کریم امینی:

موفقیت فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بی‌ارزش برای سینمای ایران یک سم خطرناک است

۱۳۹۹/۰۷/۲۶ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۰۹۵
موفقیت فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بی‌ارزش برای سینمای ایران یک سم خطرناک است
کریم امینی با اشاره به ظهور بی‌رویه جشنواره‌های بی ارزش در دنیا تأکید کرد که جایزه گرفتن از این جشنواره‌ها نه تنها ارزشی ندارد بلکه برای سینمای ایران یک سم خطرناک است.

کریم امینی کارگردان و بازیگر سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سلیقه‌ جشنواره‌ها با هم متفاوت است و جشنواره‌هایی مثل کن، ونیز و برلین هر کدام سیاست و نگاهی متفاوت دارد و البته هر سال هم به واسطه تغییر هیأت داوران نگاه‌ها و سلیقه‌های متفاوتی بر هر جشنواره حکم‌فرما است اما به طور کل شاید 20 جشنواره بین‌المللی در دنیا وجود داشته باشد که بتوان حضور و موفقیت در آن‌ها را افتخار دانست.

امینی افزود: فیلم‌های کوتاه من در جشنواره‌های متعددی در دنیا حضور داشته و به خوبی می‌دانم تعداد جشنواره‌های دنیا که بعضی از آن‌ها تنها چند دوره برگزار می‌شوند بسیار زیاد است و طبیعی است که یک فیلم ساخته شود و به صدها جشنواره ارسال شده و در نهایت توسط یکی از جشنواره‌ها پذیرفته شود اما این حضور هیچ ارزشی ندارد. آنچه که ارزشمند است جشنواره‌هایی است که در دنیای سینما تأثیرگذار هستند و فیلمسازان مهم ما از جمله عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، وحید جلیلجوند، مجید مجیدی و... از این جشنواره‌ها جایزه گرفته‌اند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: از آنجا که مجید مجیدی با فیلم «خورشید» به سبک و سیاق خود برگشته توانست در جشنواره فیلم ونیز حضور موفقی داشته باشد. این حضور و جایزه گرفتن بسیار ارزشمند است اما متأسفانه اخبار بسیاری که درباره حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختلف می‌خوانیم تنها یک پروپاگاندا برای فیلمساز است و هیچ ارزشی ندارد. جشنواره‌های محلی و دورهمی‌های بسیاری هستند که هر سال فیلم‌های زیادی را در قالب جشنواره جهانی نمایش می‌دهند و هیچ ارزشی ندارند.

او افزود: فیلمسازی چون عباس کیارستمی که خود یک سینمای جدا و متفاوت با آثارش خلق کرده می‌تواند در جشنواره‌های مهمی چون کن، برلین و ونیز جایزه بگیرد یا فیلمسازی چون اصغر فرهادی است که می‌تواند در برلین، کن و اسکار حرفی برای گفتن داشته باشد.  حضور در بخش جنبی جشنواره‌هایی مثل ونیز، کن و برلین از حضور در بخش اصلی و جایزه گرفتن در بسیاری از جشنواره‌های بی خاصیتی که در سال نمونه‌های زیادی از آن‌ها را می‌بینیم با ارزش‌تر است.

کارگردان فیلم سینمایی «گربه سیاه» در ادامه تصریح کرد: ما فیلمسازانی چون عباس کیارستمی در تاریخ سینمایمان داریم که خود یک دنیای متفاوت و سینمایی خاص را خلق کرده‌اند، شهرام مکری را هم می‌توان از این دست فیلمسازان دانست. خلق یک دنیا و جریان فکری متفاوت بسیار ارزشمند است و جشنواره‌ها هم به آن اهمیت می‌دهند. به نظر من کیارستمی خود به تنهایی یک سینما است و فیلم‌های او درسی برای فیلمسازان است اما در عین حال فیلمسازانی چون اصغر فرهادی داریم که علاوه بر جلب توجه جشنواره‌ها می‌توانند نگاهی به سلیقه مخاطب داشته و او را هم درگیر کنند. من به شخصه به این سینما علاقه دارم و برایم ارزشمند است. فیلمی که بتواند هم جشنواره‌ها و هم مخاطبان را مجذوب خود کند به مراتب فیلمی کامل‌تر و قابل دفاع‌تر است.

امینی تأکید کرد: متأسفانه شکل‌گیری بی رویه جشنواره‌های فصلی و بی ارزش باعث شده هر سال فیلم‌های بسیاری تنها با هدف دستیابی به جوایز این جشنواره‌ها ساخته شده و در نتیجه به مطرح شدن فیلمساز و شکست تهیه‌کننده منجر می‌شود. این جوایز بی ارزش نباید به فیلمسازانش امتیاز بدهد و باید با آگاهی نسبت به این موفقیت‌ها برخورد کرد. متأسفانه در رسانه‌های کشور هر روز اخبار بسیاری درباره موفقیت فیلم‌ها در جشنواره‌های مختلف می‌شنویم که حتی نام جشنواره‌اش را اگر در اینترنت جستجو کنیم به زحمت می‌توانیم نشانی از آن پیدا کنیم.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش، خاطرنشان کرد: هر فیلم در ابتدا باید شعاع مخاطبان خود را مشخص کند و بعد نگاهی به جشنواره داشته باشد. اگر یک فیلم با عشق و علاقه ساخته شود خودش راه خود را پیدا کرده و دیده می‌شود. حضور فیلمسازان فیلم کوتاه ما در جشنواره‌های مختلف برای آن‌ها می‌تواند انگیزه‌بخش باشد اما این موضوع را باید درباره فیلم‌های بلند جدی گرفت. باید جلوی این افتخارآفرینی‌های بی ارزش گرفته شود. یک فیلمساز با موفقیت‌های بی‌ارزشی که در جشنواره‌های بی‌ارزش کسب کرده صاحب اعتباری در داخل کشور شده و بازیگران ما که معمولاً سواد و دانش شناخت جشنواره‌ها را ندارند فریب خورده و با این فیلمسازان همکاری می‌کنند. بیشتر شدن حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های رده پایین نه تنها افتخاری برای ما ندارد که بسیار مضر است و مثل یک سم در سینمای ما عمل می‌کند و کم‌کم شاهد ظهور فیلم‌های شکست‌خورده بسیاری هستیم که بدون هیچ کیفیتی در جشنواره‌های مختلف جایزه می‌گیرند.

امینی در پایان گفت: جشنواره‌های معتبر دنیا دیگر با سیاه‌نمایی فیلم‌های ایرانی فریب نمی‌خورند و این فیلم‌ها را صرفاً برای داشتن این ویژگی نمی‌پذیرند. بدون شک هر فیلمی که در جشنواره‌ای موفق شده ارزش‌های فرمی، تکنیکی و محتوایی داشته و به دلیل همین ارزش‌ها توانسته موفق عمل کند. فیلمسازانی چون کیارستمی هیچ‌گاه نباید به سیاه‌نمایی محکوم شوند، عباس کیارستمی فیلمساز بزرگی است که سینمای ما مدیون او است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز