جمع آوری خاطرات کرونایی‌ در کتابخانه نیویورک

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۱۰:۳۰:۳۸
کد خبر: ۱۰۵۵۹۶۴
جمع آوری خاطرات کرونایی‌ در کتابخانه نیویورک
کتابخانه عمومی شهر نیویورک در پروژه‌ای از مردم خواسته است تا خاطرات خود از همه‌گیری کرونا را برای حفظ، نگهداری و تحقیقات آینده برای این کتابخانه ارسال کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، کتابخانه عمومی شهر نیویورک، از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان که در سال ۱۸۹۵ میلادی تأسیس شده‌، در توضیحی درباره «پروژه خاطرات همه‌گیری (Pandemic Diaries Project)» نوشته است: کتابخانه عمومی نیویورک همیشه متعهد به حفظ و در دسترس قرار دادن داستان‌هایی است که تاریخ ما را شکل می‌دهند تا مردم امروز و نسل بعدی پژوهشگران، دانشجویان و آفرینندگان بتوانند دنیای ما و یکدیگر را بهتر درک کنند. ما در حال حاضر یک لحظه موثر در تاریخ خود را تجربه می‌کنیم و می‌خواهیم داستان شما را بشنویم و حفظ کنیم.

«پروژه خاطرات همه‌گیری (Pandemic Diaries Project)» از شما دعوت می‌کند که از طریق فرم آنلاین، صوت‌ ضبط‌شده خودتان یا عزیزتان را که داستان‌های شخصی‌‍‌شان در مورد زندگی در میان همه‌گیری کووید-۱۹ را تعریف می‌کنند، ارسال کنید. این خاطرات صوتی در کتابخانه‌ عمومی نیویورک، از کتابخانه‌های تحقیقاتی مشهور جهان ساختمان Stephen A. Schwarzman، مرکز Schomburg، و کتابخانه عمومی هنرهای نمایشی نیویورک حفظ ‌شده و در دسترس پژوهشگران آینده، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و عموم مردم قرار می‌گیرد.

«پروژه خاطرات همه‌گیری (Pandemic Diaries Project)» به دنبال بازتاب تمام موضوعات است؛ از جمله: خانواده‌ها، والدین، آموزش و پرورش، موسسه‌های فرهنگی، تجارت و کار، زندگی در قرنطینه، هنر و ادبیات، سازمان‌های اجتماعی، رکود اقتصادی، مراقبت‌های بهداشتی، بیمارستان‌ها، کمک متقابل، اعتراض‌ها برای عدالت نژادی و ... . 

بر اساس اعلام کتابخانه عمومی نیویورک، تمام افرادی که سن‌شان ۱۸ و بیشتر است می‌توانند از طریق این لینک خاطره صوتی خود را ارسال کنند. 

استفاده از داده‌های عمومی برای استخراج اطلاعات مدتی است که به کتابخانه‌های بزرگ دنیا هم رسیده است، در واقع کتابخانه عمومی نیویورک با این کار سعی دارد پایگاه داده‌ای از اطلاعات را از طریق رخدادهای دوران کرونا جمع‌آوری کند. این پایگاه داده به صورت مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم (استخراج داده، اطلاعات، دانش و ...) می‌تواند دست‌مایه کار محققان، روزنامه‌نگاران و دانشجویان شود. 

با هدفی مشابه، کتابخانه کنگره آمریکا نیز از سال ۲۰۱۰ بایگانی توییت‌های همه کاربران توییتر را آغاز کرد. این کتابخانه از هر توییتی که از هر کاربر عمومی منتشر شد، یک نسخه در آرشیو خود نگه داشت. البته در سال ۲۰۱۷ اعلام شد که بایگانی تمام توییت‌ها به این روش امکان‌پذیر نیست و از آن پس توییت‌ها گزینشی آرشیو شدند.

 

نظر شما