کامران قدکچیان:

سانسور یعنی حذف عقاید و سلایق مختلف/ خط قرمزها با تغییر مدیران عوض می‌شوند

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۳۳۲
سانسور یعنی حذف عقاید و سلایق مختلف/ خط قرمزها با تغییر مدیران عوض می‌شوند
کامران قدکچیان با مخرب دانستن سانسور تأکید کرد که در کشور ما با تغییر مدیران خط قرمزها تغییر می‌کند.

کامران قدکچیان کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: من از انتشار بیانیه 313 سینماگر در روز ملی سینما که خواستار برچیده شدن سانسور بودند حمایت کردم و دلیل این حمایت هم کاملاً مشخص است. من مخالف سانسور هستم چراکه سانسور یعنی حذف عقاید و سلایق مختلف؛ و این امری پسندیده نیست.

قدکچیان تصریح کرد: ما در پس از بیش از 40 سال زندگی در جمهوری اسلامی خط قرمزها را می‌شناسیم ولی وقتی نکاتی اضافه بر آن به سینماگران تحمیل می‌شود به این معنی است که سانسور پیشرفت کرده و مدیران در سمت‌های مختلف سلیقه خود را اعمال می‌کنند و سانسور منجر به این می‌شود که سطح آثار هنری به شدت نازل شود و به حد و اندازه آثار صداوسیما برسد که امروز شاهد ضعف تولیدات صداوسیما هستیم.

او افزود: سال‌هاست که شاهد اعمال سلیقه مدیران در صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. هر مدیری در این دو رسانه سلیقه خود را اعمال کرده و هیچ‌وقت نشده که سینماگران بتوانند سلایقه خود را مطرح کنند. هیچ‌گاه برای سانسور و خط قرمز با هنرمندان تعاملی وجود نداشته و همیشه سلیقه مدیران دست و پای سینماگران را برای تولید اثر بسته است.

کارگردان فیلم سینمایی «سوغات فرنگ» در ادامه اظهار داشت: همیشه سینماگران به پیروی از سلیقه مدیران وادار شده‌اند و هیچ‌گاه قانونی مشخص برای مشخص شدن خط قرمزها و سانسور وجود نداشته است. هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد که به عنوان مثال بگوییم این نکات شامل خط قرمز و سانسور می‌شود. ممکن است یک اثر در دوره مدیریت یک فرد قابل قبول باشد و با تغییر مدیر سانسور و توقیف برای آن در نظر گرفته شود.

این کارگردان در پایان تأکید کرد: به طور کل هر هنرمندی مخالف سانسور است و هیچ‌گاه هیچ هنرمندی از آن حمایت نمی‌کند اما اگر قرار است این پدیده در سینما و تلویزیون ما وجود داشته باشد باید در یک مدار قانونمند قرار بگیرد تا هر هنرمندی در هر عرصه اسیر سلیقه مدیران نشود و امنیت شغلی او فراهم شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز