علیرضا افتخاری:

«خروش بحر» محصول عشقم به سیدالشهدا(ع) بود

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۱۳:۳۶:۱۷
کد خبر: ۱۰۵۴۴۱۹
«خروش بحر» محصول عشقم به سیدالشهدا(ع) بود
آلبوم موسیقی «خروش بحر» با صدای علیرضا افتخاری و آهنگسازی فردین کریم‌خاوری مجموعه تصنیف‌هایی در رثای امام حسین(ع) است که موسیقی آن در دستگاه‌های شور، چهارگاه، افشاری، دشتی و بیداد اجرا شده‌ و در سال ۱۳۸۶ به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، وقتی که دهه عاشورا آغاز می‌شود، همه ما، بی‌توجه به این‌ که میزان تعهد و تقیّد و صاحب قدمی‌مان چقدر است، گوش جان به نوحه‌هایی می‌سپاریم که در رثای سرور شهیدان حسین بن علی(ع) خوانده می‌شود، و حتی با آن‌ها دم می‌گیریم و ترجیع‌‌بندها را تکرار می‌کنیم. این گونه مراثی که همگی به کمک موسیقی و در دستگاه‌ها و مقام‌های موسیقایی بیان می‌شود، از کودکی در ضمیر ناخودآگاه ما نقش می‌بندند و در تمامی عمر، همراه و در یاد ما باقی می‌مانند.

آلبوم عاشورایی «خروش بحر» با صدای علیرضا افتخاری و آهنگسازی فردین کریم‌خاوری مجموعه تصنیف‌هایی در رثای امام حسین(ع) است. موسیقی این آلبوم در دستگاه‌های شور، چهارگاه، افشاری، دشتی و بیداد اجرا شده‌ و به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است.

«خروش بحر» اثری در گونه موسیقی دستگاهی ایران است که کوشیده با زبان ردیف موسیقی اصیل ایرانی قطعه‌هایی را در رثای حضرت سیدالشهدا(ع) و وصف حماسه امام حسین(ع) و یاران او تولید کند.

این آلبوم عاشورایی دارای پنج تصنیف، یک آواز و دو قطعه بی‌کلام است که شعر هر پنج تصنیف آن از میان شعرهای ادبیات کهن ایران انتخاب شده است؛ سه شعر از محتشم کاشانی، یک شعر از سعدی و یک شعر هم از مهجور اصفهانی.

علاقه به اهل بیت و حضرت سیدالشهدا(ع) انگیزه قلبی حضور در این آلبوم بود

علیرضا افتخاری خواننده آلبوم «خروش بحر» گفت: تولید آلبوم خروش بحر تجربه متفاوتی بود. کما این که تا آن زمان من هنوز آلبوم و یا اثری را پیرامون واقعه کربلا تولید نکرده و علاقه‌مند بودم زمانی فرا برسد تا بتوانم کار ارزشمند و قابل توجهی را در شأن امام حسین(ع) به مخاطبان موسیقی ارائه دهم.

افتخاری درباره انگیزه خود برای حضور در این آلبوم موسیقایی توضیح داد: زمانی که از من برای حضور در این آلبوم دعوت شد، به طور حتم علاقه به محضر اهل بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) اولین انگیزه من برای حضور در آلبوم به عنوان خواننده بود. به همین دلیل تلاش کردم تا به سهم خود کاری ارائه دهم که هم خودم و هم مخاطبان از آن لذت ببریم.

وی ادامه داد: در این آلبوم اشعاری از سعدی، محتشم کاشانی و مهجور اصفهانی در دستگاه‌های شور، دشتی، چهارگاه، افشاری و بیداد برای دوستداران حضرت سید الشهدا(ع) ارائه شده که نوازندگانی مانند «شهرام غلامی- ساز بربط»، «مسعود آرامش‌مقدم- ساز سنتور»، «شروین مهاجر- ساز کمانچه»، «پریچهر خواجه- ساز قانون»، «مهرداد کریم خاوری» و دیگر هنرمندان حضور داشتند که به دلیل حال و هوای عاشورایی اثر فراموشش نخواهم کرد.

گفتنی است؛ آلبوم عاشورایی «خروش بحر» در سال ۱۳۸۶ به همت مرکز موسیقی حوزه هنری تولید و منتشر شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز