جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در برنامه یه روز تازه:

یاد خاطره عملیات کمان ۹۹ و اچ ۳ هنوز باعث غرور می‌شود/صدام ۵ روز بعد از آغاز تجاوز پشیمان شد/آماده‌تر و سرحال‌تر از قبلیم

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۱۲:۰۲:۲۹
کد خبر: ۱۰۶۲۲۶۲
یاد خاطره عملیات کمان ۹۹ و اچ ۳ هنوز باعث غرور می‌شود/صدام ۵ روز بعد از آغاز تجاوز پشیمان شد/آماده‌تر و سرحال‌تر از قبلیم
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: تنها دو ساعت بعد از تجاوز عراق ۱۴۰ هواپیمای جنگی ما نقاط حیاتی بعثی‌ها را بمباران کردند و شش ماه بعد عملیات اچ ۳ به صورت سری دورترین پایگاه‌های عراق را هدف گرفت، هنوز هم با یادآوری این عملیات‌ها احساس غرور می‌کنیم.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی در برنامه یه روز تازه با یادی از شهدا علی‌الخصوص سردار قاسم سلیمانی گفت: در ۳۱ شهریور که صدام در ساعت ۱۴ به سمت پایگاه‌های هوایی و نقاط حساس کشور یورش برد، نیروی هوایی ما در کمتر از دو ساعت و نیم این حمله را از پایگاه بوشهر و همدان پاسخ دادند. یکی از دوستان می‌گفت هنوز خلبانان بعثی لباس‌هایشان را در نیاورده بودند که ایران به تجاوز عراق پاسخ داد. شهدای ما در این روز شهید سروان خلبان محمد صالحی و ستوان یکم خلبان خالد حیدری بود که شهید حیدری از افراد اهل تسن بود و این خودش نشان از وحدت شیعه و سنی در روز نخست جنگ دارد.

وی افزود: در زمان صلح همه کشورهای دنیا طرح‌های عملیاتی دارند که برای روز جنگ از این طرح‌ها استفاده می‌کنند. ما هم همینطور بودیم طرح عملیاتی که برای نیروی هوایی در زمان جنگ بود طرح البرز بود. برای نیروی دریایی طرح اشکان و برای نیروی زمینی هم طرح ابوذر. عملیات ۱۴۰ فروندی پاسخ به تجاوز عراق ابلاغ شد در این عملیات ۱۴۰ فروند هواپیما وارد خاک عراق شد و تمام خطوط راداری و نقاط حیاتی نظامی را مورد اصابت قرار داد، دلیل اینکه به این عملیات کمان ۹۹ می‌گویند این است که گزارش‌های این عملیات ۹۹ صفحه شد.

امیر واحدی تصریح کرد: در کمان ۹۹ می‌گفتند هر هواپیمای ما که پرواز می‌کند نمادی از تیر آرش کمانگیر است و این عملیات را کمان ۹۹ نام نهادند که عملیاتی غرورآفرین بود. عملیات کمان ۹۹ ضربه‌ای به صدام زد که بسیاری از پایگاه‌هایشان قدرت عملیات را از دست دادند. صدام به فکر افتاد که براساس اطلاعاتی که از آمریکا در زمان جنگ می‌گرفت و برد همه هواپیماهای ما را داشت سه پایگاه در دورترین قسمتی که ما دسترسی به آن نداشتیم و برد هواپیماها و موشک‌های ما به آن نرسد درست کند و هواپیماها را در آنجا اورهال شود و استفاده کند.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به این نکته که صدام قصد داشت در کوتاه‌ترین زمان به ایران تسلط پیدا کند اما با رشادت نیروهای ما جنگ فرسایشی برای او آغاز شد گفت: گزارش‌ها می‌گوید که صدام ۵ روز بعد از شروع جنگ با ایران پشیمان شد. وی افزود: اما شش ماه بعد از عملیات کمان ۹۹ عملیات الغدیر ۳ یا اچ ۳ انجام شد که عملیات بسیار غرورآفرینی بود که در نمونه خود در دنیا بی‌نظیر است. امیر برات‌پور که من یاد می‌کنم از این عزیز که پدر هواپیمایی بودند در آن زمان معاون عملیات پایگاه همدان بودند این فرمانده می‌فرمایند چون این عملیات در دو مرحله قبل موفقیت‌آمیز نبود و لو رفته بود و خلبانان برگشتند تصمیم گرفتند که در مرحله سه که در ۱۵ فروردین سال ۱۳۶۰ انجام شد عملیات سری و در سکوت کامل پیش رود.

امیر واحدی گفت: هیچ‌کس از این عملیات مهم خبری نداشت و حتی خلبانان در بین کار فهمیدند پروازشان چیست. از دو روز قبل کلیه سیستم ارتباطی پایگاه را قطع کردند و حتی هیچ‌یک از نیروهای مسلح هم خبری نداشتند و عملیات بسیار سری بود. این عملیات بسیار غرورآفرین در چهار مرحله سوختگیری هوایی انجام شد و خلبانان ما توانستند در حین عملیات ۴۸ فروند هواپیمای صدام را از بین ببرند و تعدادی از نیروهای بعثی را کشته و یا زخمی کنند. ضربه‌ای که صدام خورد سخت بود، او در لحظه اول فکر کرد اسرائیل به آنها حمله کرده و بعد فهمید هواپیماهای ایرانی بود.

وی درباره شرایط کنونی نیروی هوایی نیز اظهارکرد: نیروی هوایی چهار ویژگی بسیار مهم دارد، قدرت زیاد، برد مناسب، قدرت آتش و واکنش سریع که اینها همه تجهیزات‌محور هستند، خدا را شکر می‌کنیم اولین گروه نیروی جهادی خودکفایی در زمان جنگ به دستور حضرت آقا در نیروی هوایی راه‌اندازی شد و هدف از نیروی جهاد خودکفایی آماده‌سازی هواپیمای جنگی بود. 

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: اولین تحریم روی هواپیماهای ما بود و قطعات نظامی هواپیمایی تحریم صد درصدی شد اما خداراشکر نیروی هوایی با سربلندی و رشادت و تکیه بر تجربه جنگ تحمیلی توانست موفق باشد و به روز شود. در زمان طاغوت کارکنان ما حتی نباید نزدیک هواپیما می‌شدند و اجازه نداشتند اما الان با کمک وزارت دفاع و صنعتگران هواپیما ساخته می‌شود و نیروی هوایی این اطمینان را به مردم می‌دهد که سرحال، آماده و پا به رکاب و آماده دستور است.

امیر واحدی در پایان خاطره‌ای نیز تعریف کرد و گفت: مدتی که در تبریز مسئول پایگاه شکاری دوم این شهر بودم در یک فصلی از سال چون مسیر باد عوض می‌شود مسیر برخواستن هواپیماها تغییر می‌کرد، در آن زمان یک خانمی زنگ زد به پایگاه و گفت این صدای شما باعث بیدار شدن ما می‌شود من گفتم خواهرم می‌گویم هواپیما پرواز انجام ندهد اما ممکن است صدای غرش هواپیمای بیگانه به جای این صدا را بشنوید، گفت نه بزارید این صدا باشد ما لذت می‌بریم. واقعا از ته دل می‌گویم صدای غرش هواپیما برای ما لذت‌بخش است.

برنامه یه روز تازه که کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود و این هفته به مناسبت هفته دفاع‌مقدس اجرای برنامه از پایگاه شهید لشگری مهرآباد انجام می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز