بازخوانی نوحه‌های اصیل و قدیمی در «ماه نی»

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۱۲:۰۴:۰۱
کد خبر: ۱۰۵۲۱۰۷
بازخوانی نوحه‌های اصیل و قدیمی در «ماه نی»
میرحسین مدرس خواننده آلبوم موسیقی «ماه نی» گفت: «ماه نی» بازخوانی گزیده‌ای از گنج‌خانه پربرکت نوحه‌های قدیم و جدید بوده و هدف ما نشان دادن بخشی از ابیات این گنجینه به نسل امروز است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، عاشورا تراژیک‌ترین واقعه مذهبی تاریخ است که تمام انسان‌ها را متأثر کرده و همه زبان‌ها، فرهنگ‌ها و هنرها از آن تأثیر گرفته‌اند. هنرمندان همواره تلاش می‌کنند تا فارغ از دغدغه‌های مذهبی و با توجه به حرفه خود، عاشورا را به تصویر بکشند، بسرایند، تجسم کنند یا نوای آن را به گوش مخاطب برسانند.

آلبوم موسیقی «ماه نی» با صدای امیرحسین مدرس و آهنگسازی و تنظیم سیدحمیدرضا صدری به بازخوانی دوازده قطعه از گنجینه نوحه‌های قدیم، از هشتاد سال پیش تاکنون پرداخته و در ایام محرم به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است.

این آلبوم در ۱۲ قطعه موسیقی «شیعتی»، «باغ و بهار»، «شام هجران»، «در انتظار»، «وداع»، «جام باقی»، «همه جا کربلاست»، «شب وصل»، «ماه نی»، «گل یاسمن»، «قبله عشق» و «کتیبه» تولید شده است.

«ماه نی» نوحه‌های اصیل و قدیمی را بازخوانی می‌کند.

امیرحسین مدرس خواننده آلبوم «ماه نی» در توضیح این مجموعه گفت: مجموعه «ماه نی» بازخوانی گزیده‌ای از گنج‌خانه پربرکت نوحه‌های قدیم و جدید است. نوحه‌هایی که بعضاً پیشینه‌ای هشتاد ساله دارند و یا در همین سال‌های نزدیک تولید شده‌ است. برخی از نوحه‌هایی که به یادگار مانده، صرف نظر از قداستشان به لحاظ موسیقایی نیز در زمره شاهکارهای موسیقی ایرانی است تا آن جا که بسیاری از موسیقی‌دانان و آهنگسازان از این نغمات استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای گلچین این نوحه‌ها که از حدود ۸۰ سال پیش در مجالس روضه‌ خوانده می‌شد، به سراغ نوحه‌خوان‌های قدیم تهران رفتیم. افرادی همچون حاج مصطفی ناظمی، حاج علیرضا و حاج حمید بهاری، حاج حیدر توکل و دیگر پیرغلامانی که در این باره اطلاعات کافی داشته‌اند. اشعار این نوحه‌ها تقریباً بدون تغییر مانده، به جز یک یا دو مورد که احساس می‌کردیم مصراعی به لحاظ کلامی و شعری با بقیه نوحه تفاوت دارد. در‌ سال‌های گذشته کاست‌هایی به بازار آمد که بدون در نظر گرفتن‌ شأن اهل بیت(ع) تنظیم شده بود اما «ماه نی» نوحه‌های اصیل و قدیمی را بازخوانی می‌کند.

مدرس درباره انگیزه تولید این آلبوم تصریح کرد: ردیف‌ها، گوشه‌ها، دستگاه‌ها و تصنیف‌های موسیقی سنتی ما به روایت افراد مختلفی همچون «نورعلی خان برومند»، «محمود کریمی» یا «عبدالله دوامی» خوانده شده و به شاگردان خود نیز آموزش می‌دهند. اما در عرصه موسیقی مذهبی این کار فراموش شده است.

خواننده آلبوم «ماه نی» افزود: هدف ما نشان دادن بخشی از ابیات این گنجینه به نسل امروز بود. بی‌گمان موسیقی ایرانی مرهون چنین نغمات و الحانی است چرا که از دوران صفویه هنگامی که موسیقی‌دانان مورد بی‌مهری و محدودیت قرار گرفتند، روضه‌خوانان و تعزیه‌گردانان حاملان ردیف‌های موسیقی ایرانی شدند.

گفتنی است؛ آلبوم «ماه نی» مصادف با ماه محرم و  شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) در سال ۱۳۸۵ به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز