بردلی کوپر اسکار را بی معنی و خالی از خلاقیت خواند

۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۱۱:۱۶:۴۵
کد خبر: ۱۰۵۵۳۹۹
بردلی کوپر اسکار را بی معنی و خالی از خلاقیت خواند
Bradley Cooper با سابقه هشت بار نامزدی جایزه اسکار، این جوایز را بستر مواجهه هنرمندان با حس خودخواهی، پوچی و تزلزل عاطفی معرفی کرده و ماهیت آن را کاملاً بی‌معنی و خالی از خلاقیت هنری توصیف می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مطمئناً بردلی کوپر با فصل جوایز سالانه اسکار ناآشنا نیست. او تاکنون سه بار برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد جایزه اسکار بوده که به نقش‌آفرینی‌های او در فیلم‌های «دفترچه امیدبخش» (Silver Linings Playbook)، «اسنایپر آمریکایی» (American Sniper) و «ستاره‌ای متولد شده است» (Star Is Born) برمی‌گردد. علاوه‌بر این کوپر به‌عنوان تهیه کننده نیز سه بار نامزد جایزه بهترین فیلم از دیدگاه منتقدان آکادمی شده که به فیلم‌های «اسنایپر آمریکایی»، «ستاره‌ای متولد شده است» و «جوکر» مربوط می‌شود. او حتی یک بار نامزد جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی برای نویسندگی در فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» نیز شده است.

کوپر باوجود این میزان از تجربه قابل‌توجه خود در جوایز انفرادی اسکار، در اظهارات جدید خود اذعان داشته که درس مهمی از تمامی دوره‌های حضور خود در مراسم اهدای جوایز کسب کرده است. وی در مصاحبه با مجله Interview به همراه آنتونی راموس (Anthony Ramos) بازیگر فیلم‌های Hamilton و In the Heights در خصوص دوران حرفه‌ای هنرمندان سینما و فلسفه‌ی جوایز اسکار صحبت‌هایی را مطرح کرده است. آنتونی راموس در فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» نیز سابقه فعالیت زیر نظر بردلی کوپر به‌عنوان کارگردان این اثر را داشته است. راموس در این فیلم نقش بهترین دوست شخصیت لیدی گاگا را بازی می‌کرد.

راموس و کوپر در بخشی از مصاحبه خود که به جوایز اسکار اختصاص داشت، اظهارات صادقانه‌ای درمورد مخاطرات و جوانب منفی این جوایز بر وضعیت روحی روانی هنرمندان ارائه کرده‌اند. نشریه ایندی وایر در گزارش خود از این گفت‌وگو به نقل از آنتونی راموس می‌نویسد:

«جالب است که ما خیلی راحت فصل جوایز را منحصراً به افراد و شخصیت‌ها ارتباط می‌دهیم. اما واقعیت امر این است که هنگام ضبط یک پروژه، فیلمنامه، برگه‌ی دیالوگ‌ها و هرچیزی که روی صحنه به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار گرفته و درواقع نتیجه‌ی نهایی آن، نشان‌دهنده یک تلاش و فعالیت کاملاً تیمی و غیرفردی است. یک فیلم هرگز بدون تلاش عواملی که شاید هیچوقت نامی از آن‌ها به میان آورده نمی‌شود، ساخته نخواهد شد. درواقع همه این افراد ستاره‌های آن فیلم هستند.»

راموس در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید:

«بااین‌حال ما هر دلیلی تصمیم می‌گیریم در بازه‌ی زمانی خاصی از سال، یک سری افراد را از تیم جدا کرده و جوایز را به آن‌ها اعطا کنیم. اگر روزی از شما خواسته شود تا در یکی از این مراسمات شرکت کنید، خیلی راحت تصور خواهید کرد که این برنامه به خود شما اختصاص داشته و چون تنها شما از میان بازیگران در مراسم حضور دارید، پس این جایزه نیز تنها به‌دلیل شایستگی شما در نظر گرفته شده است. اما چیزی که در اینجا به فراموشی سپرده می‌شود، این است که ما درواقع نماینده‌ای از یک گروه ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفره هستیم، که این داستان را به کمک یکدیگر بازگو کردیم. درواقع حقیقت امر این است که ما حکم یک پرچم متحرک داریم.»

بردلی کوپر در پاسخ به صحبت‌های راموس می‌گوید:

«از نظر من جوایز فصلی یک آزمایش واقعی برای اشخاص است. درواقع بستری است که می‌تواند ذهنیت‌ها را شکل دهد. می‌توان بحث‌های زیادی را در مورد ماهیت خالی از خلاقیت هنری آن مطرح کرد. اینکه فرد همه چیز خود را فدای خلق هنر کرده و زمان زیادی را صرف کرده تا اصطلاحاً «شانس حضور در آن را داشته باشد»، دلیل اصلی اهمیت بالای این جوایز برای هنرپیشگان محسوب نمی‌شود بلکه درواقع رویاویی با احساس غرور، خودخواهی، پوچی و تزلزل عاطفی است که این جوایز را بسیار جالب و در عین حال کاملاً بی‌معنی جلوه می‌کند.»

بعد از اینکه کوپر موفق نشد تا با فیلم A Star Is Born نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردان شود، در این خصوص اظهار داشت که این موضوع نمی‌تواند نشان‌دهنده عدم انجام وظیفه‌ی درست او در این پروژه باشد. کوپر می‌گوید «این اتفاق به من ثابت کرد که حتی اگر نامزد این جایزه می‌شدم، هیچ حس متفاوتی در مورد اینکه کار خود را انجام دادم یا نه نداشتم. درواقع این ترفندی است که یک باور را به شما تحمیل می‌کند.»

کوپر در آن زمان نامزدی جوایز اسکار را کاملاً بی ارتباط با خلاقیت هنری توصیف کرده و اضافه می‌کند که «این موضوع درواقع عنصر کاملاً متفاوتی از تجارت سینما است. ولی مسئله اینجا است که واقعاً تأثیر خود را به شما خواهد گذاشت. این همان چیزی است که من باید با آن کنار بیایم.»

بردلی کوپر در دومین تجربه حرفه‌ای خود در زمینه کارگردانی، ادامه‌ی پروژه A Star Is Born را با تمرکز بر زندگی لنارد برنستین (Leonard Bernstein) آهنگساز و نویسنده آمریکایی خواهد ساخت. وی شخصاً در این فیلم به‌عنوان بازیگر حضور داشته و تاکنون نتفلیکس را به‌عنوان اسپانسر و استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی را به‌عنوان تهیه کننده‌های این پروژه معرفی کرده است. علاوه‌بر این، کوپر در آثار جدید Guillermo del Toro و Paul Thomas Anderson نیز نقش آفرینی خواهد کرد که تمامی این موارد می‌توانند حضور مجدد او در فصل جوایز اسکار را تضمین کنند.

 

نظر شما