یک مشاور خانواده در برنامه «یه روز تازه» مطرح کرد؛

برای رشد جمعیت باید فرهنگسازی کرد

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ - ۰۴:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۰۵۴
برای رشد جمعیت باید فرهنگسازی کرد
مشاور خانواده در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: برای افزایش و رشد جمعیت باید بررسی‌هایی صورت گیرد و کارهای فرهنگی و فرهنگسازی انجام داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا،  مریم اعظمی در برنامه یه روزه تازه گفت: یک زمانی خانواده‌های ایرانی پرجمعیت بودند. حداقل در یکی و دو نسل گذشته به این شکل بود و در آن خانواده تعداد زیادی فرزند بود و کم‌کم خانواده‌ها تعدادشان کمتر شد و تبدیل به خانواده‌هایی با ۳ یا ۴ فرزند شدند. حالا در نسل حاضر خانواده‌ها تک‌فرزند و یا بدون فرزند شدند. الان اگر خانواده‌ای را ببینیم که ۵-۶ فرزند دارد ذهنیت افراد جامعه نسبت به این خانواده بد و منفی است و به آنها توهین هم می‌کنند. اگر خانواده‌ای دارای امکانات باشد و شرایط لازم را داشته باشد باز هم از دید عامی این کار اشتباه است که چند فرزند داشته باشد.

وی گفت: فرآیندی در کشور ما رخ داده و دست به دست هم داده تا شرایط جامعه اینطور باشد که نگاه منفی در بعضی افراد نسبت به چند فرزندی به وجود آمده است. اگر ما برنامه‌ای داشته باشیم برای فرزندآوری اینطور جامعه با ذهن منفی به چند فرزندها نگاه نمی‌کند.

وی ادامه داد: بسیار دیدید که که دختران یا پسران برای ازدواج دنبال خانم و یا آقایی بگردند که خانواده کم‌جمعیتی داشته باشد و گاهی این خودش معیار ازدواج هم هست و برخی آقایان حتی به دنبال خانمی هستند که تک‌دختر باشد. این موارد باعث می‌شود که این تفکر شکل بگیرد که با داشتن خواهر و یا برادر این امکانات پخش و تقسیم شود. به همین دلیل ممکن هست این تفکر شکل بگیرد. 

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: یا مثلا نگاهی وجود دارد که طیف زیادی از جامعه ما مستاجر هستند و منزلی از خودشان ندارند و معمولا صاحبخانه به سختی به خانواده‌های دارای دو فرزند اجاره می‌دهد و بعضی‌ها هم شرط بدون فرزند بودن را برای مستاجرین می‌گذارند. باید ببینیم چرا چنین نگاهی شکل گرفته که البته نقش عمده را مسائل اقتصادی بازی می‌کند و به طور مثال آن صاحبخانه‌ای که دنبال مستاجر می‌گردد نگاه به این دارد که این ملک که جزو اموالش هست با تعداد بچه‌های بیشتر شاید آسیب ببیند.

اعظمی در پایان افزود: این موارد نیاز به کار فرهنگی دارد چون اکنون چند فرزندی را برخی که کم هم نیستند بی‌کلاسی می‌بینند.

برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز