دکتر انوشه در برنامه «یه روز تازه»:

اگر کسی بهتان وعده آینده را داد بدانید وفا نمی‌کند/انسان‌ها در اثر تعلیم نادرست احمق می‌شوند/هر روز باید انتخاب کنیم که خدا را باور کنیم یا بترسیم/آدم‌ها را آدم‌ها پیر می‌کنند نه لحظات/دوستان آنلاین واقعی نیستند

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۲۳:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۶۴۰
اگر کسی بهتان وعده آینده را داد بدانید وفا نمی‌کند/انسان‌ها در اثر تعلیم نادرست احمق می‌شوند/هر روز باید انتخاب کنیم که خدا را باور کنیم یا بترسیم/آدم‌ها را آدم‌ها پیر می‌کنند نه لحظات/دوستان آنلاین واقعی نیستند
پژوهشگر، نویسنده و مدرس دانشگاه در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: هر روز صبح باید بین ایمان به خدا و ترس از آینده‌ای که هنوز نیامده انتخاب کنیم. باور کنیم که خدا رزقمان را می‌دهد تا آرام باشیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دکتر سیدمحمود انوشه در برنامه یه روز تازه درباره زندگی خوب و آرام گفت: اولین نکته این است که باور کنیم آدم‌ها آرام‌آرام پیر نمی‌شوند، لحظه‌ها اثرگذار هستند اما نه به اندازه حادثه‌ای که پیش می‌آید. آدم‌ها را معمولا می‌بینیم با یک نگاه، یک اخم، یک اهانت، یک طعنه، یک کنایه، یک تماس تلفنی، یک اتفاق و با یک حرف یا یک جمله پیر می‌شوند. آدم‌ها را لحظه‌ها پیر نمی‌کنند، آدم‌ها را آدم‌ها پیر می‌کنند. باید حواسمان به این نکته باشد که جمله‌ای که از دهان ما خارج می‌شود و به دیگری خطاب می‌کنیم چه هست، کجا هست و با چه کیفیتی است. 

وی افزود: نکته دوم اینکه زندگی خیلی وقت هست که شروع شده و ما در زندگی چیزی به نام مسیر آزمایشی نداریم. زندگی در مسیر و خط خودش است، بنابراین تصمیمات ما سرنوشت‌ساز هست. خیلی باید دقت کنیم امروز تصمیمی که می‌گیریم مبتنی بر چه عقلانیتی بوده است. مولا علی‌بن‌ابیطالب(ع) فرمود: «هرگز زندگی دشمن تو نیست اما طرز تفکر تو می‌تواند دشمنت باشد» بنابراین خیلی فکر کنیم برای برنامه و تصمیم و راهبری امروزمان چه شیوه، سبک، نگاه و مدیریتی را مدنظر داشته باشیم.

دکتر انوشه تصریح کرد: سومین نکته درباره دوستان آنلاین هست. بسیاری از دوستان آنلاین شما دوستان واقعی شما نیستند؛ دوستانی مجازی و موهوم هستند. دوستانی نیستند که شما وقتی به کمکشان نیاز دارید در دسترس باشند. اینها فقط در لحظاتی با شما هم‌حسی دارند و بعد خبری ازشان نیست، خیلی حواستان باشد و بدانید که اهمیتی به مشکل شما نمی‌دهند اینها فقط مجازی و موهون هستند. نکته چهارم اینکه هر عشقی به سرانجام مطلوب نمی‌رسد، بنابراین آماده باشید که شکست را تحمل کنید، آماده باشید که درد را بپذیرید، آماده باشید که رنج را تحمل کنید و بدانیم که زندگی سخت هست و این سختی واقعیت دارد و تعارفی ندارد. 

وی ادامه داد: نکته پنجم اینکه تحصیلات با دیپلم، فوق‌دیپلم، دکترا، فوق‌لیسانس و اینها به پایان نمی‌رسد معرفت هست که حرف اول را می‌زند و نه تحصیلات. اعضای خانواده شما مهم‌ترین آدم‌های زندگی شما هستند. اعضای خانواده شما تنها کسانی هستند که به لحظه‌لحظه زندگی شما اهمیت و بها می‌دهند و باید خیلی حواسمان باشد که قدر حمایت‌ها و هدایت‌های تک‌تک اعضای خانواده‌مان را بدانیم. این را باید بدانیم که هر کار باارزشی اساسا زمان‌بر هست این تفکر یک‌شبه ره صد ساله را کنار بگذارید. خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر در فلان شرکت، موسسه و... ورود کنند یا در جایی پولی بگذارند یک شبه راه صد ساله را می‌روند این یک خیال خام هست و هر کار باارزشی اساسا زمان‌بر هست و نیاز به گذشت زمان و نیاز به برنامه‌ریزی و تعقل دارد.

دکتر انوشته گفت: نکته هشتم؛ تمام فرصت‌های پیشرفت ما در خارج از دایره آسایش قرار دارد و کسی که فکر می‌کند در حلقه آسایش می‌تواند به پیشرفت و موفقیتی نائل بشود در رویا و خیال خام و باطلی هست. این جمله را از طرف من به خاطر بسپارید اگر می‌خواهید که رویاهایتان تعبیر بشود ابتدا باید بیدار بشوید. یعنی خارج از حلقه آسایش و برنامه‌ریزی داشته باشید. شانس فقط برای افراد سختکوش هست. شانس، رزق و روزی و... برای افراد سختکوش و سحرخیز هستند. آدم‌هایی که تا لنگه ظهر خواب هستند هرگز تصور اینکه شانس دنبالشان بیاید نباشند. خوشبخت از نظر ما کسی است که اصلا فرصت فکر کردن به خوشبختی یا بدبختی را ندارد. 

وی افزود: هیچ زمان خاصی برای یک آغاز بی‌نظیر وجود ندارد. آقا از شنبه شروع می‌کنم یا از اول پاییز یا بگذارید سال جدید برسد یا بعد اول تابستان یا قول می‌دهم و یا زمانی که برادرم آمد و... همه اینها حرف است بهترین آغاز همین الان است. یادمان باشد امکان ندارد شما در آن واحد همه جا حضور داشته باشید، همه چیز را داشته باشید، همه را بتوانید راضی نگه دارید. بنابراین باید بگردید بهترین تصمیم؛ در بهترین مکان و در بهترین زمان چه می‌تواند باشد. بعدا و تکرار این کلمه هیچ چیزی نیست و بدانید بعدا یعنی هیچ وقت و هر کسی به شما قول بعدا را داد یعنی هیچ وقت و بعدا یعنی هرگز و بعدی وجود ندارد. همین الان باید انجام بشود.

این نویسنده مشهور ادامه داد: حواسمان باشد بعضی از آدم‌ها از دور بسیار می‌درخشند و احساس می‌کنید یک الماس ناب هستند و زمانی که به این افراد نزدیک می‌شوید می‌بینید تمام این درخشندگی فقط به خاطر شیشه خرده‌هایی هست که در وجودشان هست و هیچی نیستند و باید خیلی حواسمان باشد در نزدیک شدن به این آدم‌ها. بنای هر تفکری که می‌گذاریم اول باید بنای تفکر قبلی را خراب کرده باشیم. نمی‌توان روی خانه کلنگی خانه شیک و مدرن چندین طبقه ساخت. 

دکتر انوشه گفت: ما در طول روز فقط یک انتخاب داریم یا خدا را باور کنیم و ایمان داشته باشیم و بدانیم که خدایی داریم و این خدا حافظ و رزق‌دهنده ماست و از رگ گردن به ما نزدیک‌تر هست و حامی و هادی ماست. یعنی ایمان یا نه بترسیم و انتخابمان ترس باشد که نکند شغلم را از دست بدهم، نکند این ازدواج پایدار نماند، نکند بریم آنجا تحویلمان نگیرند، نکند دلار از ۴۰ هزار تومان بالاتر برود و نکند اینطور و آنطور بشود. ما یک انتخاب بین دو گزینه بیشتر نداریم یا ایمان، نشاط، انرژی، عشق الهی و توکل به خدا و یا ترس، اظطراب، دل‌مردگی و پژمردگی. من معتقدم برج خلیفه دبی، برج پتروناس مالزی، برج جان‌هنکاک شیکاگو، برج امپایر استیت نیویورک و یا کانتون چین؛ اینها کارها و ساخت‌های معماری اولیه بشر است. بالاترین درجه معماری در انسان معماری ذهن و قلب خودش است. این دو را اگر بتوانیم نوسازی، بهسازی و بازسازی کنیم در زندگی برنده‌ایم. مصالح این ساختار امید، توکل، قناعت، صبر و استقامت و ملاتش هم لبخند، شادی، نشاط، خنده، هیجان و برخورد خوش است.

وی گفت: اخلاق از نقطه‌ای آغاز می‌شود که تو بتوانی خودت را جای فرد دیگری بگذاری. این آغاز اخلاق هست و مولا علی ‌بن‌ابیطالب(ع) فرمود: «تو هر کسی را بفهمی قطعا او را می‌بخشی» پس ببخشید.

این پژوهشگر در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: انسان‌ها نادان به دنیا می‌آیند اما با آموزش غلط و با دانستنی‌های نادرست تبدیل به احمق می‌شود. فضای مجازی اشباعی از دانستنی‌های نادرست است و حواسمان باشد نادان به دنیا می‌آییم و تبدیل به احمق نشویم. نگاهمان همواره به شاخصه‌ها باشد و نه شخصیت‌ها.

برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز