در نشست خبری شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت مطرح شد:

۱۳۴۲ اثر از ۱۲۸ کشور در بخش مدافعان سلامت جشنواره فیلم مقاومت

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۱۴:۳۳:۱۲
کد خبر: ۱۰۶۰۷۰۳
۱۳۴۲ اثر از ۱۲۸ کشور در بخش مدافعان سلامت جشنواره فیلم مقاومت
نخستین نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» صبح امروز ۲۹ شهریورماه با حضور مهدی عظیمی میرآبادی دبیر و احد میکائیل‌زاده مدیر روابط عمومی این رویداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا،این نشست رسانه‌ای به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور خبرنگاران آغاز شده و به‌صورت زنده از طریق سایت جشنواره و صفحه رسمی این رویداد در اینستاگرام در حال پخش است.

در ابتدای این نشست پس از خیرمقدم احد میکائیل‌زاده به اصحاب رسانه و ادای احترام به شهدای دفاع مقدس و مدافعان سلامت، مهدی عظیمی‌میرآبادی گزارشی از برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره ارائه کرد.

مهدی عظیمی میرآبادی در ابتدای این نشست اظهار داشت: امسال شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس برگزار می‌شود، پیش‌تر در 15 دوره گذشته این جشنواره تحت عنوان‌های مختلفی برگزار شد؛ در مقطعی جشنواره با عنوان دفاع مقدس برگزار می‌شد و از مقطعی به بعد عنوان مقاومت نیز به آن افزوده و رویکردی جهانی به آن داده شد. در پنج دوره گذشته دوست خوبم آقای خزاعی این جشنواره را به استانداردی رساندند که حداقلی برای ما را از نظر کیفیت تعریف کردند و تلاش می‌کنیم کارمان را ضعیف‌تر انجام ندهیم.

وی افزود: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری و پشتیبانی بنیاد روایت فتح دو مسئولیت راهبردی دارد که یکی تقویت و تثبیت سینمای دفاع مقدس به‌عنوان سینمای تراز انقلاب و دیگری حمایت از هنرمندان سینمای انقلاب است. این جشنواره هم در همین راستا تعریف شده است و امیدوارم بتوانیم به خوبی عمل کنیم.

1342 اثر از 128 کشور در بخش مدافعان سلامت

دبیر جشنواره «مقاومت» درباره بخش «مدافعان سلامت» در این رویداد گفت: در این بخش میزان آثار رسیده یک اتفاق عجیب را رقم زده است. 1342 اثر از 128 کشور به این بخش ارسال شده است. فکر می‌کنم همین که دغدغه‌ای از نظر انسانی در مقابله با این بیماری چه در کادر درمان و چه در میان مردم شکل گرفته است که 0شاهد نشانه‌های آن هستیم. نگاه انسانی‌تر که در آثار ایرانی‌هاست کمتر در آثار خارجی می‌بینیم و این یک افتخار است که نسبت به هم نوعان خود یک نگرانی ویژه داریم و یک همدلی مومنانه در کشور شکل گرفته است.

عظیمی میرآبادی درباره ایجاد دبیرخانه دائمی برای جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس گفت: یکی از اقدامات برای برگزاری منظم جشنواره ایجاد دبیرخانه دایمی است. قبلاً این امکان برای ما وجود نداشت و این فاصله بین دو جشنواره باعث قطع شدن رابطه می‌شد. ولی ایجاد دبیرخانه دایمی باعث شد کار به گونه‌ای پیش برود که فاصله نیفتد و کارها با نظم پیگیری شود. فعلا بنا بر این است که جشنواره به صورت دو سالانه برگزار شود. با توجه به جوی که علیه جشنواره وجود داشت تصور بر این بود که تعداد آثار بسیار اندک خواهد بود اما جلوتر که رفتیم با ارسال 8914 اثر به دبیرخانه عکس این مسأله ثابت شد و فکر می‌کنم حتی می‌توانیم با نصف این آثار این جشنواره را به صورت سالانه داشته باشیم.

او در پاسخ به سوالی درباره ضعف تولیدات دفاع‌مقدسی در سینمای ایران به نسبت تولیدات سخیف عنوان کرد: برای پیشرفت اهداف خودمان و آنچه درباره سینمای انقلاب و دفاع مقدس به‌دنبال آن هستیم باید با بخش‌های مختلف تعامل داشته باشیم، با صدا و سیما، خانه سینما و… باید به گونه‌ای تعامل داشته باشیم که سینمای دفاع مقدس را بهتر از آنچه که است پیش ببریم. با سازمان سینمایی هم جلسه داشتیم و قول همکاری دادند، بخشی از حمایت‌ها را محقق کردند و شخصاً در این زمینه از رئیس سازمان سینمایی تشکر می‌کنم.

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در ادامه گفت: از آنجا که دفاع مقدس و مقاومت مخصوص هیچ گروه خاصی نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را مصادره کند این انجمن نگاه جامع دارد و ما در را به روی هیچکس نبسته‌ایم. هرکسی لیاقت و قابلیت تلاش برای این سینما ندارد. انجمن برای اینکه بخواهد نگاهی جامع داشته باشد برنامه‌ریزی کرده مثلاً برای جشنواره جشنواره‌ها چهل داور از طیف‌های فکری مختلف داریم.

او درباره حمایت‌های مالی از فیلمسازان بیان کرد: متأسف هستیم از این شرایطی که برای سینماگران انقلاب وجود دارد. انجمن برای حمایت برنامه دارد ولی تولید جزو سیاست‌های جشنواره نیست و وظیفه جشنواره فضاسازی و جریان‌سازی است.

بودجه جشنواره از بودجه ساخت یک فیلم کمتر است

عظیمی‌میرآبادی خاطرنشان کرد: هزینه برگزاری این جشنواره از یک فیلم سینمایی معمولی هم کمتر است و اگر یک فیلم به ویترین سینما اضافه شود اتفاق عجیب و غریبی رخ نمی‌دهد اما همین فضایی که شکل می‌گیرد تا افراد با یکدیگر ارتباط بگیرند، اثرش می‌تواند از تولید یک فیلم سینمایی بیشتر باشد. این جشنواره به‌خودی خود کارکردش از تولید یک فیلم سینمایی می‌تواند بیشتر باشد.

او درباره لزوم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: چه کسی می‌تواند بگوید برگزاری جشنواره بد است و خلاف آن چیزی است که دوستان می‌گویند؟ برگزاری جشنواره منافاتی با شرایط فعالی ندارد بلکه جمع شدن (افراد) منافات دارد که ما براساس توصیه‌های ستاد کرونا عمل می‌کنیم. همچنین این رویداد وظیفه فضاسازی و ایجاد انگیره میان مسئولان و صاحبان منابع را دارد. دیگر آن‌که هزینه برگزاری این رویداد از ساخت یک فیلم سینمایی معمولی کمتر است ولی این فضایی که ما می‌سازیم تا با آدم‌های مختلف ارتباط بگیریم خیلی موثر است. الان بیش از ۱۰ هزار نفر را به لحاظ مالی و کاری در این جشنواره درگیر کار کرده‌ایم و این نشان می‌دهد کارکرد این جشنواره از ساخت یک فیلم سینمایی بیشتر است.

او در بخشی دیگر از این نشست درباره بخش سینماگران بسیجی هم توضیح داد:‌ این بخش برای ما جدی و استراتژیک است و فکر می‌کنیم آینده سینمای دفاع مقدس مرهون حضور جدی بسیحیان کشور  و نیز بسیجیان خارج از کشور که دلداده این انقلاب هستند، می‌تواند باشد. حضور در این بخش محدود به بسیجی بودن نیست و همه افراد در نیروهای مسلح که علاقه‌مند به ساخت فیلم هستند نیز می‌توانند به این بخش اثر ارسال کنند. در این بخش آمارقابل توجهی داریم؛ از جمله حضور  ۲۶۵۲ نفر و ارسال حدود ۴۶ فیلم بلند، ۵۷۰ فیلم کوتاه، ۱۰۱۳ مستند و آثار دیگری در بخش نماهنگ و پویانمایی.

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت درباره میزان بودجه این رویداد و سهم سازمان سینمایی در تأمین آن گفت: جشنواره که تمام شد گزارش مفصلی درباره منابعی که دریافت کرده‌ایم ارائه خواهیم کرد و فکر می‌کنیم الان زمان مناسبی برای بیان اعداد و ارقام بودجه‌ای نیست اما بازهم تأکید می‌کنم هزینه برگزاری جشنواره از ساخت یک فیلم سینمایی پایین‌تر است.

عظیمی میرآبادی درباره بخش «سینمای سامری» در جشنواره امسال و نسبت خلق چنین ترکیب با نظریه‌های سینمایی در دنیا عنوان کرد: این طور نیست که هر کسی بیرون از ایران نظریه پردازی کند درست است و نظریه های داخلی خوب نیست. آن‌هایی که در کشورهای دیگر نظریه‌پردازی کرده‌اند فرق چندانی با ما ندارند. فیلمی که به  پیامبران توهین می کند، سینمایی که ملائک یا ارزش های انسانی را تخطئه می کند در ذیل معنای سینمای سامری است و هر کسی که با این نگاه فیلم  می سازد هم می تواند در بخش سینمای سامری قرار بگیرد و بر همین اساس، بخش مهمی از هالیوود در همین دسته جای می گیرد.

او درباره صیانت از فیلم‌هایی که در بخش آنلاین به نمایش در می‌آید هم توضیح داد: ترفندهایی برای این موضوع دیده‌ایم که محرمانه است و نباید بگوییم. در جلسه‌ای خصوصی آن ترفندها را توضیح می‌دهیم.

جشنواره مقاومت مهمان بین‌المللی ندارد

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت درباره امکان میزبانی از مهمان‌های خارجی با توجه به شرایط کرونایی گفت: متاسفانه به دلیل شرایط کرونا و مباحث مالی نتوانستیم مهمانان خارجی را به ایران دعوت کنیم اما اگر امکان حضور مهمانان خارجی فراهم شود قطعاً قواعد و اصول ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت خواهیم کرد.

عظیمی میرآبادی درباره شرط نمایش اول فیلم‌ها برای حضور در جشنواره مقاومت هم مطرح کرد: اینکه شرط بگذاریم شاید خوب نباشد اما اگر این اتفاق مخصوصاً برای فیلم‌های بلند در این جشنواره رخ دهد بسیار خوب است و برای اولین بار در این جشنواره فیلم‌هایی داریم که اولین اکرانشان را تجربه خواهند کرد.

دبیر جشنواره مقاومت درباره توجه این رویداد به میراث «حاج قاسم سلیمانی» اظهار کرد: اگر مشکلی از بابت بیماری کرونا پیش نیاید مراسمی در کنار مزار شهید سلیمانی برگزار می‌کنیم که مربوط به بخش سیدالشهداست. این بخش با یاد و نام شهید سلیمانی به جشنواره مقاومت اضافه شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز