در نشست رسانه‌ای انجمن صنفی آیفیک مطرح شد:

صداوسیما و وزارت فرهنگ باید نسبت به توقف تولید در سال جهش تولید پاسخگو باشند

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۱۴:۳۶:۳۷
کد خبر: ۱۰۶۲۴۱۴
صداوسیما و وزارت فرهنگ باید نسبت به توقف تولید در سال جهش تولید پاسخگو باشند
صبح امروز سه‌شنبه اول مهرماه نشست رسانه‌ای انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) با موضوع صدور مجوزهای نمایش خانگی و مشکلات صنعت نمایش خانگی در دوران کرونا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، نشست رسانه‌ای انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) با حضور سیدامیر پروین‌حسینی (رئیس هیات مدیره انجمن) و مهدی کوهیان (مشاور حقوقی این صنف) در محل فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پروین‌حسینی (رئیس هیات مدیره آیفیک) درباره فعالیت‌های این صنف گفت: آیفیک انجمن صنفی شرکت‌های فیلمسازی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور است و فکر می‌کنم تنها صنفی است که از وزارت ارشاد مجوز فعالیت دارد. اخیرا به نظر می‌آید آن بهره لازم از انرژی که در این صنف وجود دارد استفاده نشده است.

در ادامه مهدی کوهیان (مشاور حقوقی این صنف) خاطرنشان کرد: واگذاری حق نظارت و مجوز نمایش خانگی به تلویزیونی برای آینده فعالیت در این حوزه نگران‌کننده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما مدعی به صالح بودن برای صدور مجوز هستند

پروین حسینی در ادامه اظهار داشت: به هر حال در کشور ما هر اثری که قرار است تولید شود باید مجوز داشته باشید و برای هر کاری باید مجوز گرفت و امروز جلوی همین صدور مجوز هم گرفته شده است. وزارت ارشاد اعلام کرده تا اطلاع ثانوی مجوز نمی‌دهم. یک زمانی به توافق رسیده بودند که هم وزارت ارشاد و هم تلویزیون مجوز صادر کند اما امروز وضعیت بسیار فرق دارد و کار تولید کاملاً تعطیل شده است.

او افزود: چند ماه است سرمایه‌های بخش خصوصی بلاتکلیف مانده‌اند و از طرفی بیکاری بیشتر شده و هیچکس هم به نظر می‌آید دغدغه‌ای برای رفع این معضل ندارد. همه به فکر به دست گرفتن قدرت هستند و هیچکس هم این بیکاری‌ها، فرار سرمایه و افسردگی را نمی‌بیند. اختلاف بین تلویزیون و وزارت فرهنگ همچنان حل نشده است و به دنبال حل این اختلاف هستند؛ ما پیشنهاد دادیم به تجربه کشورهای دیگر نگاهی داشته باشیم اما در اکثر کشورها مجوزی وجود ندارد اما در کشورهای مشابه اتحادیه‌ها و انجمن‌ها مجوز صادر می‌کنند. تهیه‌کنندگان باید فکری به حال این موضوع کنند. بیکاری از بی‌پولی تبعات بدتری در جامعه دارد و ما با خانواده‌های این صنف روبرو هستیم که معیشت‌شان به مشکل خورده است.

کوهیان با مطرح کردن مسائلی قانونی در ادامه اظهار داشت: آخرین قانونی که در این مسیر تصویب شده بند «ب» ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه است. این ماده قانونی صراحتی دارد که تکلیف را روشن کرده است. بنا بر این قانون، قانونگذار تصویب کرده سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد باید فهرستی از مجوزها و تصدی‌گری‌ها را در مدت یکسال آماده کرده و آن را به بخش خصوصی و نهادهای صنفی واگذار کند. در اسناد بالا دستی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سیاستگذاری و در مصوبه‌ی آزادی ویدئوی این شورا در سال 71 وظیفه ارشاد رفع ممنوعیت از مشکلات فعالیت‌های ویدئویی است و رسما اعلام کرده است که هر فعالیتی ذیل آن باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرد. برای همین تکلیف وزارت ارشاد است که باید این مجوزها را اعطا کند و در سال جهش تولید هر دو مرجع یعنی سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد ضربه بزرگی به تولید در سینما زدند. با توجه به وضعیت سینما و تعطیلی به خاطر کرونا بسیاری از سینماگران در نمایش خانگی مشغول تولید هستند. این بی‌توجهی از سوی مدیران هر جای دنیا بود، تخلف محسوب می‌شد و پرونده قضایی برای مسببان این وضعیت تشکیل می‌شد.

پروین حسینی در ادامه تصریح کرد: پیشنهاد ما همان الگوی صدور مجوز در دیگر کشورها است. دولت باید کمترین تصدی‌گری را در این موضوع داشته باشد. اگر صنف واحدی برای اعطای مجوز داشته باشیم کمترین خطا را در صدور مجوز شاهد خواهیم بود. الان تلویزیون سریالی ساخته در بستر پلتفرم‌ها که جای خجالت است و هیچ کدام از اصول ممیزی را رعایت نکرده است.

او افزود: شرکت‌های پخش که پلتفرمVOD در اختیار دارند فیلم و سریال تولید می‌کنند. پلتفرم‌ها چنین توجیهی دارند که به خاطر اعضایشان باید تولید داشته باشند تا مشتری‌هایشان را حفظ کنند. بدترین تصمیم در این مقطع زمانی توقف تولید و عدم صدور مجوز است. وزارت باید تکلیف قانونی خودش را انجام دهد. در سال جهش تولید متاسفانه این دوستان در هر دو مرجع ضربه‌ای محکم به تولید زدند و باید نسبت به این اتفاق پاسخگو باشند.

کوهیان در ادامه با اشاره به پیشنهادهای آیفیک در ساز و کار صدور مجوز گفت: ما نباید چرخ را دوباره از نو بسازیم. تجربیات دیگر کشورها الگوی خوبی برای رسیدن به یک اجماع نظر است و باید به سمت یک نهاد رگولاتوری برویم. مطالعات در این زمینه انجام شده است. با این رشد روز افزون پلتفرم‌ها که در آینده تولیدات این بستر را بسیار زیاد می‌کند باید از الان به فکر ساز و کاری بود که صدور مجوز را سریعتر و آسانتر کند.

او افزود: به طور کل نظام صدور مجوز فسادزا است. امروز شاهد خرید و فروش مجوز هستیم و این ایجاد فساد می‌کند. برای همین معتقدیم که باید نظام صدور مجوز ساز و کار شفافی بگیرد، من علیه هیچکسی که در جایگاه صدور مجوز قرار گرفته صحبت نمی‌کنم، شاید همه ما در آن جایگاه باشیم همین رویکرد را داشته باشیم چرا که سیستم چنین شرایطی می‌سازد. وقتی امروز نهادهای دولتی صدور مجوز را قطع می‌کنند و دست عده‌ای مجوز وجود دارد این باعث می‌شود مجوز‌ها خرید و فروش شود.

کوهیان  در ادامه خاطرنشان کرد: تعطیلی موسسه رسانه‌های تصویری ضربه بزرگی به صنعت نمایش خانگی زد. آیا اگر به جای تعطیل شدن، شاید بهتر بود این موسسه تغییر کاربری می‌داد و در زمینه VOD ورود می‌کرد. در این شرایط آنوقت انحصار از بین می‌رفت.

کوهیان اضافه کرد: صندوق بیمه بیکاری هنرمندان حوزه تصویر در برنامه ششم توسعه درنظر گرفته شده است. در سال ۹۶ باید سازمان صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ظرف شش ماه صندوق اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه را آماده می کردند اما تا امروز در این زمینه اتفاقی رخ نداده است و ما صندوق بیمه بیکاری همه اصحاب هنر را نداریم. اکنون در حوزه صنعت تصویر کشور، به طور کلان در سینما و تلویزیون براساس آمار مسئولان، فعالان حوزه تصویر ۱۰۰ هزار نفر هستند که از این تعداد ۴ تا ۵هزار تن عضو خانه سینما هستند و بقیه هیچ حمایتی نمی شوند. وقتی درباره صنعت تصویر حرف می زنیم شامل همه مدیوم‌ها می شود که حمایت نمی شوند. برنامه‌ای نیست و ما که برنامه هایی ارائه می کنیم، حمایت نمی‌کنند. این حرفه نیاز به کمک دولت ندارد و به اندازه کافی می تواند. ماده ۳۸ قانون سازمان تامین اجتماعی می گوید، تهیه کنندگان باید از مبلغ قرار داد ۷ تا ۸ دهم درصد تا 16.7 درصد به این سازمان بپردازد که رقمی به میزان 150 میلیارد تومان می شود. این رقم شامل تهیه کنندگان فعال در حوزه تصویر از سینما تا صدا و سیما می شود. 10 درصد حق صندوق اعتبار هنر برای بیمه 42 هزار هنرمند کشور سال گذشته حدود 83 میلیارد تومان بوده است و ما فقط در صنعت تصویر 150 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی می دهیم و هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. باید از این پول استفاده شود و این رقم رو به افزایش هم هست . ما درخواست داریم،آیین نامه این صندوق نوشته شود. منابع آن را اعلام کنیم و این پول که به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود، صرف این مهم شود.

نظر شما