صاحب آواز ایران در کنار شاعر پارسی گوی آرام گرفت

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۱۱:۳۶:۱۰
کد خبر: ۱۰۷۰۹۷۸
صاحب آواز ایران در کنار شاعر پارسی گوی آرام گرفت
آخرین وداع با صدای آواز ایران در کنار شاعر پارسی گوی حکیم ابوالقاسم فردوسی به پایان رسید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با پایان مراسم خاکسپاری و تجلیل از مقام شامخ این اسطوره هنر موسیقی ایران پیکر صدای آواز ایران در کنار شاعر پارسی گوی آرام گرفت.

استاد محمدرضا شجریان به دنبال یک دوره بیماری سخت پنجشنبه 16 مهرماه به دیدار حق شتافت و با انتشار این خبر سیل دوستداران وی برای آخرین دیدار و تجلیل از وی مقابل بیمارستان جم تجمع کردند.

پس از تصمیم گیری های اولیه همایون شجریان به دوستداران پدر خبر داد که مراسم مشایعت از استاد آواز روز جمعه در بهشت زهرا برگزار شده و نماز بر پیکر او خوانده می شود. وی به مردم تاکیدکرد به دلیل شیوع کرونا نمی تواند  بگوید برای تشییع بیایند یا نیایند.

همایون شجریان با اعلام تصمیم گیری های خانواده اعلام کرد که پیکر استاد به مشهد منتقل شده و در جوار حکیم ابوالقاسم فردوسی به خاک سپرده می شود.

صبح جمعه مراسم تشییع در بهشت زهرا برگزار شدو سید محمود دعایی بر پیکر نماز خواند. همایون شجریان با قدردانی از حضور مشایعت کنندگان گفت:من مانند بسیاری از شما رفتن پدر را باور ندارم و ایستادن در کنار تابوت وی مانند ایستادن در بارگاه مولاناست.

پس از آن استاد داریوش پیرنیاکان، استاد داود گنجه ای و استاد حسین علیزاده در تجلیل از مقام شامخ استاد محمدرضا شجریان چند کلمه ای صحبت کردند. و با پایان مراسم پیکر استاد عازم مشهد شد.

صبح شنبه و بارسیدن خانواده به شهر توس طبق برنامه زمانبندی شده مراسم  به دلیل خطر شیوع کرونا با حضور تعداد محدودی از افراد خانواده، نزدیکان و هنرمندان حوزه موسیقی در جوار آرامگاه فردوسی و در موزه توس مراسم تدفین برگزار شد. 

بنا بود پیکر استاد در کنار شاعر فقید اخوان ثالث دفن شود که به دلیل جانمایی نامناسب این محل به موزه توس تغییر پیدا کرد.

در این مراسم معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از مدیران خراسان رضوی همچون مدیران‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان، فرماندار شهرستان مشهد، شهردار مشهد، جمعی از اعضای شورای این شهر، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان استاد آواز ایران در محوطه داخلی آرامگاه فردوسی خضور داشتند.

نوای ربنای استاد در طول مراسم در محوطه طنین انداز بود و مشایعت کنندگان همچنان ترانه های استاد را زمزمه می کردند.

به دلیل بحران شیوع کرونا تنها حدود150 نفر به محل دفن و داخل محوطه آرامگاه فردوسی اجازه ورود یافتند و بقیه مشایعات کنندگان در محوطه بیرونی جای گرفتند. برای رعایت پروتکل های بهداشتی از ورود افراد بدون ماسک ممانعت شد و برای حفظ شان بدرقه کنندگان صندلی هایی با حفظ فاصله در محوطه بیرونی گذاشته شد.

همچنین مشایعت کنندگان مراسم را از طریق تلویزیون های بزرگی که در محوطه بیرونی نصب شده بود به طور زنده دنبال کردند.

حین اجرای مراسم خاکسپاری، مردم حاضر در این منطقه به نشانه علاقه خود به مرحوم شجریان برخی از نواها و اشعار خوانده شده توسط آن استاد فقید همچون "مرغ سحر ناله سرکن و ای ایران مرز پر گهر" را زمزمه کردند.

طرفداران و علاقمندان به استاد محمدرضا شجریان علاوه برپوسترهای خسرو آواز دست نوشته هایی را با خود حمل می کردند. دست نوشته هایی برای حداحافظی و یا تجلیل از جایگاه استاد بلامنازع آواز ایران همچون:"بدرود ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچ وقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است"

در طول خاکسپاری مژگان شجریان ترانه هایی از پدر را همراه با حاضران زمزمه می کرد و همایون نیز ترانه «مرغ سحر» را برای آخرین بار در حظور پدر خواند.

نیروی انتظامی با اعمال محدودیت در بلوار شاهنامه اجازه ترافیک منطقه را کنترل کرد و افراد در طول مراسم تنها می توانستند پیاده به محوطه آرامگاه وارد شوند.

پس اتمام مراسم تدفین مراسم تجلیل از استاد محمدرضا شجریان برگزار شدو در مراسم مدیرعامل خانه موسیقی، علی‌اکبر شکارچی از استادان موسیقی استان لرستان و استاد داریوش پیرنیاکان چند جمله ای در وصف کمالات استاد گفتند.

همایون شجریان در پایان مراسم با قدردانی از مردم هنردوست قدردانی کرد و گفت: هزاردستان موسیقی را به دست طبیعت سپردیم.

وی تاکید کرد: مردمی که تشریف آوردید؛ ما اعتبارمان را از شما می گیریم. ما آرامشان را از شما می گیریم. ممنون که آمدید.

همایون شجریان با عذرخواهی از مردم گفت: من معذرت می‌خواهم اگر امکان نبود که میلیون‌ها نفر، پدر را با دست خودشان به خاک بسپارند. من دستان شما را می‌بوسم.

 او در پایان با قدردانی از حضور دوستداران خسرو آواز ادامه داد: آرزو می‌کنم همانطور که پدر برای شما می‌خواستند، پر از عشق باشید. 

استاد بی بدیل آواز ایران بالاخره در کنار شعرای و ادیبان نامداری همچون گلچین معانی، محمدقهرمان و عمادخراسانی و در خانه فردوسی بزرگ آرمید.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز