«بدون توقف»، حاشیه و متن حجاب؛

توهین به افرد بی حجاب جرم است/ الزام حجاب برای گردشگران خارجی به دلیل رعایت قانون است نه شرع /

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۰۷:۵۱:۴۹
کد خبر: ۱۰۵۸۱۳۹
توهین به افرد بی حجاب جرم است/ الزام حجاب برای گردشگران خارجی به دلیل رعایت قانون است نه شرع /
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در برنامه «بدون توقف» در خصوص دلائل الزام حجاب برای گردشگران خارجی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی قانونی است به عنوان حجاب قانونی این حجاب قانونی را شما که مسلمان هستید باید رعایت کنید چون هم قانون‌تان است و هم در شرع آمده، اگر هم غیرمسلمان هستید به عنوان قانون شهروندی ایران رعایت می‌کنید، نه شرع.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، «علی غلامی» در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» در خصوص برخورد تند برخی نیروهای انتظامی با افراد به دلیل بدحجابی یادآور شد: نیروی انتظامی صفحه‌ای را معرفی کرده که اگر هر کدام از مأموران تخلف کردند مثلا اگر پول می‌گیرند یا بی‌احترامی می‌کنند، افراد بتوانند با مدرک گزارش دهند تا پیگیری شود مثل کاری که قوه قضائیه شروع کرده تا فساد را اول در خود مجموعه از بین ببرد چون مجموعه‌ای که قرار است قانون را اجرا کند اگر فاسد باشد دیگر ما باید سر به بیابان بگذاریم.

 وی همچنین عنوان کرد: اما اگر فرد عادی به خاطر حجاب به شما بی‌احترامی کرد بر اساس قانون موجب توهین شده و اگر بتوانید در دادگاه اثبات کنید مجرم است، اگر کسی آمد به اسم اینکه حجاب شما متفاوت است حرف زشتی زد اگر دو شاهد داشته باشید او بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شود. چون نهی از منکر راه و روش دارد من به دانشجویانم همیشه گفتم برای امر به معروف اولین کاری که می‌کنید سلام کنید، ببینید می‌شود صحبت کرد چون سلام یعنی شما از طرف من در امانید، خودم در جاهای مختلف با کسانی که در نهی از منکر جور دیگری رفتار می‌کنند درگیر می‌شوم و می‌گویم این غلط است، چون کسی چنین اجازه‌ای به شما نداده، من وقتی می‌توانم بگویم شما دچار منکر شدید که علم دارید و من شما را نهی کنم اما اگر علم نداشته باشید باید اول شما را آگاه کنم.

این استاد حقوق در پاسخ به این سؤال که «چرا با افرادی که در خارج حجاب خود را برداشتند پس از بازگشت برخورد می‌شود» گفت: یک وقت کسی شهروند عادی است یک اقتضائاتی دارد و ما قانونی برای برخورد نداریم و این اتفاق نمی‌افتد، ولی یک وقت کسی دارای شخصیت حقوقی است و جایگاهی دارد او اقتضائات دیگری دارد، من می‌گویم در ایران حجاب را به عنوان یک قانون رعایت می‌کنم اما در آمریکا که قانون نیست رعایت نمی‌کنم.

غلامی همچنین در پاسخ به این سؤال که «چرا افراد غیرمسلمان و میهمانان خارجی را مجبور به حجاب می‌کنیم» اظهار کرد: اولین نکته این است که همه این‌ها در ادیان و آئین‌های خودشان هم حجاب هست ولی به آن عمل نمی‌کنند، ما اما اینجا می‌گوئیم به دستورات دین خودت عمل کن، چیزی به آنها تحمیل نکردیم. اما حالت دوم این است که این فرد تابع هیچ دینی نیست، یک فرد لائیک می‌آید می‌گوئیم قانون اینجا این است که باید حجاب داشته باشی؟ آیا این با آنچه او به عنوان لائیسیته قبول دارد ضدیت دارد؟ یعنی در لائیسیته گفتند اگر چیزی سرت کنی ضد قوانین ماست؟ آنچه ما از یک خانم لائیک در این خصوص می‌خواهیم با اعتقاد او غیریت دارد نه ضدیت، اما مثلا شما اگر می‌خواهید در دانشگاه سوربن درس بخوانید می‌گویند حجابت را بردار این با دین شما ضدیت دارد، پس ما به آنها چیزی می‌گوئیم که با اعتقاد آنها غیریت دارد و آنها از ما چیزی می‌خواهند که با اعتقاد ما ضدیت دارد. 

وی ادامه داد: سوم اینکه ما از روز اول در قانون اساسی‌مان این قوانین را آوردیم اما طرف مقابل ما دقیقا بر اساس مبانی‌اش نمی‌تواند این کار را بکند، چون قانون اساسی فرانسه می‌گوید که فرانسه نسبت به مذهب بی‌طرف است. نکته چهارم، در جمهوری اسلامی قانونی است به عنوان حجاب قانونی این حجاب قانونی را شما که مسلمان هستید باید رعایت کنید چون هم قانون‌تان است و هم در شرع آمده، اگر هم غیرمسلمان هستید به عنوان قانون شهروندی ایران رعایت می‌کنید، نه شرع. 

رئیس دانشکده معارف دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال که «این در دین آمده یا رهاورد جمهوری اسلامی است که اقلیت‌ها را در فشار قرار دهیم» عنوان کرد: وقتی افرادی در ذیل حکومت اسلامی زندگی می‌کنند که ادیان‌شان غیر از اسلام است چون در پذیرش دین تحمیلی نداریم، می‌شوند اهل کتاب ساکن در جمهوری اسلامی و یکی از کارهایی که حق ندارند انجام دهند تظاهر به منکر است، آنها که غیرمسلمان هستند در خلوت خودشان اعمال‌شان را انجام می‌دهند و ما نه تنها کاری نداریم بلکه در قانون ما آمده احکام‌شان را متناسب با دین خودشان انجام دهند ولی حق تظاهر به منکر ندارند. در واقع برای غیرمسلمان‌ها حجاب قانون است اما واقعی‌اش این است که بر اساس دین خودشان است، برای گردشگران هم همین‌طور. 

این استاد دانشگاه در پایان در خصوص برخورد افراد تندرو در خصوص نهی از منکر یادآور شد: یک گروهی آمدند این برخوردها را انجام دادند که درست نبود، وقتی شما با رفتارهای تند حاشیه ایجاد کردید، ذهنیت افراد خراب می‌شود و درست کردن آن کار سختی است، چون تصویر اولین برخورد آدم‌ها با یکدیگر خیلی مهم است، ولی انصافا همه برخوردها این طور نیست و گروه‌های بسیاری هم هستند که با لبخند و اهدای بسته و گل اقدام به نهی از منکر می‌کنند.

 

نظر شما