پیشکسوت نیروی هوایی ارتش در برنامه یه روز تازه؛

با هواپیمای فانتوم قدیمی، هنوز در حال پرواز است

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۱۳:۵۸:۰۹
کد خبر: ۱۰۶۲۳۷۱
با هواپیمای فانتوم قدیمی، هنوز در حال پرواز است
پیشکسوت نیروی هوایی ارتش در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: هواپیمای فانتومی که باید به موزه می‌رفت را اورهال کردیم و هنوز در حال پرواز است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، حسین اعظمی در برنامه یه روز تازه گفت: من متخصص و مهندس هواپیمای فانتوم که یک هواپیمای جنگنده شکاری و بمب‌افکن است هستم و دوره‌های داخلی و خارجی را برای کسب مهارت طی کردم. نیروی هوایی ما در برهه‌ای که انقلاب پیروز شد یک نیروی هوایی قدرتمند و طراز اول منطقه بعد از اتحاد جماهیر شوروی بود زیرا که حدود ۸۰ هزار ساعت پرواز شکاری و ترابری توسط نیروی هوایی به گفتن آسان نیست. 

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب هم که آمریکایی‌ها اینجا را گذاشتند و رفتند، همه کارکنان نیروی هوایی اعم از خلبان و فنی؛ کوله‌باری بسیار بزرگ و ارزشمندی از دانش تخصصی و مهارت و جسارت را با خودشان به همراه داشتند.

اعظمی در پاسخ به اینکه از روز شروع جنگ تحمیلی چه خاطره‌ای دارد گفت: روز ۳۱ شهریور و زمانی که حدودا ساعت ۱۴ بعدازظهر بود ما متوجه چند صدای انفجار شدیم. بعد دیدیم که در رمپ ما واقع در همین پایگاه یکم شکاری مهرآباد که محل پخش برنامه هست بمباران شده  همچنین رمپ ترابری و سمتی از باند که متعلق به هواپیمایی ایران بود بمباران شده و تعدادی از هواپیماهای ما آسیب دیدند. بلافاصله نیروهای آتش‌نشان دست بکار شدند و آتش را خاموش کردند اما خسارت‌های این حمله پابرجا بود. 

این مهندس و متخصص هواپیماهای فانتوم که توانسته یک هواپیمای فانتوم را بازسازی و اورهال کند درباره چگونگی این کار گفت: روز سوم مهرماه ۵۹ هواپیمای فانتوم ما از بوشهر بلند شد و ماموریتش را انجام داد و موقع برگشتن دچار سانحه شد و با موشک به این هواپیما حمله شد اما خلبان با جسارت خودش تا داخل خاک ایران هواپیما را آورد و در نزدیکی پایگاه امیدیه آمد اما دیگر نتوانست کنترل کند و خواست روی زمین زراعتی فرود بیاید که نشد و دوباره پرید که چرخ هواپیما شکست و بال‌هایش آسیب دید و خلبانان با صندلی‌پران پریدند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بازرسی نیروی هوایی در بررسی سانحه این هواپیما اعلام کرد که این هواپیما از بین رفته است. ما این هواپیما را حدود ۱۸ روز بعد آوردیم در همین منطقه و در زمانی که معاون عملیات نیروی هوایی تیمسار صدیق بودند؛ گفتند می‌خواهید با این هواپیما چکار کنید که ما گفتیم در حال بررسی هستیم تا ببینیم از صفر تا صد این هواپیما را می‌توانیم بازسازی کنیم و تعمیرات انجام دهیم یا خیر ضمن اینکه اگر بازسازی کردیم خلبانی پیدا می‌شود که این هواپیما را برای تست‌فلایت ببرد. آقای صدیق گفتند شما بازسازی کنید ما این را می‌بریم برای تست و ما حدود ۱۴ ماه روی این هواپیما کار کردیم و آماده پرواز شد اما در همان لحظه دستور دادند این هواپیما اجازه پرواز ندارد و ببرید در موزه بگذارید. 

اعظمی افزود: تیمسار صدیق در آن زمان فرمانده پایگاه شده بودند و گفتند آن زمان من سرگرد بودم و به اینها قول دادم و الان فرمانده پایگاه هستم و نمی‌شود. آقای صدیق ما را احضار کردند و گفتند هواپیما در چه وضعیتی هست ما گفتیم هواپیما آماده پرواز آزمایشی است ولی دو روز هست که خلبانی حاضر به پرواز نیست. ولی بالاخره آن فانتوم به پرواز درآمد و هنوز در حال پرواز است.

برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود و این هفته به مناسبت هفته دفاع‌مقدس اجرای برنامه از پایگاه شهید لشگری مهرآباد انجام می‌شود.

 

نظر شما