«اسماعیل به روایت هاجر» نگاه زنانه به هجوم خرمشهر

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۱۳:۴۷:۴۵
کد خبر: ۱۰۶۲۳۶۶
«اسماعیل به روایت هاجر»  نگاه زنانه به هجوم خرمشهر
شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی مستند «اسماعیل به روایت هاجر» (La historia de Esmail contada por Hayar) را که داستان بانوانی است که هنگام هجوم رژیم صدام به خرمشهر در شهر حضور داشتند ، روی آنتن می برد.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا، این مستند آنچه بر خرمشهر گذشت را از زاویه نگاه بانوانی که در آنجا حضور داشتند، روایت می‌کند ، اسماعیل به روایت هاجر توسط محمد حسین کشاورز کارگردانی به تهیه کنندگی ناهید دل آگاه تولید شده و محمدحسین کشاورز نویسنده و کارگردان این اثر است

این مستند روایتگر مشاهدات زنانی است که ساکن در آبادان، خرمشهر و حومه آنن بوده اند آن هم در زمانی که در آن مکان نه زندگی وجود داشت و نه عکاس و خبرنگار، ولی آنها به واسطه عزیزانشان ماندند و مقاومت کردند.

در این برنامه همچنین بیان می شود که مرتضی آوینی یک سال قبل از شهادتش در سال ۱۳۷۱، مصاحبه ای را با همین بانوان انجام داده بود که به دلیل شهادت او، تصاویر آن مصاحبه هیچوقت پخش و دیده نشد. کارگردان «اسماعیل به روایت هاجر» در تحقیقات خود تصاویر این مصاحبه را پیدا کرده و با فاصله زمانی 22 ساله به سراغ همان بانوان رفته است. شنیدن سخنان چهار بانو پس از این بازه زمانی، جزئی از ساختار و جذابیت های این مستند ترکیبی است که در آن از گفت و گو، فضاهای تجربی و جریان سیال ذهن در روایت استفاده شده است.

بخش دیگر این مستند ثریا قاسمی گوینده «اسماعیل به روایت هاجر» است مالک سراج نیز به عنوان راوی، بازیگر در این مستند حضور دارد. بتول کازرونی، کبری عارفزاده، سکینه حورثی و صفیه مقینمی نیز راویان شفاهی خاطرات هستند.

مستند «اسماعیل به روایت هاجر» برای مخاطبان اسپانیایی زبان، زبانگردانی شده است و روز چهارشنبه ساعت 3:30 به وقت تهران روی آنتن هیسپان تی وی می‎رود وتکرار آن همان روز  ساعات 8،14 و 20:30 و روز پنجشنبه  ساعت30 دقیقه بامداد روی آنتن خواهد رفت.

 

نظر شما