سیروس الوند:

فیلم «چهارشنبه‌سوری» را برای اسکار انتخاب کردیم اما در نهایت «کافه‌ترانزیت» فرستاده شد / روند انتخاب غیر اصولی است

۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۰۵:۵۴:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۸۲۶
فیلم «چهارشنبه‌سوری» را برای اسکار انتخاب کردیم اما در نهایت «کافه‌ترانزیت» فرستاده شد / روند انتخاب غیر اصولی است
سیروس الوند درباره انتخاب نماینده اسکار در سال 2007 از انتخاب «چهارشنبه‌سوری» به عنوان نماینده ایران گفت که در نهایت «کافه ترانزیت» جایگزین این فیلم شد.

سیروس الوند کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: روند انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار روندی غلط و غیر اصولی است چرا که ممکن است از نتیجه کمیته‌هایی که تعیین می‌شود فیلم مناسبی انتخاب نشود و به نظر من باید تفکر بخش خصوصی که مربوط به صنوف سینما می‌شود در انتخاب نماینده‌ ایران در اسکار نقش داشته باشد.

الوند تصریح کرد: من دو بار در کمیته انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار حضور داشتم و به شخصه شاهد بودم که در این کمیته فیلم مورد چگونه انتخاب می‌شود. در این کمیته همیشه نماینده‌های دولتی نیز حضور دارند و ممکن است آنچه که مدنظر آن‌ها است بر حاصل کار تأثیرگذار باشد و به نوعی نتیجه مهندسی شود.

او افزود: یک بار که من دبیر کمیته بودم به شخصه شاهد این اتفاق بودم، در سالی که دو فیلم «کافه ترانزیت» و «چهارشنبه‌سوری» گزینه‌های ما برای حضور در اسکار بودند برای اکثریت مشخص بود که فیلم «چهارشنبه‌سوری» بهترین گزینه است و با اختلافی اندک این فیلم را به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب کردیم اما زمان اعلام نظر نهایی کمیته به بهانه اینکه برخی اعضا هنوز باقی فیلم‌ها را ندیده‌اند یک هفته عقب افتاد و پس از یک هفته نظرات عوض شد و به همین راحتی فیلم «چهارشنبه‌سوری» کنار گذاشته و فیلم «کافه ترانزیت» انتخاب شد.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: نکته مهم در این اتفاق تلاش برخی افراد برای جلوگیری از ارسال «چهارشنبه‌سوری» به اسکار بود؛ در غیر این صورت اگر برخی از همکاران در کمیته انتخاب فیلم «کافه ترانزیت» را ندیده بودند زمان جمع‌بندی و تصمیم‌گیری نهایی می‌توانستند این مسئله را مطرح کرده و فیلم را ببینند اما در آن زمان چنین مسئله‌ای مطرح نشد و پس از اینکه ما فیلم منتخب را اعلام کردیم نمی‌دانم چرا گفتند برخی افراد فیلم را ندیده و پس از چند روز نتیجه «کافه ترانزیت» جایگزین «چهارشنبه‌سوری» شد.

کارگردان فیلم سینمایی «زن دوم» تأکید کرد: اگر انتخاب‌ها توسط صنوف صورت می‌گرفت این اتفاق رخ نمی‌داد و قطعاً فیلم «چهارشنبه‌سوری» به عنوان نماینده ایران در آکادمی اسکار انتخاب می‌شد. من فکر می‌کنم بنیاد سینمایی فارابی باید مسئولیت این کار را به خانه سینما بسپارد. برای من نکته جالب توجه درباره اسکار این است که ما هر سال در هر شرایط و با وجود هر مشکلی که با آمریکا داریم سعی می‌کنیم در مراسم اسکار حضور داشته باشیم، این نکته را من به فال نیک می‌گیرم و به نظرم باید انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار را به صنوف خانه سینما سپرد.

الوند در پایان خاطرنشان کرد: امسال با توجه به موفقیت‌هایی که فیلم «خورشید» مجید مجیدی کسب کرده فکر می‌کنم این فیلم اثر مناسبی برای حضور در اسکار است. موفقیت در جشنواره‌های مهم دنیا و مسائلی مثل وجود پخش‌کننده بین‌المللی که مسائل خارج از کیفیت فیلم هستند نیز در بسیاری مواقع از کیفیت یک فیلم مهم‌تر هستند. به نظر من اگر یک فیلم بدون داشتن پخش‌کننده بین‌المللی خوب به آکادمی اسکار فرستاده شود شانسی برای دیده شدن ندارد و علاوه بر کیفیت لازم پخش‌کننده قطعاً فاکتور بسیار مهمی برای موفقیت در آکادمی اسکار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز