رضا درستکار:

انتخاب یک مستند به عنوان نماینده ایران در اسکار اشتباه بود / امسال هم شاهد یک جوسازی غلط برای معرفی یک فیلم هستیم

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۵۴۴
انتخاب یک مستند به عنوان نماینده ایران در اسکار اشتباه بود / امسال هم شاهد یک جوسازی غلط برای معرفی یک فیلم هستیم
رضا درستکار با اشاره به اینکه آکادمی اسکار دارای بخش‌های مختلفی اعم از فیلم کوتاه، انیمیشن، فیلم بلند بین‌المللی، مستند و... است، انتخاب فیلمی مستند برای حضور در بخش فیلم‌های بین‌المللی را اشتباه دانست.

رضا درستکار منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: معرفی فیلم از سوی هر کشور باید توسط دولت صورت گیرد و کاری که بنیاد سینمایی فارابی در کشور ما انجام می‌دهد وظیفه‌ای است که سازمان سینمایی به او محول کرده است.

درستکار خاطرنشان کرد: این وظیفه چند بار به خانه سینما نیز سپرده شد و به نظر من این روند که انتخاب نماینده ایران در اسکار توسط خانه سینما صورت بگیرد، بسیار بهتر است و دخالت دولت را کمتر می‌کند. نماینده ایران برای حضور در آکادمی اسکار می‌تواند توسط صنوف خانه سینما انتخاب شود و بنیاد سینمایی فارابی فیلم را به اسکار معرفی کند.

او افزود: خانه سینما امروز در مسیر برخورد جناح‌های سیاسی کشور قرار گرفته و به کیان صنفی و هنری این نهاد صنفی لطمه وارد شده است. نسبت به خانه سینما یک بی‌اعتمادی به وجود آمده و نقدهای بسیاری بر آن وارد شده که از جهاتی این انتقادات وارد است و از جهاتی نمی‌توان این انتقادات را وارد دانست. در خانه سینما گروهی به مقابله با سیاست‌های دولت قبلی پرداختند و حواشی بسیاری به وجود آمده و البته از این جهت که هر کس می‌تواند گرایش‌های سیاسی خود را داشته باشد این نقد را نمی‌تواند چندان وارد دانست و هر کس حق دارد گرایشات سیاسی خود را اعلام کند.

این منتقد در ادامه خاطرنشان کرد: اما نکته حائز اهمیت در این وضعیت این است که بدنه اصلی سینمای ایران سیاسی نیستند و در واقع بدنه اصلی سینمای ما عاری از آرایه‌های سیاسی هستند و به همین دلیل می‌شود با اتکا به این مسئله مهم، موضوعات کلان را به آن‌ها سپرد.

درستکار تأکید کرد: با توجه به اینکه از اتفاقات شورای انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار خبر ندارم نمی‌توانم درباره اعمال نظر دولت نظری داشته باشم اما جوسازی‌هایی که به نفع یک فیلم به وجود می‌آید قطعاً تأثیرگذار است. همین روزها شاهد این جوسازی‌ها به نفع یک فیلم خاص هستیم و می‌بینیم که با چه دلایل غلطی فیلم را مطرح می‌کنند. سال گذشته هم اتفاق عجیبی رخ داد و یک فیلم مستند به آکادمی اسکار معرفی شد در حالیکه ما می‌توانستیم یک فیلم داستانی معرفی کنیم و فیلم مستند را برای بخش مستند اسکار در نظر بگیریم.

او در ادامه اظهاراتش گفت: انتخاب یک فیلم برای اسکار کار ساده‌ای نیست و اگر ما یک فیلم را انتخاب کنیم و پشتیبانی‌های لازم برای معرفی فیلم از سوی دولت صورت نگیرد آن فیلم به هیچ‌وجه موفق نخواهد بود. حتی فیلم‌هایی که انتخاب می‌کنیم و به اسکار می‌فرستیم و هیچ اتفاقی برایشان رخ نمی‌دهد یک ارزشگذاری برایشان صورت گرفته که در آینده به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی می‌شوند و به همین دلیل باید در انتخابمان دقت لازم را داشته باشیم.

این منتقد اظهار داشت: اگر اصغر فرهادی توانست دو بار جایزه اسکار را از آن خود کند دلیلش به کارهایی برمی‌گردد که او پیش از برگزاری مراسم با کمپانی بزرگی برای پخش قرارداد بست و فیلم موفقیت‌های جهانی بسیاری کسب کرد و توانست با تبلیغات درست به این جایزه مهم برسد. فیلمی که معرفی می‌شود باید از آن پشتیبانی شود و این کار بزرگ و سختی است که نیاز به دقت عمل و حمایت دارد.

درستکار در پایان تصریح کرد: امسال حضور بین‌المللی چندان موفقی نداشتیم و مجبور هستیم به ارزش کیفی خود فیلم‌ها توجه داشته باشیم. فیلم‌های قصه‌گو و بیگ پروداکشن آثاری هستند که مورد توجه آکادمی قرار می‌گیرند و اسکار فیلم‌های نزدیک به سینمای خود را بیشتر می‌پسندد. هیئت انتخاب در ایران باید همه جوانب را در نظر بگیرد و فیلمی انتخاب شود که کمترین انتقاد و حاشیه برای سینمای ایران در این انتخاب صورت بگیرد و این مستلزم انتخاب اعضای شورایی است که با سواد و آگاه باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز