وداع اهالی موسیقی با استاد آواز

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۱۰:۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۰۷۰۹۱۲
وداع اهالی موسیقی با استاد آواز
به دنبال مراسم خاکسپاری پیکر زنده یاد محمدرضا شجریان برخی از چهره های موسیقی در سخنانی از مقام شامخ خسرو آواز تجلیل کردند.

 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در پی مراسم تشییع پیکر استاد شجریان  مدیرعامل خانه موسیقی در سخنانی گفت: با رفتن استاد محمدرضا شجریان یک ملت و فراتر از ملت ایران پیرامون این شخصیت با یکدیگر همدل شدند.

حمیدرضا نوربخش ای ضایعه را غیرقابل باور دانست و افزود: باورپذیر نیست که اسطوره هنر این سرزمین اینک در خاک آرمیده باشد زیرا استاد شجریان بر تارک تاریخ ایران ایستاده و می‌درخشد.

وی استاد شجریان را فراتر از هنر توصیف و بیان کرد: کمتر شخصیتی در تاریخ سراغ داریم که رفتنش را این چنین همه به هم تسلیت بگوییم زیرا حیات شجریان برکت و فوت او نیز برکات فراوانی داشت.

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: پیامهای مهرآمیز هنرمندان و اقشار مختلف مردم دیگر کشورها همچون افغانستان و تاجیکستان و فارسی‌زبانان جهان موید این مطلب و همدلی همه افرادی است که به در سطح دنیا به زبان فارسی سخن می‌گویند.

وی همچنین به فقدان "روز موسیقی" در تقویم رسمی ایران اشاره و بیان کرد: این در حالی است که در جهان روزی به نام موسیقی ثبت شده و چه مناسبتی بهتر از اول مهر ماه زادروز استاد شجریان برای نامگذاری "روز موسیقی" لذا  از مسوولان تقاضا داریم این روز را  به عنوان روز موسیقی در ایران اعلام کنند.

نوربخش گفت: جمعی از هموطنانان از نقاط مختلف ایران به مشهد آمده‌اند تا در این مراسم شرکت کنند لذا بواسطه تنگناها و مشکلات موجود در این مکان از همه عذرخواهم. 

همچنین علی‌اکبر شکارچی از استادان موسیقی استان لرستان نیز در ادامه مراسم خاکسپاری مرحوم شجریان در وصف استاد آواز ایران قطعاتی را سرود.

در ادامه مراسم خاکسپاری مرحوم شجریان در محل آرامگاه فردوسی در منطقه توس مشهد داریوش پیرنیاکان استاد و نوازنده تار نیز سخنانی ایراد کرد و پس از وی هم‌اینک همایون شجریان فرزند استاد فقد آواز ایران در حال سخنرانی است.

پیکر استاد آواز ایران پس از وداع با خانواده و دوستدارانش طی مراسمی در آرامگاه فردوسی مشهد در خاک آرام گرفت.

در مراسم تدفین استاد شجریان بستگان و خانواده ایشان و به ویژه همایون و مژگان فرزندان نامدار استاد در عرصه موسیقی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوولان استانی، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان به استاد حضور دارند.

در این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، فرماندار و شهردار مشهد و رییس شورای اسلامی مشهد  شرکت دارند.

استاد محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه شب در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

مرحوم شجریان سالها از بیماری ریه رنج می‌برد و طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبتهای ویژه بستری شده بود.

استاد شجریان زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گِرمی (Grammy Awards) بود و سایت انجمن آسیا وی را به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد. همچنین روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

مرحوم شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلمهایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای دهها کنسرت داخلی و بین‌المللی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز