شجریان از بهشت زهرا(س) به سمت توس بدرقه شد؛

مرغ سحر در گرگ و میش یک روز بارانی سکوت کرد/ وداع تلخ زیر باران پاییز/ ببار ای بارون ببار!

۱۳۹۹/۰۷/۱۸ - ۰۸:۴۸:۰۴
کد خبر: ۱۰۷۰۵۵۷
مرغ سحر در گرگ و میش یک روز بارانی سکوت کرد/ وداع تلخ زیر باران پاییز/ ببار ای بارون ببار!
در شرایطی که تصور می رفت وضعیت موجود اجازه ندهد طرفداران استاد در مراسم تشییع و اقامه ی نماز او حضوری پر رنگ داشته باشند اما واقعیت طور دیگری رقم خورد.

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا ؛ مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد شجریان با حضور طرفداران هنر ایرانی امروز جمعه برگزار شد .

صبح حوالی ساعت4/45

روز- خارجی- بهشت زهرا

آسمان گرگ و میش و بارانی

همگان فکر می کردند با توجه به شرایط  کرونایی و صحبت های شب گذشته در بیمارستان جم مراسمی در سکوت و با حضور افراد محدودی از خانواده استاد برگزار شود اما واقعیت چیزی دیگر بود.

از همان لحظات ابتدایی روز  لحظه به لحظه به جمعیت اضافه می شد و چشمان اشکبار طرفداران و دوست داران هنر ایرانی که به یاد استاد زیر لب مرغ سحر می خواندند زیر باران مهر پاییز خیس تر و خیس تر می شد و ....

با روشن شدن هوا کم کم تعداد حاضرین هم اضافه شدند و البته حضور چهره های معروف سیاسی  هم بیشتر به چشم می آمد...

چهره های آشنای دیشب را امروز هم می دیدیم....

هرکسی با خودش آوایی داشت از سوگ فقدان....

اما کم کم صدا ها در گوشه ایی یکی شد:

ببار اِی بارون ببار! با دلم گریه کن خون ببار! در شبای تیره چون زُلف یار…!

بَهر لیلی چو مجنون ببار اِی بارون…

دلا خون شو، خون ببار! بر کوه و دشت و هامون ببار!

به سرخی لبای سُرخ یار! به یاد عاشقای این دیار!

به داغ عاشقای بی مزار…! اِی بارون!

گویا اینبار شایعه نبود...

همه به بدرقه آمده بودند...

گویا باور این مساله دیگر سخت نبود...

مانند دیشب همه از رفتن استاد به مشهد ناراحت بودند اما این وصیت ا و بود که به طوس برود...

علی رغم اینکه پسر استاد شجریان دیشب گفته بود با توجه به محدودیت‌های کرونایی، مراسم‌های تشییع به صورت محدود و با تصمیم خانوادگی پیکر پدرش به مشهد منتقل می‌شود، بسیاری از افراد با سنین مختلف و از اقشار متفاوت آمدند تا خیلی چیز ها به خیلی ها ثابت شود. 

مردم قدر شناس  زیر نم نم باران پاییزی به رغم تمهیدات نیروهای انتظامی آمدند و در نظم کامل اشک ریختند. 

همایون شجریان می گوید:

من مانند بسیاری از شما رفتن پدر را باور ندارم و ایستادن در کنار تابوت وی مانند ایستادن در بارگاه مولاناست.اما او تنها نبود همه در حد واندازه ای همایون به رغم سپری شدن مدت زمان طولانی بیماری استاد اتفاق را باور نداشتند.

خیلی ها  از شهر های مختلف کشور در خانه های شان تصاویر حاضرین را که در لایو اینستاگرام پخش می شود می بینند و کامنت ها پر از حسرت است که چرا ما نمی توانیم در این مراسم باشیم؛

چرا به مشهد می رود استاد؟

چرا انقدر زود مراسم گرفتند؟

چرا اطلاع رسانی نکردند ساعت اقامه ی نماز رو؟

اگر کرونا جمعیت چند برابر بود....

تلویزیون دیشب بلاخره استاد رو پخش کرد...

لطفا نماز رو لایو پخش کنید...

در حاشیه مراسم؛

-سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از مسئولان این وزارتخانه، استادان و چهره های عرصه موسیقی و اعضای خانه موسیقی ایران در کنار خانواده مرحوم شجریان در سالن حضور یافته بودند.
- ابتدا حسین علیزاده استاد موسیقی ایران در سخنان کوتاهی از خصایص استاد موسیقی ایران برشمرد و نبود وی را نقصانی برای جامعه موسیقی دانست.

-داریوش پیرنیاکان از استادان موسیقی ایران نیز این نکته را گفت که همیشه آرزو داشته وقتی می‌میرد، شجریان برایش نماز بخواند اما اینگونه نشد؛ وی شجریان را بخشی از تاریخ ایران دانست و اظهار داشت: آنها که می‌خواستند شجریان را حذف کنند به راه باطل رفتند.

-استاد داود گنجه‌ای از دیگر اساتید موسیقی کشورمان بر این موضوع تاکید داشت که شجریان را هرکسی بر اساس سلیقه خود تفسیر می‌کند و ابراز امیدواری کرد با رفتن شجریان عدالت دوباره نهادینه شود.

-پس از آن با حضور حجت‌الاسلام محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نماز میت اقامه شد .

گویا قرار است  پیکر محروم شجریان با تصمیم خانواده وی در جوار مهدی اخوان ثالث از شاعران معاصر ایران و فردوسی طوس به خاک سپرده شود. اما خیلی ها دوست داشتند او در تهران بماند. این حسرت فاصله در صورت مردم محسوس بود. اما چاره ایی جز قبول نداشتند. این حس نزدیکی به استاد وخانواده اش و حرف هایی که بعد از رفتن پیکر میان مرردم و همایون رد وبدل می شد نشان از این  داشت که انگار همه از یک خانواده هستیم. جنس سوگ اینگونه بود که آیا این مردم یکی از اعضای خانواده شان را از دست داده اند؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز