فرمانده اسبق گروه‌های پدافند هوایی بندرعباس و سمنان در برنامه یه روز تازه:

در زمان‌ جنگ توانستیم با رادارهای استاتیک حداکثر بهره‌گیری را داشته باشیم

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۱۶:۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۰۶۱۳۵۷
در زمان‌ جنگ توانستیم با رادارهای استاتیک حداکثر بهره‌گیری را داشته باشیم
فرمانده اسبق گروه‌های پدافند هوایی بندرعباس و سمنان در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما که به مناسبت هفته دفاع‌مقدس از پایگاه شهید لشگری اجرا می‌شود گفت: در زمان جنگ ما با رادارهای استاتیک در منطقه توانستیم حداکثر بهره‌گیری را داشته باشیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سرهنگ سیداحمد کیا در برنامه یه روز تازه گفت: بازنشسته پدافند هوایی‌ام که همچنان در بخش تجزیه و تحلیل و ثبت مدارک مشغول به فعالیت هستم. در طول 2787 روز جنگ در خدمت پدافند هوایی بودم. اولین عملیات در رادار تاکتیکی اهواز طریق‌القدس یا فتح بستان بود که من آنجا بودم. که از 8 آذرماه 1360 شروع شده بود. فتح بستان یکی از بزرگترین دستاوردهای نیروی بسیج، سپاه و ارتش بود که توانستند این منطقه را از اسارت صدامیان خلاص کنند.

همسر وی نیز خانم حسینی هم که در برنامه حضور داشت افزود: در زمان جنگ تحمیلی در تهران بودیم اما به اقتضاعات جنگ با ماموریت همسرم با بچه 7 ماهه و ۳ ساله راهی ماهشهر شدیم. تنگاتنگ همسرم که در ماموریت بود جنگ را حس کردیم و خوشحالم که توانستم ایشان را همراهی کنم.

سرهنگ کیا در ادامه صحبت‌های همسرش گفت: همسرم، پدر و مادرم هیچ وقت نمی‌گفتند جنگ نرو و خداراشکر خیالم از خانواده آسوده بود و با فراق بال خدمت کردم و با فراغ بال و بدون هیچ نگرانی در خدمت و در حال جنگیدن با رژیم بعث بودم.

وی درباره مقایسه تجهیزات کنونی با زمان جنگ نیز افزود: طبیعی است که الان نیروی پدافند هوایی مجهز شده به مدرن‌ترین تجهیزات پیشرفته راداری که اصل مهمی در شناسایی و کشف و رهگیری و حتی درگیری نیروی غیرخودی است. آن زمان‌ها اما ما با رادارهای استاتیک در منطقه توانستیم حداکثر بهره‌گیری را داشته باشیم.

فرمانده اسبق گروه‌های پدافند هوایی بندرعباس و سمنان که خاطرات مشترکی با شهید ستاری دارد در این‌باره گفت: بعد از عملیات فتح بستان یا طریق‌القدس در خدمت شهید ستاری بودم و اما در ادامه با این شهید بزرگوار در عملیات بیت‌المقدس در بندر امام که ایشان فرمانده جنگ در عملیات و نماینده پدافند هوایی بودند همراه شدم. شهید ستاری من را در سال 1363 انتخاب کردند برای رئیس عملیات رادار تاکتیکی که اقدام ارزشمندی برای خدمات در ارتباط با جنگ و کشف و رهگیری هواپیماهای دشمن بود. یک روز شهید بزرگوار مرا فراخواندند؛ من از سایت کرج خدمتشان رفتم. گفتند کیا می‌روید بندر امام با خانواده، گفتم آنجا منطقه جنگی است. گفت این دفعه با خانواده می‌روی و با لبخند گفتند طرح های مهمی در آینده داریم و عملیات مهمی در پیش داریم و باید بروی به عنوان رئیس و رفتیم و خداراشکر کارهای مهمی هم انجام گرفت اما این را هم باید بگویم که با همراهی همسر و فرزندانم موفق شدم در جنگ با آرامش فقط به دستورات جنگی و عملیات فکر کنم.

برنامه یه روز تازه که کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود و این هفته به مناسبت هفته دفاع‌مقدس اجرای برنامه از پایگاه شهید لشگری مهرآباد انجام می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز