تصویر اربعین در قاب خارج نشینان

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۱۲:۴۱:۴۱
کد خبر: ۱۰۶۹۴۸۷
تصویر اربعین در قاب خارج نشینان
همزمان با عزاداری چهلمین روز شهادت سالار شهیدان شبکه های برون مرزی برنامه های ویژه ای در جدول پخش خود گذاشته اند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با فرا رسیدن سالروز اربعین سید و سالار شهدای کربلا، شبکه های معاونت برون مرزی صداوسیما با تدارک ویژه برنامه هایی خاص این ایام، حماسه بزرگ و جاودان حسینی (ع) را پاس می دارند:

کانال اردوی شبکه سحر؛

کانال اردوی شبکه سحر ویژه برنامه هایی برای اربعین حسینی در نظر گرفته است. 

مستند «سرگشته خورشید» حکایت از میرجاوه تا کربلا است که از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد. « سرگشته خورشید » داستان سفر پرفراز و نشیب زائرین پاکستانی حرم اباعبدالله حسین (ع) در حرکت به سمت کربلا و عبور از ایران را به زیباترین شکل روایت می کند.

مجموعه «مستند خورشید» به تهیه کنندگی افسانه مهربانی تولید شبکه سحر بوده و در 7 قسمت30 دقیقه ای ساعت 14 هر روز تا اربعین حسینی پخش خواهد شد. 

مستند «حسین کیست» روایتی از پیاده روی عظیم اربعین حسینی در کشور عراق و حضور زائرانی از اقصی نقاط جهان در این همایش میلیونی است .

در این مستند، تصاویری ناب از پیاده روی اربعین در مسیرهای مختلف به نمایش در می‌آید و با زائران پیاده حسین (ع) درباره انگیزه‌ها و علت حضورشان در این رویداد فرهنگی و مذهبی گفت وگو می‌شود. این مستند با زبانگردانی محسن محسنی روز 17 مهر ساعت 10 صبح به مدت 30 دقیقه از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد. 

مستند «حدیث دلدادگی» ویژه اربعین عنوان برنامه ای دیگر است که از کانال اردوی شبکه سحر پخش می شود. این مستند پیاده روی و عزاداری شیعیان به مناسبت اربعین حسینی (ع) را به تصویر کشیده است. تهیه کننده این مستند؛ عبدالکریم ارشی و کارگردان آن  جلیل سامان است .زبانگردانی این مستند را نیز  آن را زهرا کیانی پور انجام داده است  که 17مهر ساعت 18:30 به مدت 30 دقیقه پخش خواهد شد.  

مستند «رستاخیز» عنوان برنامه ای است که بر اساس کتاب «فتح خون» نوشته شهید مرتضی آوینی به مناسبت اربعین از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد. 

 زبانگردانی این مستند به زبان اردو را فرید ارس خانی انجام داده و در روز 17 مهر ساعت 19 به مدت 30 دقیقه از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد. 

کارشناسان برنامه «انداز جهان» نیز هر روز تا روز اربعین، از ساعت 19:30 به وقت تهران با حضور کارشناسان در خصوص پیاده روی اربعین با توجه به شرایط ویژه امسال بحث و گفت و گو خواهند کرد.

کانال کردی شبکه سحر؛

«ویژه برنامه اربعین» در کانال کردی شبکه سحر در چهار برنامه ترکیبی و زنده تقدیم بینندگان خواهد شد. 

سید برهان ابراهیمی، سعید صالح موذن، محمد موذن، رضا شاه محمدی از جمله کارشناسان مذهبی این برنامه خواهند بود و به موضوعاتی چون؛ فلسفه اربعین و پیشینه آن، جایگاه اربعین در اسلام و منشأ و خواستگاه برگزاری آن، فلسفه پیاده روی اربعین و تداوم و شکوه و شور فزاینده و روزافزون این آیین ، نقش پیاده روی اربعین در گسترش فرهنگ عاشورا، چگونگی برگزاری اربعین در دوران کرونا، اربعین از دیدگاه علما و اندیشمندان اهل سنت، و چگونگی مبدل شدن اربعین و راهپیمایی آن؛ به نماد قدرت، اتحاد و همبستگی ملت‌های جهان اسلام و چگونگی برگزاری اربعین در شرایط ویژه شیوع بیماری کرونا از موضوعاتی است که در این مجموعه چهار قسمتی پرداخته خواهد شد.

«ویژه برنامه اربعین» به تهیه کنندگی علی اکبر اسماعیل زاده، نویسندگی غلامرضا ابراهیم آبادی و اجرای کریم کلاشی فرد از سه شنبه 15 مهرماه در چهار برنامه هر روز 18:10دقیقه به وقت تهران به مدت 45 دقیقه به طور زنده به روی آنتن کانال کردی شبکه سحر خواهد رفت.

کانال آذری شبکه سحر؛

«حسرت زیارت» در ایام سوگواری اربعین برای آذری زبانان شبکه سحر پخش می شود. 

حضور کارشناس مذهبی، پخش مداحی و روضه خوانی، بازسازی و بازخوانی مداحی های قدیمی و نوستالژیک آذری توسط مداحان جدید، پخش گزارش هایی از پیاده روی اربعین در سال های گذشته، بیان احادیث و روایت هایی در باره علل قیام امام حسین (ع) و حادثه عاشورا، پخش تصاویر و گزارش هایی زنده و مستقیم از حال و هوای بین الحرمین و شهرهای کوفه و کربلا از بخش های مختلف ویژه برنامه «زیارت حسرتی» است. 

«حسرت زیارت» هر شب از ساعت 21:40 به وقت تهران با اجرای ندا سام و تهیه کنندگی نوروز پورمند بر روی آنتن کانال آذری شبکه سحر است. بازپخش این ویژه برنامه روز بعد ساعت 13:30 است.

شبکه العالم ؛

«صباح جدید» برنامه ترکیبی صبحگاهی شبکه العالم  16مهر  ساعت 9 با حضور کارشناسان مذهبی و نیز گفت و گو با خبرنگارانی که سال گذشته از نزدیک در پیاده روی اربعین حضور داشته اند، به بیان خاطراتشان از صحنه هایی که ثبت کرده اند ، اختصاص یافته است. «صباح جدید» را محمد فهمی تهیه می کند. 

روز پنجشنبه نیز شبکه العالم گزارش های زنده از مراسم اربعین در کربلای معلی و گفت و گو با کارشناسان مذهبی خواهد داشت.                                                                                                                                            .                                                                                                                    شبکه الکوثر؛

در شبکه الکوثر ویژه برنامه مناسبتی «الملحمة الزینبة» (حماسه زینبی) با عزاداران امام حسین (ع) همراه است و تلاش دارد سوگواران و عاشقان امام حسین (ع) را به برخی از سنت های حسنه این امر متوجه سازد تا گامی هرچند کوتاه در راستای احیای سنت های اسلامی سوگواری امام حسین(ع) و مراسم اربعین بردارد. 

این برنامه با اجرای قنبر سعید و تهیه کنندگی امیر افشار فتوحی از ساعت 23:00 به وقت تهران هر شب بر روی آنتن شبکه الکوثر است و تکرار این برنامه روز بعد در دو زمان 7:30 و 14:05 است.

شبکه هیسپان تی وی؛

مستند روز چهلم (Día Cuarenta) که به موضوع  گرامیداشت روز اربعین  می پردازد،سه شنبه 15 مهر ماه روی آنتن هیسپان تی وی می رود.

به گزارش روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، در این مستند نگاهی خواهد شد به مراسم مذهبی که اوج یک دوره عزاداری چهل روزه پس از سالروز شهادت امام حسین (ع) است. میلیون ها فداکار از مناطق مختلف جهان ، پیاده روی زیارتی را به شهر کربلا در عراق انجام می دهند تا به آنجا برسند. 

از لنز دوربین این مستند ما سه فعال فرهنگی آمریکای لاتین را در راهپیمایی اربعین همراهی می کنیم. شهر کربلای معلی هر ساله بار این مراسم را به دوش می کشید، این شهر مرکزی بود که تمام راهپیمایی‌های میلیونی زائران پیاده به آن سرازیر می‌شد و مراسم اربعین هم با مشارکت بیش از ۱۵ میلیون زائر در روز بیستم ماه صفر(اربعین) در این شهر انجام می شد  تا بزرگ ترین تجمع انسانی در سطح جهانی در یک مناسبت واحد و در یک مکان و در روز روز شکل بگیرد.

مستند « روز چهلم» سه شنبه 15 مهر ساعت 14:30 و 23  از شبکه هیسپان‎تی‎وی پخش می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز