تهیه‌کننده سینما و تلویزیون:

کرونا تأثیری بر دستمزد عوامل سینما ندارد

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۰۵:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۵۳۸
کرونا تأثیری بر دستمزد عوامل سینما ندارد
علیرضا سبط‌احمدی تغییر میزان دستمزد عوامل سینما را تحت تأثیر وضعیت اقتصادی کشور دانست و معتقد است کرونا به طور مستقیم در کاهش یا افزایش دستمزدها بی تأثیر است.

علیرضا سبط‌احمدی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا هیچ ارتباطی با بالا رفتن یا پائین آمدن دستمزدها در سینما و تلویزیون ندارد. کسانی که کار کردن در سینما و تلویزیون حرفه آن‌ها محسوب می‌شود از مظلوم‌ترین و پرزحمت‌ترین اقشار جامعه هستند و در روزهای مختلف سال در مناطق مختلف کشور با شرایط متفاوت کار می‌کنند و حتی در بسیاری مواقع ایام نوروز هم سر کار هستند.

سبط‌احمدی خاطرنشان کرد: بسیاری بر این عقیده‌اند که عوامل سینما و تلویزیون دستمزد بالایی می‌گیرند و احتمالاً دغدغه معیشت ندارند اما حقیقت این است که در سینمای ایران ممکن است یک نفر در سال یک یا دو کار داشته باشد و اگر مدت زمانی که او در این کارها دستمزد گرفته را در کل سال تقسیم کنیم متوجه می‌شویم که درآمد آن‌ها نسبت به دیگر اقشار جامعه کمتر است.

او افزود: شیوع ویروس کرونا امروز باعث شده بسیاری از سینماگران بیکار باشند؛ فیلمسازی یک کار گروهی است و امکان آن در شرایط شیوع ویروس کرونا بسیار کم است و به همین دلیل تولیدات به حداقل رسیده و افراد بسیاری هستند که ماه‌ها است که حقوق و درآمدی نداشته‌اند.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: مشکل اصلی در بحث دستمزدها در سینما و تلویزیون به تورم افسارگسیخته و گرانی بیش از حد سفره معمولی مردم مربوط می‌شود. امروز تمامی اجناسی که مایحتاج روزمره افراد است نسبت به چند ماه اخیر چند برابر شده و طبیعی است که کارکنان نیز دستمزد بیشتری مطالبه کنند. هزینه خوراک افراد در یک روز اگر چند ماه پیش 50 هزار تومان می‌شد امروز حدود 80 تا 85 هزار تومان هزینه دارد و تأثیر تورم در این مسأله که به وضوح دیده می‌شود در همه موارد زندگی و کاری نیز وجود دارد و کرونا نیز با خود بیکاری را شایع کرد و این وضعیت به مراتب بدتر از قبل شد.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «ایل‌دا» در ادامه گفت: با وجود اینکه دیگر منعی برای تولید آثار سینمایی در کشور وجود ندارد هنوز اکثر پروژه‌ها تعطیل هستند و کمتر پروژه‌ای وجود دارد که آغاز به کار کرده باشد؛ از طرفی صداوسیما نیز مثل گذشته نیست و تولیداتش به حداقل رسیده و توان قبل را برای ساخت فیلم و سریال ندارد. سال‌های گذشته در نیمه اول سال هر سینماگری حداقل در چند پروژه حضور داشته و کار کرده‌ اما امروز اکثر افراد حتی در یک پروژه نیز حضور نداشته‌اند و این یک فاجعه است.

سبط‌احمدی در پایان اظهار داشت: مجلس و دولت باید برای حمایت از اقشار ضعیف برنامه‌‌ای داشته باشند و قطعاً سینماگران نیز جزو این اقشار هستند. مشکلات اقتصادی در امنیت اجتماعی و روانی مردم تأثیر می‌گذارد و باید جلوی عمق گرفتن این فاجعه را گرفت. اهالی سینما و تلویزیون امروز از بیکاری رنج می‌برند و امیدوارم به زودی برای رفع این مشکل تمهیدی اندیشیده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز