سیدزاده: وقتی برای فروش به بازیگران توجه می‌شود، طبیعی است دستمزد آن‌ها بیشتر باشد

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۰۸۷
سیدزاده: وقتی برای فروش به بازیگران توجه می‌شود، طبیعی است دستمزد آن‌ها بیشتر باشد
سیدسعید سیدزاده با اشاره به این‌که سینمای ایران به جای تمرکز بر کیفیت و محتوای آثار، برای فروش به انتخاب بازیگران توجه دارد، گفت: بیشتر شدن دستمزد بازیگران در این شرایط طبیعی است.

سیدسعید سیدزاده، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: برای بررسی دستمزدها در سینمای ایران باید چند سرفصل را مورد بررسی قرار داد اما در واقع دستمزدها در سینما و تلویزیون ایران بر اساس یک عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و بر این اساس هرچقدر تقاضا زیاد باشد نرخ بالاتر می‌رود اما به طور کل در این موضوع باید دستمزد بازیگران را از دیگر عوامل جدا کرد.

سیدزاده خاطرنشان کرد: دستمزد عوامل پشت دوربین را وضعیت اقتصادی کشور مشخص می‌کند و فکر می‌کنم در شرایط اقتصادی فعلی کشور باید دستمزدها افزایش پیدا کند اما سینمای ما توانایی و کشش این بالا رفتن دستمزد را شاید نداشته باشد و دستمزدها به همین دلیل شکلی منطقی نداشته باشد.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: موضوع دیگر مربوط به دستمزد بازیگران می‌شود که آن را هم عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. وقتی بازیگر می‌داند که برای دیده شدن اثر فقط روی او حساب شده معلوم است که دستمزدش را چند برابر می‌کند. فیلم‌ها و سریال‌های ما امروز قصه و فیلمنامه‌ ندارند و تهیه‌کننده‌ها برای فروش تنها روی بازیگران حساب می‌کنند. در این شرایط است که دستمزد بازیگر دوچندان می‌شود و ما برای منطقی شدن دستمزد آن‌ها باید این چرخه را اصلاح کنیم و تکیه فیلم‌ها به بازیگران را بر فیلمنامه قرار دهیم. در این شرایط به عوامل پشت صحنه و فیلمنامه‌نویس بها داده می‌شود و همه در وضعیتی منطقی قرار می‌گیرند.

او افزود: اگر دست اندکاران سینما می‌خواهند از این کار ارتزاق کنند و شرایط اقتصادی سینما را بهبود ببخشند باید خودشان برای این بهبودی برنامه‌ریزی کنند. نباید بگذارند دستمزدها به شکل لجام گسیخته‌ای افزایش پیدا کند؛ سینما زمانی می‌تواند سر پا باشد که دخلش با خرجش هماهنگ باشد و آن‌هایی که برای سرمایه‌گذاری به سینما می‌آیند حس امنیت داشته باشند.

سیدزاده در پایان تصریح کرد: اگر مدیریت فرهنگی وجود داشته باشد در دوران کرونا و پس از آن ما شاهد افزایش یا کاهش بی‌منطق دستمزدها در بخش‌های مختلف نخواهیم بود. با در نظر گرفتن وضعیت معیشت سینماگران باید این دستمزدها تغییر کنند و همانطور که تأکید کردم شرط اول پرداختن به محتوای آثار و فیلمنامه‌هاست تا تمرکز برای فروش از بازیگر برداشته شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز