مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی مطرح کرد؛

افزایش فروش کتاب در روزهای کرونا/ مجله "کتاب امروز" دوباره منتشر می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۰۹:۵۳:۰۶
کد خبر: ۱۰۶۵۲۰۴
افزایش فروش کتاب در روزهای کرونا/ مجله کتاب امروز دوباره منتشر می‌شود
نادره رضایی در نشست «عصر علمی و فرهنگی» گفت: در شرایط کرونایی بیش از سال گذشته فروش داشته‌ایم و حدود ۷۵ درصد بودجه امسال در نیمه اول سال محقق شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در ابتدای نشست «عصر علمی و فرهنگی» نادره رضایی مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: از همه  کسانی که در این ۶۶ سال تلاش کردند تا چنان میراث عظیم و استواری به ما برسد سپاسگزارم. از همایون صنعتی زاده که در اوج جوانی(۲۹ سالگی) با نبوغی مثال‌زدنی فرانکلین را تأسیس و بهترین‌ها را گرد هم آورد تا بهترین‌ها را به یادگار بگذارند سپاسگزارم و سپاسگزارم از همه بزرگانی که نام و یادشان تا همیشه با ماست. بنیانی که صنعتی‌زاده با آن تیم استثنایی برنهاد، پس از انقلاب اسلامی با نام سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی در دهه ۶۰ و انتشارات علمی و فرهنگی در دهه هفتاد تاکنون توسط شماری دیگر از چهره‌های ارجمند فرهنگ ایران ادامه حیات داد و ۴۲سال فعالیت مستمر افزون بر سبقه‌ آن، برگ زرین دیگری در صنعت چاپ و انتشارات کشور است.

رضایی با بیان اینکه موسسه انتشارات علمی و فرهنگی در زمستان ۹۸ فاز شناخت را پشت سرگذاشتیم، افزود: در بهار ۹۹ امیدوارانه با همه سختی‌های زیست جدید کرونایی بر کشور و اقتصاد شکننده فرهنگ و نشر سعی در ساماندهی و تثبیت داشتیم. در تیر و مرداد اصلاحات ساختاری مدنظرمان را انجام دادیم و در شهریور سعی کردیم وارد فاز توسعه‌ای شویم و در راستای توسعه بازار درون خانواده و خودکفایی و استقلال از منابع درآمدی سنواتی گام برداریم و بر ارائه خدمات ارزش افزوده تمرکز کنیم.

مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی با بیان اینکه ما بیش از ۱۲۶۱ تعهد از گذشته را ساماندهی کردیم و سعی در ارزیابی و حل و فصل حقوقی داشتیم، افزود: ما به لحاظ تولید در این ۸ ماه و ۲۱ روز ۲۸۰ کتاب تولید کردیم و این عدد یعنی؛ یک و نه دهم کتاب در هفت ماه گذشته و سه و هفت دهم کتاب در شهریور ماه.

رضایی با اشاره به اینکه این یک رکورد برای انتشارات محسوب می‌شود، اما به شدت معتقدم انتشارات علمی و فرهنگی باید به سیاق گذشته برگردد، افزود: تمایز نشر ما بر کارهای نکرده است و کارهای ویژه ای که دیگران توان و امکانش را نداشتند و ما باید سیاق گذشته برگردیم و در این مسیر در حال برنامه ریزی و تلاش و اقدامات لازم و مرتبطیم و در این مسیر به همراهی همه شما بزرگان فرهنگ و ادب این دیار نیازمندیم.

این مدیر فرهنگی با اشاره به تطابق با شرایط کرونایی عنوان کرد: زیست کرونایی با همه مصائب اش، آورده‌هایی نیز برای ما داشته است. در صنعت سنتی مانند نشر و به دلیل پیشینه طولانی قریب به هفتاد ساله این نشر، ما میراث‌دار رویکردهای کهنه بودیم و کرونا ما را با سرعت بیشتری به سمت روزآمدی پیش برد و ما در این مدت سیستمی که انبارش به چاپخانه، فروش، فروشگاه ها، فرهنگی و تولید متصل نبود و جزیره ای اقدام می شد، امروز سامانه‌ای یکپارچه است.

او با بیان اینکه امروز سامانه فروشگاه اینترنتی و باشگاه مخاطبان خود را رونمایی می‌کنیم و امیدواریم به زودی سامانه جامع کتاب را به انتشارات علمی و فرهنگی و صنعت نشر عرضه کنیم افزود: احیای شورای تخصصی کودک و احیای شورای تخصصی بزرگسال با ترکیب بزرگان و جوانان از دیگر اقدامات مهم این دوره است.

مدیرعامل شرکت انتشارات فرهنگی ادامه داد: فروشگاه‌های ما با رویکرد اعتماد به جوانان خوش ذوقِ کتابخوانِ دوستدارِ کتاب اداره می‌شوند و ماحصل اعتماد به جوانان رکورد فروش ماست که در شرایط کرونایی بیش از سال گذشته فروش داشته‌ایم و حدود ۷۵ درصد بودجه امسال در نیمه اول سال محقق شده است. همچنین بر شفافیت و انضباط مالی تأکید و آن را ساماندهی کردیم و نتایج مثبت آن را دیدیم.

رضایی درباره شرکت فرهنگ فیلم نیز بیان کرد: در شرکت فرهنگ فیلم با توجه به شرایط کرونایی، بر روزآمد شدن رویکردها تأکید داشتیم و از ظرفیت‌ها استفاده کردیم و فرهنگ فیلم تهران این ظرفیت را برای تولید کتاب صوتی، نسخه‌های الکترونیک کتاب، ‌VOD سازمان تأمین اجتماعی و پروژه‌های مختلف تاریخ شفاهی دارد.

او با اعلام این خبر که مجله کتاب امروز نیز دوباره منتشر می‌شود، افزود: مجله کتاب امروز از سال ۵۰ تا ۵۳ به همت کریم امامی و یک تیم منتشر شد و مفتخریم که امروز اولین شماره دوره جدید مجله کتاب امروز را در انتشار مجدد این نشریه را نیم قرن پس از تولدش رونمایی کنیم.

مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی با اعلام خبری دیگر نیز گفت: ما موزه و مرکز اسنادی را تا پایان سال رونمایی می‌کنیم که جمع آوری، ساماندهی و احیای این آرشیو فیزیکی از دست رفته و دیجیتال کردن اسناد آن جز با همت همکاران ساعی و خدومم امکان‌پذیر نبود و اتفاق بزرگی در نشر رقم خواهد خورد.

او با خطاب قرار دادن وزیر و مدیران سازمان تأمین اجتماعی گفت: نگاهی به تاریخچه و فهرست آثار منتشره در انتشارات علمی و فرهنگی روشن می‌سازد که علیرغم پست و بلندها و تأثیرپذیری از تغییرات مدیریتی کلان کم و بیش چاپ اثر حول سه محور اصلی رسالت و مأموریت این انتشارات بوده است:

۱.انتشار اثر بر نیازهای علمی و فرهنگی و اجتماعی و تولید فکر یا ترجمه جهت رفع این نیازها، ۲.احیا و حفظ میراث مکتوب ادبی، فلسفی و دینی اندیشمندان ایرانی و اسلامی، اعم از آثار کلاسیک و آثار طراز اول دوره های متاخر و معاصر و ۳. توجه جدی به هنر و تاریخ ایران. سه مأموریت بزرگ که تحقق هر یک مستلزم عزم یگانه سازمان و ساز و کاری جداگانه است. این وفاداری انتشارات علمی و فرهنگی به مأموریت فرهنگی خود حاصل بنیه و توان تاریخی و انباشت تجربه بی نظیری است که در این مجموعه موجود است.

رضایی در پایان گفت: واقع شدن انتشارات ذیل سازمان تأمین اجتماعی علیرغم تصور نه تنها تهدید نیست، بلکه می تواند فرصت بی نظیر اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند. شاید هیچ زمان دیگری مانند امروز مسئله کار و رفاه و تأمین اجتماعی در کشور اهمیت نداشته است. سازمان تأمین اجتماعی برای اندیشیدن به موضوعات پیش روی خود بیش از هر چیز نیازمند تولید فکر، غور در وضعیت اجتماعی و بهره‌گیری از تجربه های دنیاست. این وظیفه‌ای است که انتشارات می‌تواند عهده دار آن بشود. ارتباط با مخاطبان و شرکای اجتماعی و مردم نیاز دیگر سازمان تأمین اجتماعی است که می تواند از طریق رسانه کتاب و به کارگیری سرمایه و اعتبار بی نظیر فرهنگی و اجتماعی انتشارات محقق شود. انتشارات نیز در راستای مأموریت نیازسنجی اجتماعی می تواند از تجربه بی واسطه و مستقیم تأمین در ترسیم چشم‌اندازهای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی بهره گیرد. زمینه این هم افزایی در چارچوب برنامه‌های مدون و  تعریف شیوه‌های اجرایی باید تعریف شود.

گفتنی است، نشست «عصر علمی و فرهنگی» به همت انتشارات علمی و فرهنگی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به منظور رونمایی از برخی کتاب‌های شاخص منتشر شده و پروژه‌های فرهنگی در دوره مدیریتی جدید عصر شنبه پنجم مهر با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نادره رضایی؛ مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی و همچنین برخی معاونین و مدیران این وزارتخانه و اعضای هیأت مدیره و مدیران سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد.

در این مراسم از سامانه فروشگاه اینترنتی و باشگاه مخاطبان انتشارات علمی و فرهنگی رونمایی شد. همچنین از کتاب‌های جدید انتشارات علمی و فرهنگی از جمله روضه الشهدا، پارچه‌های ایرانی، همگام با زمانه(مجموعه مقالات سیروس پرهام) و اولین شماره دوره جدید مجله کتاب امروز در انتشار مجدد نیم قرن بعد از تولد این نشریه رونمایی و از چند نفر از برگزیدگان جشنواره سراسری کروناامید تقدیر شد. در انتها نیز از کاشی مفاخر(یادمان پدیدآورندگان آثار انتشارات علمی و فرهنگی) توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سید محمود دعایی مدیرعامل انتشارات اطلاعات پرده برداری شد.

 

نظر شما