اطاعتی ( طراح موسیقی ) ، مهرداد متجلی ( طراح گرافیک و ویدئو ) ، مجید چنگیزیان، نگین بهزاد، دانیال صارمی نژاد ( گروه کارگردانی ) ، قاسم غنضفری، محمدرضا تحقیقی، شایان کاظمی( ساخت دکور ) ، فریبرز دارایی ( مشاور رسانه ای ) ، سارا حدادی ( مدیر روابط عمومی youstudio ) ، امیر قالیچی ( تبلیغات مجازی -تئاتر بازها) و بهار عسگری ( عکاس ) اشاره کرد.

 

نمایش داستان های سرزمین مردمان خردمند از پنجشنبه ۱۳ شهریور اجرای خود را به مدت یک هفته از سر خواهد گرفت و علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت از طریق سامانه تیوال اقدام کنید.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز