متخصص طب ایرانی در برنامه «یه روز تازه»:

میزان صبحانه به عرضه و تقاضای انرژی در بدن افراد بستگی دارد

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۱۴:۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۶۹۶۱۴
میزان صبحانه به عرضه و تقاضای انرژی در بدن افراد بستگی دارد
دکتر حسین رضایی زاده متخصص طب ایرانی در برنامه صبح‌گاهی شبکه پنج سیما گفت: میزان مصرف صبحانه بستگی به میزان فعالیت فرد، تعریق، کالری سوزی و به طور کل به عرضه و تقاضای انرژی در بدن افراد بستگی دارد و برای هر فردی با فرد دیگر متفاوت است.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا، دکتر حسین رضایی زاده متخصص طب ایرانی در برنامه یه روز تازه در مورد جایگزینی صبحانه به جای نهار گفت: البته ما دستوری مبنی بر اینکه صبح ، ظهر و شب غذا بخوریم نداریم و تنها این زمانها بر اساس رسوم و عادات تعریف شده اند.

حسین رضایی متخصص این متخصص طب سنتی افزود: اگرچه برخی توصیه می کنند که صبحانه دو بار مصرف شود اما میزان صبحانه بستگی به میزان فعالیت فرد ، تعریق، کالری سوزی و به طور کل به عرضه و تقاضای انرژی در بدن افراد بستگی دارد . 

وی با بیان اینکه در طب ایرانی  و توصیه های قدمای ایرانی غذا به عنوان بدل مایتحلل (یعنی جایگزین آنچه که از دست می دهیم )محسوب می شود، اظهار داشت: زمانی که غذا می خوریم همانند وقتی است که می خوابیم. در خواب می خواهیم انرژی های از دست رفته را جبران کنیم و بدن را اصلاح و آرام کنیم، نیازهای بدن خود را جبران می‌کنیم 

وی با تاکید بر اینکه معمولاٌ روزانه  بدن افراد دو تا سه بار نیاز به تغذیه داریم، گفت: این نیاز به غذا خوردن زمانی است که به قول حکما گرسنگی راستین و اشتهای صادق  به وجود می‌آید، اما افراد باید با توجه به میانگین فعالیت وبرنامه  روزانه غذا باید به شکل منظم  2تا 3 بار مصرف شود. 

این متخصص طب ایرانی  افزود: اما در برخی از افراد که شرایط خاص یا بیماری دارند مانند خانمهای باردار، که به دلیل بزرگ شدن جنین و کاهش ظرفیت معده، ست امکان مصرف وعده غذایی سنگین وجود ندارد، می توان 6 مرتبه در روز  وعده های سبکتر  بخورند که معادل با سه وعده باشد. 

وی در ادامه تصریح کرد: این نوع تفکر، تفکری و روشی  منطقی است، که باید با عادت و نظم همراه باشد . 

رضایی زاده با یادآوری اینکه در طب قدیم  توصیه می شد که  افراد باید هر دو روز یک دو وعده و یک سه وعده(یعنی 5 وعده )  باید مصرف شود ، خاطر نشان کرد:  البته منظور از این غذا ، غذای کامل است ، یعنی هم مفید بوده  و هم همه ترکیبات مورد نیاز بدن را دارد. 

وی گفت: برطبق  گفته ابن سینا بهترین غذاها، به ترکیب بدن انسان بستگی دارد به نحوی که مزاج بدن انسان را تغییر ندهد . همچنین بایستی از مواد اولیه تازه و با کیفیت تهیه شده باشد . 

به گفته این متخصص طب ایرانی برای تهیه غذا از گوشت، گوشت گوسفند اولویت اول بوده و بعد از آن مابقی  گوشتها قرار می گیرد. در این میان گوشت گوساله جوان و ماهی کوچک هم می تواند در اولویت‌های دوم و سوم قرار گیرد. 

رضایی زاده در ادامه با یادآوری اینکه در گیاهان انگور و انجیر به طبع بدن انسان نزدیکتر است، افزود: این گیاهان در زمره غذاهای کامل قرار دارند. البته متخصصن متاخر نیز بر این عقیده هستند که برنج معطر  گیلانی می تواند به گندم به عنوان غذای کامل اضافه شود. 

وی تاکید کرد: اگر کسی وعده غذای ساده از این نوع غذاها داشته باشد ، ضمن پرهیز از پرخوری یک وعده غذای کامل را مصرف کرده است. درعین حال افراد برای جلوگیری از چاقی و افزایش دریافت کالری می توانند تا وعده بعدی تنقلات از میان غذاهایی دوایی مصرف کنند که از جمله این غذاها مغز بادام با مویز، فندق  یا نخودچی کشمش است. 

این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: چنین رویه ای از یک سو جلوی گرسنگی را تا وعده بعدی گرفته و مانع از پرخوری می‌شود و از سوی دیگر انرژی حداقلی و خیلی ار زیز مغذی ها را دریافت خواهد کرد. 

وی با اشاره به روش متفاوت زندگی مدرن امروزه، از جمله شرایط مشاغل مختلف، خانواده و رفت آمد چنین رژیمی برای برخی از افراد مشکل است، گفت: میتوان در این موارد با یک روش اصولی و منطقی غذای روزمره را جایگزین کرد اما ساده خوردن، درهم نخوردن از مهمترین فاکتورهایی است که باید در این میان رعایت شود 

رضایی زاده در مورد اینکه برخی از افراد نسبت به وعده صبحانه بی اشتها هستند و نمی توانند یک وعده کامل غذایی را صرف کنند، افزود : خوردن یک وعده غذای کامل به عنوان صبحانه بی اشکال است اما توجه به هرم غذایی در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

وی در مورد برخی از تجویزهای مشکل در طب ایرانی گفت: پزشک خوب پزشکی است که باید بیمار همراهی کند، اما در زمان درمان برخی از افراد ممکن از در زمان مشخص و محدوده مشخص برخی از پرهیز ها ارائه شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز