خسرو دهقان:

حضور در جشنواره‌ها و جایزه گرفتن از آن‌ها هیچ اعتباری به سینمای ایران نمی‌دهد!

۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۸۴۸
حضور در جشنواره‌ها و جایزه گرفتن از آن‌ها هیچ اعتباری به سینمای ایران نمی‌دهد!
خسرو دهقان معتقد است حضور در جشنواره‌ها و حتی جایزه گرفتن از آن‌ها نه به سینمای ایران اعتباری می‌دهد و نه اعتباری از آن کسر می‌کند.

خسرو دهقان منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: هر سال معمولاً فیلمی از سینمای ایران در بخش‌هایی از جشنواره‌های مطرح خارجی از جمله جشنواره‌های کن، برلین و ونیز حضور دارد و بعضاً برخی فیلم‌ها نیز موفق به کسب جایزه می‌شوند.

دهقان تصریح کرد: مدیران و برگزارکنندگان این جشنواره‌ها سعی دارند در بخش‌های مختلف یا حتی بخش اصلی خود فیلمی از سینمای ایران را انتخاب کرده و در بین آثار بگنجانند. به هر حال سینمای ایران نیز در بین دیگر کشورها یک بِرَند متفاوت به حساب می‌آید و همانطور که صاحب یک فروشگاه سعی دارد انواع محصولات با بِرَندهای مختلف را در قفسه فروشگاهش داشته باشد؛ جشنواره‌های مختلف نیز سعی دارند هر سال فیلمی از سینمای ایران در بخش اصلی یا دیگر بخش‌ها داشته باشند و به نظرم برای آن‌ها کیفیت بالا یا پایین فیلم‌ها هیچ تفاوتی ندارد.

او افزود: حضور در جشنواره‌ها و حتی جایزه گرفتن از آن‌ها نه به سینمای ایران اعتباری می‌دهد و نه اعتباری از آن کسر می‌کند. برای سینمای ایران جایزه گرفتن یا نگرفتن از جشنواره‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و حضور فیلم‌های ما در جشنواره‌ها امروز به رسمی تبدیل شده که گویا جشنواره‌ها به آن اهمیت می‌دهند.

این منتقد در ادامه گفت: به نظر من برای جشنواره‌ها فرقی ندارد که چه کسی فیلم ساخته و فیلمش را برای آن‌ها فرستاده است؛ آن‌ها می‌خواهند از امکان حضور فیلمی از ایران استفاده کنند. البته سینمای ما می‌تواند از این رسم و این امکان به نفع خود استفاده کند و ما برای این کار شاید نیاز به یک بازنگری درباره حضورمان در جشنواره‌ها داشته باشیم.

دهقان در پایان تصریح کرد: سینمای ایران می‌تواند در تعامل با دیگر کشورها ساختار سینمایی خود را بهتر کند و بهتر است برای حضور در این فستیوال‌ها به جوانان میدان داده شود تا فیلم‌های آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد. آینده سینمای ما به جوانان فیلمساز وابسته است و باید به آن‌ها توجه داشت؛ امیدوارم سینمای ما بتواند روزی از حضور در جشنواره‌ها استفاده کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز